Gå til innhold

religion og psykiatri

Anbefalte innlegg

Gjest Mirandolina
Skrevet

Så i følge din teori er det altså drittsekkene som må ned på jorda og prøve seg igjen, siden de ikke har lært det man skal lære - og fordi vi viser at vi har lært ved å være gode mennesker?

Det forklarer i så fall hvorfor det er så mye faenskap i verden. Det er jo lømlene som er her. :)

Ja det er på en måte sånn :)

Jorden er en av de "mørkeste" og tetteste planet i universet,og vi leter etter "grå menn" på mars av fast stoff....jommen skal man lete lenge da.

De vibrerer på en helt annen frekvens enn oss :)

Som når du øker hastigheten på en hjul,til slutt ser du ikke hjulet med øynene,men det er der like fullt...

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Per definisjon er det ikke galskap dersom mange nok deler oppfatningen.

"En vrangforestilling er en opplagt gal, feil eller uriktig oppfatning som for den enkelte har absolutt sannhetsverdi og som er upåvirkelig av fornuft, rasjonalitet og argumentasjon. PASIENTENS KULTURBAKGRUNN TATT I BETRAKTNING".

Gjest a survivor
Skrevet

Tror ikke Jesus hadde blitt "bura inne"...selv om han healte folk var han ikke gal,og han fungerte greit i hverdagen han :)

Så lenge du ikke er til fare for deg selv eller andre,blir man ikke innlagt,han var ikke til fare for andre...

Er ikke relgiøs,men tror at Jesus har levd..og hva sa han?

"Dere kan gjøre det samme som meg...."

Han var et menneske av kjøtt og blod :)

"Så lenge du ikke er til fare for deg selv eller andre,blir man ikke innlagt". Dette er faktisk feil.

Psykisk helsevern loven §3-3:

"Tvungent psykisk helsevern kan anvendes overfor en person med alvorlig sinnslidelse dersom dette er nødvendig for å hindre at vedkommende på grunn av sinnslidelsen enten

a. får sin utsikt til helbredelse eller vesentlig bedring i betydelig grad redusert, eller det er stor sannsynlighet for at vedkommende i meget nær framtid får sin tilstand vesentlig forverret, eller

b. utgjør en nærliggende og alvorlig fare for eget eller andres liv eller helse."

Man kan også innlegges ti dager under tvungen observasjon, kun på mistanke om alvorlig sinnslidelse, §3-8.

Gjest Mirandolina
Skrevet

"Så lenge du ikke er til fare for deg selv eller andre,blir man ikke innlagt". Dette er faktisk feil.

Psykisk helsevern loven §3-3:

"Tvungent psykisk helsevern kan anvendes overfor en person med alvorlig sinnslidelse dersom dette er nødvendig for å hindre at vedkommende på grunn av sinnslidelsen enten

a. får sin utsikt til helbredelse eller vesentlig bedring i betydelig grad redusert, eller det er stor sannsynlighet for at vedkommende i meget nær framtid får sin tilstand vesentlig forverret, eller

b. utgjør en nærliggende og alvorlig fare for eget eller andres liv eller helse."

Man kan også innlegges ti dager under tvungen observasjon, kun på mistanke om alvorlig sinnslidelse, §3-8.

Kjenner til den loven nå,men tror ikke på den :)

Da burde vel jeg blitt tvangsinnlagt da,siden enkelte tror jeg blir verre og verre,får min "tilstand" forverret...

Jeg tror det kommer an på hvor man bor i landet,og hvilke behandler man har,men noen er vel så syke at de ikke ser det selv,da er det jo best at de får hjelp,er du ikke enig da?

Om du hadde jobbet i psykiatrien,og såg at en var så syk at du tenkte "dette går galt",ville du ikke ha hjulpet da?

Men jeg vet jo litt av det du har opplevd,så kan forstå din frustrasjon,du var vel ikke en av dem som "på død og liv" måtte innlegges,men jeg tror de finnes...

Når noen f.eks tror at stoler og bord er store monstre,og at himmelen skal falle ned i hode på dem,eller at de selv er et dyr..osv,er du med?

Da forstår jeg det...

Gjest a survivor
Skrevet

Da burde vel jeg blitt tvangsinnlagt da,siden enkelte tror jeg blir verre og verre,får min "tilstand" forverret...

Jeg tror det kommer an på hvor man bor i landet,og hvilke behandler man har,men noen er vel så syke at de ikke ser det selv,da er det jo best at de får hjelp,er du ikke enig da?

Om du hadde jobbet i psykiatrien,og såg at en var så syk at du tenkte "dette går galt",ville du ikke ha hjulpet da?

Men jeg vet jo litt av det du har opplevd,så kan forstå din frustrasjon,du var vel ikke en av dem som "på død og liv" måtte innlegges,men jeg tror de finnes...

Når noen f.eks tror at stoler og bord er store monstre,og at himmelen skal falle ned i hode på dem,eller at de selv er et dyr..osv,er du med?

Da forstår jeg det...

Det kommer an på hvilken maktperson man treffer ja, om tvangsloven vil bli brukt eller ei.

Dersom jeg hadde hatt behandlingsansvar for en person som kom inn i min tilstand, så ville jeg satt meg ned, og lytte til vedkommende inntil vedkommende kunne bekrefte at jeg hadde forstått ham.

Det kunne nok tatt noen noen dager, kanskje uker. Men det ville vært en mye mer human og skånsom metode enn å begå tvangsvedtak.

Gjest Mirandolina
Skrevet

Det kommer an på hvilken maktperson man treffer ja, om tvangsloven vil bli brukt eller ei.

Dersom jeg hadde hatt behandlingsansvar for en person som kom inn i min tilstand, så ville jeg satt meg ned, og lytte til vedkommende inntil vedkommende kunne bekrefte at jeg hadde forstått ham.

Det kunne nok tatt noen noen dager, kanskje uker. Men det ville vært en mye mer human og skånsom metode enn å begå tvangsvedtak.

Det har du sikkert rett i :)

En sjefs-sykepleier på en avdelig sa til meg,at alle kriteriene..både a og b måtte være oppfyllt for å bli tvangsinnlagt,så jeg føler meg rimelig trygg.

Har vært redd for det før men ikke lenger,har sett får mange dø..og vært døden nær,jeg tror ikke de kan "redde folk"

Da må psykiatrien snus opp ned,iallefall må noe forandres.

Men kan forstå problemstillingen demmes,det er vanskelig å hjelpe noen som ikke vil har hjelp...

Man kan ikke tvinge noen til å leve,jeg tror at vil man virkelig ta livet sitt,gjør man det en gang...

Men de som er "borte vekk",kan ikke hjelpe seg selv,da mener jeg psykotisk,jeg tror psykotisk er når man ikke lenger er i kroppen i det hele tatt,eller kanskje i en annen virkelighet/dimensjon.

Jeg er redd for å bli psykotisk,om jeg ble det..ville jag hatt hjelp...men hvilke hjelp som er best kan diskuterest.

Gjest a survivor
Skrevet

Da forstår jeg det...

"Om du hadde jobbet i psykiatrien,og såg at en var så syk at du tenkte "dette går galt",ville du ikke ha hjulpet da?"

Dersom du med "dette går galt" mener tanker om fare for liv, så ville jeg begått et tvangsinnleggelsesvedtak, men jeg ville aldri tvangsmedisinert personen. Jeg ville plassert vedkommende inn på et rom med myke polstrede vegger.

Hvis jeg ikke vurderte situasjonen til å være en faresituasjon, så ville jeg lyttet til vedkommende inntil vedkommende bekreftet at jeg forstod ham.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

"Om du hadde jobbet i psykiatrien,og såg at en var så syk at du tenkte "dette går galt",ville du ikke ha hjulpet da?"

Dersom du med "dette går galt" mener tanker om fare for liv, så ville jeg begått et tvangsinnleggelsesvedtak, men jeg ville aldri tvangsmedisinert personen. Jeg ville plassert vedkommende inn på et rom med myke polstrede vegger.

Hvis jeg ikke vurderte situasjonen til å være en faresituasjon, så ville jeg lyttet til vedkommende inntil vedkommende bekreftet at jeg forstod ham.

Når har vel fokus kommet bort fra det opprinnelige innlegget.

Diskusjonen er inne i det samme sporet som utallige ganger før.

På tide å stoppe.

Lovteksten finnes her. Det er den vi forholder oss til.

http://www.lovdata.no/all/nl-19990702-062.html

Gjest Violsa
Skrevet

Per definisjon er det ikke galskap dersom mange nok deler oppfatningen.

"En vrangforestilling er en opplagt gal, feil eller uriktig oppfatning som for den enkelte har absolutt sannhetsverdi og som er upåvirkelig av fornuft, rasjonalitet og argumentasjon. PASIENTENS KULTURBAKGRUNN TATT I BETRAKTNING".

hehe

så får ,man nok folk til tro på det er det ikke vrangforestillinger.tror jeg skal starte min egen religion jeg .

Gjest Mirandolina
Skrevet

På tide å stoppe.

Ja,nå er vi visst på bærtur igjen.men det blir lite bær av det :)

Vi får forholde oss til loven,som du sier...selv om den er ulik fra sted til sted.

Nyt ferien du nå :)

Gjest a survivor
Skrevet

På tide å stoppe.

Ja, fokus har kommet bort fra det opprinnelige innlegget.

Jeg påpekte en faktafeil, og svarte deretter på oppfølgingsspørsmål.

For meg var det interessant å bli stilt spørsmål. Tidligere har responsen oftest vært motargumenter.

Som følge av ditt innlegg skal jeg videre i denne tråden forsøke å holde meg til dens tema.

Gjest Mirandolina
Skrevet

Ja, fokus har kommet bort fra det opprinnelige innlegget.

Jeg påpekte en faktafeil, og svarte deretter på oppfølgingsspørsmål.

For meg var det interessant å bli stilt spørsmål. Tidligere har responsen oftest vært motargumenter.

Som følge av ditt innlegg skal jeg videre i denne tråden forsøke å holde meg til dens tema.

Og er de relgiøse galne?

Hva er galskap?

Hele verden er gal spørr du meg,for gal er motsettning av rett..eller riktig.

Hvordan vite hva som er rett og galt,hvem skal bedømme det?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...