Gå til innhold

Angst for å sove...

Anbefalte innlegg

Trippeline_82

Det hele begynte i mai i fjor da jeg skulle opp til eksamen. Jeg fikk hjertebank og klarte ikke å roe meg enda jeg hadde tatt vival. Jeg sovnet tilslutt og sov ca en halv time. Så på høsten starta jeg som nyutdannet førskolelærer i 50 % styrerstilling i barnehage. Hadde kjempeproblemer med å sove første tiden, sov gjerne bare en time el to før jeg skulle på jobb. Gikk til lege, fikk phenergan. Han ville ikke jeg skulle begynne med innsovningsmidler. Det hele roet seg en stund frem til denne sommeren. Jeg fikk litt panikk fordi samboeren min skulle ha nattskift og jeg skulle sove alene. Så jeg fikk låne innsovningstabletter av en i familien. Skulle aldri ha gjort det, for tilstanden ble bare verre og verre.Fikk absolutt ikke sove uten piller om natten og da tenkte jeg at ja da må jeg bare ta det ellers kommer jeg til å stryke med av utmattelse. Så dro vi på ferie og da hadde jeg bestemt meg for å klare meg uten. Det rare var at jeg fikk sove sånn helt uten videre. Var borte i 1 1/2 uke. Men så fort jeg kom innenfor døren hjemme igjen snørte det seg i halsen og hjertebanken begynte igjen. Nå har jeg hjertebank, snører seg i halsen, pustebesvær, svetter, blir forferdlig rastløs. Bare jeg snakker om det kommer det. Jeg har forsøkt å avlede tankene, men det kommer av seg selv. Hjertebanken kan komme uten at jeg har tenkt på det i det hele tatt.Jeg vil også nevne at jeg blir veldig deprimert og føler at dette opptar tankene mine hele tiden, jeg føler ikke at jeg fungerer normalt lengre. Hva har skjedd? Hvorfor har dette utviklet seg så til de grader? Jeg har slitt med dårlig selvbilde, er ingen utadvent og sprudlende person. Jeg ler nesten aldri, samboeren klager over at jeg er så sur hele tiden. Men jeg kan ikke hjelpe for det, det er sånn jeg er.Jeg ble mobbet på ungdomskolen, har foreldre som har splittet lag, har en nerveskade som gjør at jeg er 50 % ufør. Man kan sikkert finne en årsak i alt dette, ikke vet jeg? Er jeg syk?

Anfallene eller hva jeg skal kalle det starter slik: Hjertebank, risling nedover beina, skjelving, føles tyngre å puste, tung deprimerendes følelse, blir varm og kald om hverandre.

Nå gruer jeg meg ekstra mye når jeg skriver dette, for jeg skal ha første dag på jobb etter ferien i morgen. Tenkte jeg skulle oppsøke legen igjen snart. Han foreslo antidepressiva, men jeg er litt skeptisk til slik behandling, liker ikke å ta for mye piller. Han har dessuten sendt en henvisning til psykolog. Har ikke fått time enda.

Dette ble ett langt innlegg, men følte det måtte til for å kunne forklare tilstanden min.Håper på ett svar som kan hjelpe meg...

Hilsen meg

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/240335-angst-for-%C3%A5-sove/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...