Gjest kløverblomst Skrevet 28. juli 2006 Del Skrevet 28. juli 2006 Vet ikke egentlig om spørsmålet passer i dette forumet, men jeg prøver nå likevel. Har en 5-åring som ikke bare er tynn, men som i tillegg synes å ha lite energi og fort blir sliten av fysisk aktivitet. I sommer har vi prøvd å øke det fysiske aktivitetsnivået hans for å styrke motorikken (som ikke er spesielt god), og for å hjelpe han å både bygge litt "muskler" og opparbeide seg litt kondis. Det vi har gjort er å begynne å gå tur ca en halvtime hver kveld. Stor stas - men akk så sliten han blir! Spesielt de dagene han har spist dårlig. Gutten er 108 cm høy og veier 16,6 kg. Finnes det noen tabeller eller noe hvor man kan regne ut hvor mye kalorier han trenger i løpet av en dag, sånn ca? Når han går i barnehagen (5 dager i uken) spiser han oftest omtrent slik: Frokost 07:30: 1/2 - 1 brødskive, drikker oftest vann til Lunsj 11:00: 1 - 2 brødskiver. Drikker vann eller melk Frukt 14:30: Litt forskjellig frukt, han velger oftest eple. Spiser ca 1 hel frukt (men oppskåret, så vanskelig å si eksakt) Middag 17:30: Svært variabelt! Veldig kresen. Får han pølser kan han spise 2-3 grillpølser. Annen mat kan han nøye seg med en munnfull. Kveldsmaten utgår ofte pga den seine middagen. I helger og ferier blir det normalt ett ekstra måltid (dvs barnehagens fruktmåltid erstattes med 1 brødskive). Vi har inntrykk av at matinntaket er nok til å opprettholde daglig aktivitet, men heller ikke noe mer. Vi hadde håpet at økt fysisk aktivitet ville bidra til økt matlyst. Men det har altså ikke fungert foreløpig. Hvor mye mat trenger en 5-åring, som ikke er av de mest fysisk aktive? Og hvordan skal vi få han til å spise mer - og ikke minst litt variert? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 28. juli 2006 Del Skrevet 28. juli 2006 Mellomsøster ble 5 år i februar. Hun er 112 cm lang og veier ca 19 kg. På dagtid spiser hun omtrent som sønnen din, men vi har middag ca. kl. 16, og kveldsmat ca. kl. 18. Hun spiser stort sett godt til begge måltidene. Dvs. hun spiser som et gjennomsnitt 1 potet, 1 kjøttkake, noen brokkolihoder og litt saus til middag. Til kvelds 1 brødskive og litt frukt eller 1 yoghurt. Hun er på farten fra morgen til kveld. Det jeg reagerer på er at det går veldig lang tid fra lunsjen og til neste skikkelige måltid. Han spiser lunsj kl. 11, og så middag kl. 17,30. Det blir 6,5 time uten skikkelig mat. Det blir kjempelenge!!! Og så blir det ikke mer mat den dagen. Hva om han kan få noe å spise på vei hjem fra barnehagen? Hvordan er aktivitetsnivået hans mens han er i barnehagen? Leker han som vanlig der, så vil jeg si at det er sannsynlig at energitapet senere på dagen er av mangel på mat. Et annet tips når dere er hjemme er å gi mellommåltider. Det behøver ikke å være mer enn 1 frukt, 1 gulrot, 1 yoghurt, noen nøtter el.l. Men det er nok til at blodsukkeret holder seg jevnere. Sørg også for at han drikker godt hele dagen - særlig når det er veldig varmt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 30. juli 2006 Del Skrevet 30. juli 2006 Snakk med barnehagen og be dem innføre et måltid til, eller send med ungen en ekstra matpakke til 14:30-måltidet. Det er da ALT for lite mat med ett eple mellom kl. 11:30 og 17:30! Det er en liten kropp i vekst det er snakk om! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 30. juli 2006 Del Skrevet 30. juli 2006 Mellomsøster ble 5 år i februar. Hun er 112 cm lang og veier ca 19 kg. På dagtid spiser hun omtrent som sønnen din, men vi har middag ca. kl. 16, og kveldsmat ca. kl. 18. Hun spiser stort sett godt til begge måltidene. Dvs. hun spiser som et gjennomsnitt 1 potet, 1 kjøttkake, noen brokkolihoder og litt saus til middag. Til kvelds 1 brødskive og litt frukt eller 1 yoghurt. Hun er på farten fra morgen til kveld. Det jeg reagerer på er at det går veldig lang tid fra lunsjen og til neste skikkelige måltid. Han spiser lunsj kl. 11, og så middag kl. 17,30. Det blir 6,5 time uten skikkelig mat. Det blir kjempelenge!!! Og så blir det ikke mer mat den dagen. Hva om han kan få noe å spise på vei hjem fra barnehagen? Hvordan er aktivitetsnivået hans mens han er i barnehagen? Leker han som vanlig der, så vil jeg si at det er sannsynlig at energitapet senere på dagen er av mangel på mat. Et annet tips når dere er hjemme er å gi mellommåltider. Det behøver ikke å være mer enn 1 frukt, 1 gulrot, 1 yoghurt, noen nøtter el.l. Men det er nok til at blodsukkeret holder seg jevnere. Sørg også for at han drikker godt hele dagen - særlig når det er veldig varmt. Jeg synes du svarer veldig fornuftig, og ville sagt akkurat det samma sjøl. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 30. juli 2006 Del Skrevet 30. juli 2006 Jeg synes du svarer veldig fornuftig, og ville sagt akkurat det samma sjøl. Det var koselig å høre 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 30. juli 2006 Del Skrevet 30. juli 2006 Det var koselig å høre 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kløverblomst Skrevet 31. juli 2006 Del Skrevet 31. juli 2006 Mellomsøster ble 5 år i februar. Hun er 112 cm lang og veier ca 19 kg. På dagtid spiser hun omtrent som sønnen din, men vi har middag ca. kl. 16, og kveldsmat ca. kl. 18. Hun spiser stort sett godt til begge måltidene. Dvs. hun spiser som et gjennomsnitt 1 potet, 1 kjøttkake, noen brokkolihoder og litt saus til middag. Til kvelds 1 brødskive og litt frukt eller 1 yoghurt. Hun er på farten fra morgen til kveld. Det jeg reagerer på er at det går veldig lang tid fra lunsjen og til neste skikkelige måltid. Han spiser lunsj kl. 11, og så middag kl. 17,30. Det blir 6,5 time uten skikkelig mat. Det blir kjempelenge!!! Og så blir det ikke mer mat den dagen. Hva om han kan få noe å spise på vei hjem fra barnehagen? Hvordan er aktivitetsnivået hans mens han er i barnehagen? Leker han som vanlig der, så vil jeg si at det er sannsynlig at energitapet senere på dagen er av mangel på mat. Et annet tips når dere er hjemme er å gi mellommåltider. Det behøver ikke å være mer enn 1 frukt, 1 gulrot, 1 yoghurt, noen nøtter el.l. Men det er nok til at blodsukkeret holder seg jevnere. Sørg også for at han drikker godt hele dagen - særlig når det er veldig varmt. Jeg syns også at hovedproblemet er at det går for lenge fra lunsj klokka 11 til middag 17:30. De har såkalt "fruktmåltid" i barnehagen klokka 14:30, hvor det er lagt opp til at de som har med seg matpakke kan spise den. Men gutten min vil helst ikke spise matpakke da. Vi har tatt opp gang på gang med barnehagen at de må sørge for at han spiser, men de mener at en generell oppfordring av typen "de som har matboks kan gå og hente den nå" er tilstrekkelig. Gutten min liker ikke opplegget fordi frukten ofte inntas sittende på benken i garderoben, og ikke med noe bord foran seg til å ha maten sin på. Vi har mast på barnehagen i 2 år om de kan være så snill og sørge for at han får i seg litt mat klokka 14:30, annet enn noen biter med oppskåret frukt, men selv om de sier ja og er så veldig forståelsesfulle, så greier de ikke å følge det opp i praksis. Grunnen til at vi ikke rekker kveldsmat er at middagen sjelden er avsluttet før etter klokka 17, og så er det en time til barne-TV, og klokka 19 er han stort sett i seng. Det er rett og slett ikke tid til ett måltid til etter middag. Men tusen takk for innspill! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kløverblomst Skrevet 31. juli 2006 Del Skrevet 31. juli 2006 Snakk med barnehagen og be dem innføre et måltid til, eller send med ungen en ekstra matpakke til 14:30-måltidet. Det er da ALT for lite mat med ett eple mellom kl. 11:30 og 17:30! Det er en liten kropp i vekst det er snakk om! Han har med seg matpakke, og det er lagt opp til at de skal kunne spise den klokka 14:30. Men ofte (vanligvis) inntas frukten sittende på benken i garderoben, uten bord, og da liker ikke gutten min å sitte med matboksen på fanget. Dessuten er han veldig glad i frukt og er nok litt "redd for" at det skal bli tomt når de andre kaster seg over frukten og han skal spise matpakke. Vi har bedt barnehagen gang på gang om å sørge for at han faktisk spiser matpakken sin, men de kommer med generelle oppfordringer av typen "de som har med seg matpakke kan hente den nå", og er ikke mottakelige for at de kanskje må gjøre ting litt annerledes. Vi har mast på barnehagen om dette i 2 år, og jeg har ingen tro på at de noen gang vil greie å sørge for at han spiser matpakka si. Jeg mener at de voksne faktisk burde kunne si rett ut til han (og evt andre barn hvor foreldrene insisterer på mat kl 14:30) at de SKAL hente matboksen sin, og at de SKAL spise. De ansatte mener at de ikke kan tvinge barna til noe. (Jeg mener at de "tvinger" dem jo til å spise lunsj, og bli med på tur, så hvorfor dette er så vanskelig er over min fatteevne.) Men tusen takk for innspillet! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest soljenta_83 Skrevet 31. juli 2006 Del Skrevet 31. juli 2006 Om du sender med en ekstra matpakke med noe godt OG litt ekstra frukt,kanskje han spiser den da? Da har han jo uansett sin egen frukt om det skulle bli tomt? Og lager man en litt annerledes matpakke enn de samme brødskivene,blir det kanskje mer spennende å spise? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 31. juli 2006 Del Skrevet 31. juli 2006 Jeg syns også at hovedproblemet er at det går for lenge fra lunsj klokka 11 til middag 17:30. De har såkalt "fruktmåltid" i barnehagen klokka 14:30, hvor det er lagt opp til at de som har med seg matpakke kan spise den. Men gutten min vil helst ikke spise matpakke da. Vi har tatt opp gang på gang med barnehagen at de må sørge for at han spiser, men de mener at en generell oppfordring av typen "de som har matboks kan gå og hente den nå" er tilstrekkelig. Gutten min liker ikke opplegget fordi frukten ofte inntas sittende på benken i garderoben, og ikke med noe bord foran seg til å ha maten sin på. Vi har mast på barnehagen i 2 år om de kan være så snill og sørge for at han får i seg litt mat klokka 14:30, annet enn noen biter med oppskåret frukt, men selv om de sier ja og er så veldig forståelsesfulle, så greier de ikke å følge det opp i praksis. Grunnen til at vi ikke rekker kveldsmat er at middagen sjelden er avsluttet før etter klokka 17, og så er det en time til barne-TV, og klokka 19 er han stort sett i seng. Det er rett og slett ikke tid til ett måltid til etter middag. Men tusen takk for innspill! Dumt av barnehagen å legge opp til at barna skal få så lavt blodsukker. Men, men. Kan du ikke ha med en liten matbit til ham som han kan spise på tur hjem fra barnehagen da? Et grovt rundstykke, en grov kavring, en gulrot og noen nøtter eller noe i den duren. Så slipper han å vente helt til middagen er ferdig før han får mat i kroppen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 3. august 2006 Del Skrevet 3. august 2006 Han har med seg matpakke, og det er lagt opp til at de skal kunne spise den klokka 14:30. Men ofte (vanligvis) inntas frukten sittende på benken i garderoben, uten bord, og da liker ikke gutten min å sitte med matboksen på fanget. Dessuten er han veldig glad i frukt og er nok litt "redd for" at det skal bli tomt når de andre kaster seg over frukten og han skal spise matpakke. Vi har bedt barnehagen gang på gang om å sørge for at han faktisk spiser matpakken sin, men de kommer med generelle oppfordringer av typen "de som har med seg matpakke kan hente den nå", og er ikke mottakelige for at de kanskje må gjøre ting litt annerledes. Vi har mast på barnehagen om dette i 2 år, og jeg har ingen tro på at de noen gang vil greie å sørge for at han spiser matpakka si. Jeg mener at de voksne faktisk burde kunne si rett ut til han (og evt andre barn hvor foreldrene insisterer på mat kl 14:30) at de SKAL hente matboksen sin, og at de SKAL spise. De ansatte mener at de ikke kan tvinge barna til noe. (Jeg mener at de "tvinger" dem jo til å spise lunsj, og bli med på tur, så hvorfor dette er så vanskelig er over min fatteevne.) Men tusen takk for innspillet! *Himler med øynene over barnehagen* Men herregud - hvor vanskelig er det for dem å porsjonere ut frukta!? Eller å legge til side hans del av frukta til etter han har spist en skive? Hvor talentløse er de voksne der egentlig!? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kløverblomst Skrevet 4. august 2006 Del Skrevet 4. august 2006 *Himler med øynene over barnehagen* Men herregud - hvor vanskelig er det for dem å porsjonere ut frukta!? Eller å legge til side hans del av frukta til etter han har spist en skive? Hvor talentløse er de voksne der egentlig!? Ganske talentløse.... ble sint i går... da fikk jeg vite at da de skulle spise frukt hadde min gutt og to andre barn ikke villet komme, for de lekte med vann i sandkassa. Først hadde de voksne (i følge min sønn) sagt at de måtte komme, men så hadde den ene sagt: "nei vel, hvis de ikke vil komme så går de glipp av frukten!" - og sånn ble det... I følge min sønn hadde den ene voksne også kalt dem "bavianer"... fordi de ikke ville komme. Da min sønn "angret" seg etterpå, da var det for sent. Så dermed fikk han ikke en gang frukt i går... Det var ikke jeg som hentet, og det tror jeg de ansatte skal være ganske glade for! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kløverblomst Skrevet 4. august 2006 Del Skrevet 4. august 2006 Om du sender med en ekstra matpakke med noe godt OG litt ekstra frukt,kanskje han spiser den da? Da har han jo uansett sin egen frukt om det skulle bli tomt? Og lager man en litt annerledes matpakke enn de samme brødskivene,blir det kanskje mer spennende å spise? Takk for svaret! Han har med seg matpakke, og noen ganger også frukt. Dessverre viser deg seg at hvis han har med seg frukt eller grønnsaker, så spiser han det allerede til frokost, og dropper altså brødskivene også da. Han er ingen enkel gutt i matveien. :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 4. august 2006 Del Skrevet 4. august 2006 Ganske talentløse.... ble sint i går... da fikk jeg vite at da de skulle spise frukt hadde min gutt og to andre barn ikke villet komme, for de lekte med vann i sandkassa. Først hadde de voksne (i følge min sønn) sagt at de måtte komme, men så hadde den ene sagt: "nei vel, hvis de ikke vil komme så går de glipp av frukten!" - og sånn ble det... I følge min sønn hadde den ene voksne også kalt dem "bavianer"... fordi de ikke ville komme. Da min sønn "angret" seg etterpå, da var det for sent. Så dermed fikk han ikke en gang frukt i går... Det var ikke jeg som hentet, og det tror jeg de ansatte skal være ganske glade for! Her må du jo bare ta en grundig prat med styrer! Dette er jo helt uholdbar oppførsel av såkalte "voksne omsorgspersoner"!!!! Jeg hadde sprukket fullstendig! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kløverblomst Skrevet 4. august 2006 Del Skrevet 4. august 2006 Her må du jo bare ta en grundig prat med styrer! Dette er jo helt uholdbar oppførsel av såkalte "voksne omsorgspersoner"!!!! Jeg hadde sprukket fullstendig! Jeg sprekker nå og da.... Men for å si det sånn, så har vi vel hatt en runde med barnehagen rett før sommerferien om ting som får et overhoppet fruktmåltid til å bli en bagatell. Jeg ringte og sa at greit, det skjedde, men sørg for at det ikke skjer igjen. Jeg var ikke verken sur eller sint. :-) *Stolt av meg selv* Jeg er så lei av den avdelingen i barnehagen at jeg har lyst til å spy. Det er mange ganger nesten fysisk ubehagelig å snakke med de ansatte der, spesielt ped.leder. Men du... takk for at du forteller at du også ville blitt sint! :-) Jeg har fått litt mange tilbakemeldinger fra venner og kjente på at det er jeg som lager "drama" og "leter" etter ting å pirke på. Så litt godt å vite at det ikke er bare jeg som stiller krav til barnehagen! :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KaVa Skrevet 4. august 2006 Del Skrevet 4. august 2006 Synes at barnet ditt bør få spise frukten før brødmaten klokken 14.00 - sånn at han ikke skal sitte og tenke at nå blir det fritt for frukt. Barn trenger ofte ro på seg, når de skal spise - sier ingenting på at han ikke liker å sitte på benken i gangen å spise brødmat, jeg! Jeg tror jeg ville forsøkt med et lett kveldsmåltid, også, selv om det blir tett. Om så en banan eller annen frukt. (alt hjelper) Når det er sagt: Det du beskriver er veldig likt mellomste gutten vår - en tynn liten gutt på tre år, men som har et energinivå som er utrolig. Han spiser også mindre brød enn det du skriver. Han følger sin egen kurve, og er frisk og sunn, heldigvis. MEN: Har dere fått sjekket om barnet kan lide av noe annet? jeg tenker først og fremst på astma, noe som for vår eldstemann fører til slapphet og at han blir lett sliten, når han ikke får medisinen sin. Å bli sliten etter en halvtimes tur er noe han lett blir, mens mellomstemann (som spiser halvparten av det eldstemann spiser) har energi til å ta turen om igjen uten problemer med en gang. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eleya Skrevet 6. august 2006 Del Skrevet 6. august 2006 Jeg synes det var litt lite jeg da. Vi har en datter på 6,5 år. Frokosten inntas mellom kl 08:00 og 09:00, som oftes 1/2 - 1 hel skive og 1 glass saft eller melk. Hun er ikke så sulten på morgenkvisten. Lunsj spises på skolen kl 11:00 og da har jeg laget til 2 hele skiver med pålegg hun liker, men som oftest spises det til nød 1 hel skive. Til lunsj drikkes det melk som fås på skolen. Skolen er ferdig kl 13/14 og da spiser hun når hun kommer hjem. Som oftest 1 hel skive med pålegg hun liker og 1 glass saft eller melk. Middag spises som oftest mellom kl 17 og kl 18, så da spiser hun gjerne 1 hel skive og 1 glass saft eller melk i 16-tiden. De 2 andre barna våre holder omtrent samme måltidsplan som søsteren sin. Noen kan synes at dette er kanskje en god del, men datteren vår er kresen i matveien og jeg lar barna få spise når de er sultne og de spiser omtrent til faste tider hver dag. Likevel så er de alle sultne til middag. Og er det noe de liker ekstra godt til middag, så slukes maten ned. Du bør kanskje ligge til et måltid til mellom kl 11 og kl 17:30. Det er altfor lenge å gå uten skikkelig mat. Et lite enkelt mellommåltid er ikke nok. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eleya Skrevet 6. august 2006 Del Skrevet 6. august 2006 Jeg sprekker nå og da.... Men for å si det sånn, så har vi vel hatt en runde med barnehagen rett før sommerferien om ting som får et overhoppet fruktmåltid til å bli en bagatell. Jeg ringte og sa at greit, det skjedde, men sørg for at det ikke skjer igjen. Jeg var ikke verken sur eller sint. :-) *Stolt av meg selv* Jeg er så lei av den avdelingen i barnehagen at jeg har lyst til å spy. Det er mange ganger nesten fysisk ubehagelig å snakke med de ansatte der, spesielt ped.leder. Men du... takk for at du forteller at du også ville blitt sint! :-) Jeg har fått litt mange tilbakemeldinger fra venner og kjente på at det er jeg som lager "drama" og "leter" etter ting å pirke på. Så litt godt å vite at det ikke er bare jeg som stiller krav til barnehagen! :-) Neste gang så sender du med et eple, en banan, en appelsin e.l. og så sier du til de ansatte at her er hans frukt som han skal ha etter at han har spist iallefall 1 brødskive. Det er ikke så vanskelig. På den måten får han også frukt og dermed trenger ikke han å være bekymret for at han ikke får noe. Barna våre har gått i barnepark og der var det lunsj kl 12:00 og frukt kl 13:00. De ansatte sørget for at absolutt alle barna fikk frukt. Ingen ble utelatt. Og var det noen som gikk glipp av det, så tror jeg jammen meg at de gikk inn og skjærte opp mer frukt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.