Gå til innhold

Min egen fortid plager meg...

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er en gutt på 31 som har et problem som plager meg veldig. Fortiden min innhenter meg. Tror ikke jeg har en veldig unormal fortid, men det hjelper liksom ikke. Jeg er nå inne i en periode for andre gang i mitt liv som dette plager meg, og begge gangene har det startet når jeg har vært sammen med ei jente en tid og det begynner å bli seriøst og jeg føler at denne jenta vil jeg ikke miste. Jeg er livredd for at den minste lille ting skal få henne til å gå fra meg, og tenker med skrekk og gru på hva slags historier som vil komme frem i et evt. bryllup. Det rare er at jeg innerst inne ikke tror at de tingene jeg er redd for at skal komme frem er så ille. Det dreier seg mye om idiotiske feil og tabber som ble gjort da jeg var i tenårene. Det dreier som om ting som å ha prøvd hasj (prøvd, ikke brukt), vært med på å stjele en tråsykkel som 14 åring, blitt tatt for butikknasking osv osv. Hvorfor går jeg rundt og plages av dette hele tiden? Jeg har faktisk snakket med kjæresten min om dette og fortalt hvordan jeg føler det, men jeg vil ikke bry henne for mye. Vil ikke virke svak... Hun sier til meg at hun synes jeg er en toppen fyr nå, og at uansett hva for tull jeg skulle ha funnet på tidligere ikke har noen betydning for henne. Det er godt å høre at hun sier dette, men allikevel klarer jeg ikke bli kvitt tankene. Noen ganger får jeg helt vondt i magen og jeg tenker på det minst annenhver dag. Er redd for at dette skal ødelegge forholdet.

Har dere noen formening om hvorfor jeg får disse tankene? Er jeg alene om å være sånn? Må jeg ha hjelp til å få bukt med dette, eller er dette vanlig og går over av seg selv?

mvh bos75

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/240168-min-egen-fortid-plager-meg/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Tiden er inen for et oppgjør

Jeg har også en bakgrunn der jeg stjal i butikker, var hekta på amfetamin og røyket hasj dagen lang. Det plager meg ikke for jeg vet med meg selv hvorfor jeg gjorde det. Vet du det?

Folk kan forandre seg. Å det har du gjort. Du er den du er i dag, ikke den du var før.

Snakk ut med dama di om det som har skjedd. Hun kommer helt sikkert ikke gå fra deg for noe du gjorde for snart 20 år siden. Folk har gjort mye vere ting enn det du har. Kanskje har du dårlig selvtilit og er redd for hva andre synest om deg? Ikke vet jeg, men jeg vet iallefall at fortiden kommer ikke tilbake.

Jeg synes du skal søke hjelp for dette. Du kan jo begynne med å ta kontakt med fastlegen din.

Du høres ut som en kjempeålreit fyr, men du har kanskje litt for sterk samvittighet. Jeg synes ikke det høres ut som du har gjort så mye galt, og i tillegg tar du jo avstand fra disse tingene. Jeg tror ikke de rampestrekene du gjorde i tenårene sier noe om hvem du er som person i dag, og det tror jeg de fleste mennesker forstår.

Hei!

Vi har alle en fortid,og denne kan vi ikke gjøre noe med. Denne kan vi ikke forandre på. Det som er viktig er fremtiden din. Synes ikke du skal tenke så mye på den. Vi har alle gjort dumme ting i vår fortid.

Det er på grunn av fortiden at vi er blitt nettopp den personen vi er i dag. Du har jo fortalt dette til kjæresten din. Hva er du egentlig redd for da? Ikke dvel for mye med det som skjedde i fortiden, du kan uansett ikke forandre den. Det som du derimot kan gjøre noe med er tiden som er her å nå. Kos deg med din kjære. Er dette denne jenta som du vil tilbringe resten av livet med?

Svarer du ja, synes jeg du skal gå innfor å gjøre samlivet deres så godt som mulig. Lykke til, dette går bra. Hadde vært koselig om du svarte meg igjen. Klem fra "gammel kjerring" på 35 år.Sunitra

Annonse

Gjest profile

Neste gang du får slike tanker så forsøk å bare regisrere at tankene er der, men ikke gjør noe annet med det. Bestem deg på en måte for at det skal være fortid og noe du er ferdig med. Det vil antakeligvis være vanskelig i begynnelsen, men du må ikke "ta det opp igjen" når du har bestemt deg for at du er ferdig med det. Etterhvert skulle det engstelsen da avta.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...