Gå til innhold

Tvang og medisinering

Anbefalte innlegg

Gjest femtifem

Hei jeg er en mann på 55 år som har ocd. Har hatt tvangstanker og handlinger gjennom mange år..Går til psyk. og bruker 40mg Fontex nå.Blir dårlig fulgt opp når det gjelder medisinering, og føler at det blir litt å prøve og feile her.Synes Fontex virker noe,kanskje mest på depresjon.

Burde jeg ha økt dosen til f.eks. det dobbelte 80 mg? For tvangstankene er der hele tiden,daglig.Vil så gjerne få det litt bedre!Har prøvd mange forskjellige SSRI,f.eks.seroxat,men det er jo mulig at dosene alltid har vært for lave.Cipralex har jeg ikke prøvd. Er Fontex bra som mot ocd, eller burde jeg prøve noe annet.

Takknemlig for svar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/240308-tvang-og-medisinering/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Mirandolina

Hei.

Du bør sikkert øke dosen ja,mitt barn har samme dose som deg,i tilegg til annen medisin...dårlig medisinsk oppfølging..enig :(

Ingen faktisk!! (stor skam)

Er derfor folk kutter ut medisiner kanskje,men barn da....nei skal ikke ta dette nå...

Men du trenger vel sikkert kognitiv terapi også,ocd forsvinner aldri tror jeg,men graden av det kan kanskje minske...

(men dette er noe jeg sier,ut fra mine forutsettninger)

bugge -jenta

Jeg er ikke kjent med maksdoser på fontex, men vet en må opp i høye doser når det gjelder OCD. Det er ikke vits å prøve et annet SSRI før du har prøvd det ut i høy nok dose synes jeg. Men cipralex og andre SSRI kan sikkert hjelpe hvis fontex ikke er den rette medisinen for deg, siden dette med medisiner er så individuelt.

Det finnes kanskje noen føringer i felleskatalogen på dosering. Men uansett ville jeg gjort det "sammen" med min lege.

Vh

Nils Håvard Dahl, psykiater

Når du nå bruker Fontex, vil det være naturlig å prøve det ut i større doser før en evt skifter til et annet SSRI.

Neste steg bør være 60 mg. Virkningen kan evalueres først etter 2-3 mnd.

Om nødvendig kan en øke både til 80 og 100 mg samtidig som en selvsagt observerer bivirkninger og måler serumkonsentrasjon.

Ved OCD må en ofte opp i doser på over det dobbelte av det en bruker ved depresjon. Pasienter med OCD opplever svært sjelden bivirkninger - heldigvis.

Siden det tar så lang tid før effekt og før en kan evaluere behandlingen, er det ikke nødvendig med legetime oftere enn hver måned (inntil en har funnet korrekt behandling). Såpass må du imidlertig tilbys om behandlingen skal være god.

Om ikke SSRI alene gir god nok effekt, bør du få Risperdal 2 mg i tillegg.

Gjest Mirandolina

Når du nå bruker Fontex, vil det være naturlig å prøve det ut i større doser før en evt skifter til et annet SSRI.

Om nødvendig kan en øke både til 80 og 100 mg samtidig som en selvsagt observerer bivirkninger og måler serumkonsentrasjon.

Ved OCD må en ofte opp i doser på over det dobbelte av det en bruker ved depresjon. Pasienter med OCD opplever svært sjelden bivirkninger - heldigvis.

Siden det tar så lang tid før effekt og før en kan evaluere behandlingen, er det ikke nødvendig med legetime oftere enn hver måned (inntil en har funnet korrekt behandling). Såpass må du imidlertig tilbys om behandlingen skal være god.

Hvordan måler man serumkonsentrasjon,må man ta blodprøve da?

Gjest femtifem

Mange takk for svar ang. dosering av SSRI.Dette med så høye doser var nytt for meg før jeg leste om det her, og nå har fått det bekreftet.Det betyr at jeg antageligvis alltid har gått på for små doser for min tvangslidelse!(40 mg).Ingen fagpersoner jeg har vært i kontakt med har fortalt meg dette.Det er vel da slik, at økt doserinng må følges tett opp av lege med blodprøver?

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...