Gå til innhold

Blod i urinen


Gjest engstelig....

Anbefalte innlegg

Gjest engstelig....

Kvinne, 38 år.

I fjor i oktober ble det for første gang oppdaget blod i urinen etter en vanlig legesjekk. Jeg tok flere nye prøver, bl a ultralyd av nyrene, men ikke noe gir en klar indikasjon. Nå har jeg igjen være hos lege - 3 prøver viser igjen blod i urinen. Min lege sier "dette må vi følge opp". Vel, jeg gjør jo det. Men hvorfor og hva betyr egentlig blod i urinen? La meg tillegge at jeg ikke har blærekatar, betennelse elns. Ikke har jeg smerter heller.

Hva kan det da være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest paris

Jeg vet ikke hva det kan være, prøver bare å berolige deg, da jeg har vært (er) i samme situasjon.

Det startet for 2 år siden med 3+ blod i urinen ved vanlig rutinesjekk.

Urin ble dyrket og viste ingen betennelse e.l.

Gikk ofte til kontroll, fortsatt 3+.

Ble etter noen måneder sendt på røntgen av urinveier/nyrer - urografi, og leverte urin til celleprøver (cystologi, tror jeg det heter).

Urografi viste ikke noe galt.

Cellene var helt normale - altså ingen kreftceller, (var jo selvfølgelig heeeeelt sikker på at dette var kreft :-))

Jeg slo meg da til ro med at dette var nok ingen ting.

Ett år senere skiftet jeg lege, og kom da på at jeg kanskje skulle sjekke hvordan det sto til med urinen nå.

Joda, der var det fortsatt 3+ i blod, og forsatt ingen infeksjon.

Da ble jeg litt nervøs, og fikk beskjed om at jeg skulle til cystoscopi. Før jeg fikk time til scopi måtte jeg ta nye celleprøver. Regner med at det var for at hvis det var noe ondartet hadde jeg fått time ganske kjappt til cystiscopi.

Har nettopp fått beskjed om at prøvene var fine - ingenting ondartet.

Så nå står jeg på venteliste til cystoscopi.

Dette ble jo litt langt, men håper du ble litt beroliget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest engstelig....

Jeg vet ikke hva det kan være, prøver bare å berolige deg, da jeg har vært (er) i samme situasjon.

Det startet for 2 år siden med 3+ blod i urinen ved vanlig rutinesjekk.

Urin ble dyrket og viste ingen betennelse e.l.

Gikk ofte til kontroll, fortsatt 3+.

Ble etter noen måneder sendt på røntgen av urinveier/nyrer - urografi, og leverte urin til celleprøver (cystologi, tror jeg det heter).

Urografi viste ikke noe galt.

Cellene var helt normale - altså ingen kreftceller, (var jo selvfølgelig heeeeelt sikker på at dette var kreft :-))

Jeg slo meg da til ro med at dette var nok ingen ting.

Ett år senere skiftet jeg lege, og kom da på at jeg kanskje skulle sjekke hvordan det sto til med urinen nå.

Joda, der var det fortsatt 3+ i blod, og forsatt ingen infeksjon.

Da ble jeg litt nervøs, og fikk beskjed om at jeg skulle til cystoscopi. Før jeg fikk time til scopi måtte jeg ta nye celleprøver. Regner med at det var for at hvis det var noe ondartet hadde jeg fått time ganske kjappt til cystiscopi.

Har nettopp fått beskjed om at prøvene var fine - ingenting ondartet.

Så nå står jeg på venteliste til cystoscopi.

Dette ble jo litt langt, men håper du ble litt beroliget?

Nei, ikke beroliget, men samtidig litt beroliget *ler*...Jeg har tenkt så mange av de tankene du nevner, men er naturligvis engstelig.

Takk for svar! Og lykke til !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Paal Sand,allmenlege

Kjære engstelig.

Symptomer på en urinveisinfeksjon er hyppig vannlatning og svie ved vannlatning.Pasienten kan føle press el.smerter i nedre del av magen.Hvis infeksjonen er uttalt kan pasienten ha feber og være allment dårlig.Han el.hun kan også ha smerter i midtre del av ryggen hvis infeksjonen har gått helt opp til nyrene.Vi finner gjerne blod,hvite blodceller og Nitritt i urinen.Dyrkningen av urinen er positiv.Ved nyrestensanfall har pasienten intense smerter som gjerne brer seg fra midtre del av ryggen over mot lyskene.Vi finner da gjerne blod i urinen.Smertene ved et nyrestensanfall er blitt sammenlignet med smertene ved en fødsel.

Ved tilfeldig urinprøver tatt utover dagen er det ikke sjelden at vi finner blod,hvite blodceller og/el.eggehvitte uten at dette betyr noe galt.Vi kontrollerer da gjerne med en prøve av morgenurinen.Hvis vi også på denne for utslag på feks.blod kontrollerer vi 3 morgenuriner.Hvis vi også på disse finner blod tar vi gjerne ultralyd av urinveiene og evnt.urografi som er en

røntgenkontrastundersøkelse av urinveiene.Hvis man så velger å gå videre må det foretas en såkalt cystoscopi hvor man gjennom et rør ser opp i urinrøret og blæren.

Ofte vil man ikke finne noe galt ved pasienten. Blodprøvene som bør taes er blodprosent,senkning og "nyrefunksjonsprøve" (Kreatinin).

For en sikker vurdering av problemstillingen(e) du tar opp i

innlegget, må du eventuelt rådføre deg med legen din.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...