Gå til innhold

Brat Camp - synspunkter

Nils Håvard Dahl, psykiater

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Violsa

Ser på en reportasje nå om en famile med en gutt med store adferdsvansker. Han startet på karakte. Det gjorde at han lærte seg disiplin , fikk bedre selvtillitt. Kontakt med gode voksne trygge rollemodeller. Og han har det ihvertfall mye bedre nå både på skole og blant venner.

så jeg er ikke i tvil om at det for endel kan funke bra.

Gjest Violsa

Ser på en reportasje nå om en famile med en gutt med store adferdsvansker. Han startet på karakte. Det gjorde at han lærte seg disiplin , fikk bedre selvtillitt. Kontakt med gode voksne trygge rollemodeller. Og han har det ihvertfall mye bedre nå både på skole og blant venner.

så jeg er ikke i tvil om at det for endel kan funke bra.

Gjest swwweet me

Hva er det da?

Disiplin skole/leir for barn?

Jeg har sett den første episoden. Hva som er det riktige i forhold til den disiplinen og grensesettingen de møter, vet jeg for lite om til å uttale meg.

Men jeg reagerer kraftig på to ting.

1: At ungdommene lures til å tro at de skal på ferie.

2: At dette, som skal være en type behandling og er svært tøft for ungdommene som opplever det,blir brettet ut for resten av tv-verdenen.

Gjest Mirandolina

Jeg har sett den første episoden. Hva som er det riktige i forhold til den disiplinen og grensesettingen de møter, vet jeg for lite om til å uttale meg.

Men jeg reagerer kraftig på to ting.

1: At ungdommene lures til å tro at de skal på ferie.

2: At dette, som skal være en type behandling og er svært tøft for ungdommene som opplever det,blir brettet ut for resten av tv-verdenen.

Sykt spørr du meg....fy søren.

Såg du det i går da?

Fikk så vondt av han gutten de viste sist..og baarnevernet sa til han,at det var han det var noe galt med,derfor fikk han ikke hjem til mammaen sin...

Uff,stakkars gutt...

Annonse

Gjest Ojsann

Når alle andre mulligheter er prøvd, men ingenting nytter. Når ungen din går mot voksen alder, men blir mer og mer utargerende, manipulerende og ansvarsløs....Jeg tror det kan virke!

Her blir de nådeløst konfrontert med seg selv.

MEN rammene er det viktigste. Dyktige voksne "tar i mot" når ungdommen gir av seg selv.

Men å sende det hele på tv...det er en annen sak....

Jeg tror det kan være flott for de som har kommet skjevt ut på grunn av opplevelser og misforstått "oppdragelse" -mange unge får en diagnose som de kanskje ikke skulle hatt.....de er bare bortskjemt på feil ting og har masse innebygget sinne og frustrasjon. Men jeg vet ikke om det er så bra for de som har psykiske forstyrrelser....

men det er du som er eksperten - hva mener du?

Jeg tror det kan være flott for de som har kommet skjevt ut på grunn av opplevelser og misforstått "oppdragelse" -mange unge får en diagnose som de kanskje ikke skulle hatt.....de er bare bortskjemt på feil ting og har masse innebygget sinne og frustrasjon. Men jeg vet ikke om det er så bra for de som har psykiske forstyrrelser....

men det er du som er eksperten - hva mener du?

Men ved missforstått oppdragelse så er det jo vel så viktig at foreldrene får veileding og terapi, som at ungdommen får den?

Hva er vitsen med å få en person på rett kjøl, når omgivelsene ikke vet hvordan man opprettholder den?

Jeg er veldig skeptisk til denne form for behandling, men har som sagt ikke sett programmet. Uavhengig av det, så er jeg helt i mot å lage underholdning av det.

Spent på NHD sitt svar jeg også:-)

Men ved missforstått oppdragelse så er det jo vel så viktig at foreldrene får veileding og terapi, som at ungdommen får den?

Hva er vitsen med å få en person på rett kjøl, når omgivelsene ikke vet hvordan man opprettholder den?

Jeg er veldig skeptisk til denne form for behandling, men har som sagt ikke sett programmet. Uavhengig av det, så er jeg helt i mot å lage underholdning av det.

Spent på NHD sitt svar jeg også:-)

Ja, det er sant -men de her var jo så voksne at foreldrene omtrent ikke hadde noe mer med dem å gjøre - 16-17 år og sånn. enig i at det aldri skulle vært på tv -men veldig interessant opplegg -og jeg tror flere ungdom kunne hatt nytt av akkurat det de gjorde .)

Det var jo litt sånn før da alle gutter var vernepliktige.....

Annonse

bugge -jenta

Når alle andre mulligheter er prøvd, men ingenting nytter. Når ungen din går mot voksen alder, men blir mer og mer utargerende, manipulerende og ansvarsløs....Jeg tror det kan virke!

Her blir de nådeløst konfrontert med seg selv.

MEN rammene er det viktigste. Dyktige voksne "tar i mot" når ungdommen gir av seg selv.

Men å sende det hele på tv...det er en annen sak....

Jeg tror ikke noe på at alle andre muligheter er prøvd. Å sende det på TV kan vi vel alle være enige om ikke har noe med oppdragelse å gjøre. Spørsmålet er vel dypest sett om dette kunne være en god ide uten TV- kameraet til stede.

Jeg har ikke sett programmet, men lurer for eksempel på hvilke kriterier som disse barna er utvalgt etter. Er det foreldrenes opplevelse av at de ikke kan hanskes med? Og hva samfunnet ser av oppførsel? Her blir de satt i en gruppe som om de var ensartede, og tiltaket er likt for dem alle. Som spesialpedagog tror jeg på tilpasset opplæring, individuelt. Her blir de satt i en gruppe, hvor de sannsynligvis for det første opplever at de er håpløse. Det er jo et godt utgangspunkt for forbedring. Uten at det blir sett på i større grad årsakene til det. Samspill i familiene, roller, familiedynamikk osv. Foreldrene sier at de ikke klarer av med dem. Er det noe ethvert barn trenger er det foreldre som er sterkere enn dem. Her er det om å gjøre å knekke dem, slik at de blir små. Gråtende og hjelpeløse. De små klippene jeg har sett viser ungdommer som ikke har spesielt mye utholdenhet, heller forbausende lite, men de har det tydeligvis når det kommer til å stå opp mot foreldrene. Det får meg til å lure.

Hvis det bare skal en liten leir til for å snu ser jeg for meg at det finnes andre måter som hadde vært bedre til å snu. Tanken her er at de skal ha det helt pyton og bli knekt. Skal et barn eller en ungdom begynne å oppføre seg, tror jeg det må det ha det litt godt inne i seg og med omgivelsene. Det bør ligge et element av mestring i snuoperasjonen, noe som bygger på ungdommens selvfølelse slik den er og slik en ønsker for fremtiden. Uten å ha sett programmet fikk jeg ikke inntrykk av at dette var et mål i denne leiren. Tanken var vel heller å knekke dem, slik at de gråter foran kamera, og ringer hjem til sine foreldre gråtende. Joda. Så var problemet løst. Kommunikasjonen er gjenopprettet og familien faller inn i et mønster av nyvunnen harmoni og god kommunikasjon, respekt og hygge. Amen.

Å bli knekt av "naturen", for å få til en snuoperasjon, jeg vet ikke helt. Noe skurrer for meg ja.

Men jeg får visst se programmet hvis det kommer i reprise:o)

bugge -jenta

Jeg tror ikke noe på at alle andre muligheter er prøvd. Å sende det på TV kan vi vel alle være enige om ikke har noe med oppdragelse å gjøre. Spørsmålet er vel dypest sett om dette kunne være en god ide uten TV- kameraet til stede. Jeg har ikke sett programmet, men lurer for eksempel på hvilke kriterier som disse barna er utvalgt etter. Er det foreldrenes opplevelse av at de ikke kan hanskes med? Og hva samfunnet ser av oppførsel? Her blir de satt i en gruppe som om de var ensartede, og tiltaket er likt for dem alle. Som spesialpedagog tror jeg på tilpasset opplæring, individuelt. Her blir de satt i en gruppe, hvor de sannsynligvis for det første opplever at de er håpløse. Det er jo et godt utgangspunkt for forbedring. Uten at det blir sett på i større grad årsakene til det. Samspill i familiene, roller, familiedynamikk osv. Foreldrene sier at de ikke klarer av med dem. Er det noe ethvert barn trenger er det foreldre som er sterkere enn dem. Her er det om å gjøre å knekke dem, slik at de blir små. Gråtende og hjelpeløse. De små klippene jeg har sett viser ungdommer som ikke har spesielt mye utholdenhet, heller forbausende lite, men de har det tydeligvis når det kommer til å stå opp mot foreldrene. Det får meg til å lure.

Hvis det bare skal en liten leir til for å snu ser jeg for meg at det finnes andre måter som hadde vært bedre til å snu. Tanken her er at de skal ha det helt pyton og bli knekt. Skal et barn eller en ungdom begynne å oppføre seg, tror jeg det må det ha det litt godt inne i seg og med omgivelsene. Det bør ligge et element av mestring i snuoperasjonen, noe som bygger på ungdommens selvfølelse slik den er og slik en ønsker for fremtiden. Uten å ha sett programmet fikk jeg ikke inntrykk av at dette var et mål i denne leiren. Tanken var vel heller å knekke dem, slik at de gråter foran kamera, og ringer hjem til sine foreldre gråtende. Joda. Så var problemet løst. Kommunikasjonen er gjenopprettet og familien faller inn i et mønster av nyvunnen harmoni og god kommunikasjon, respekt og hygge. Amen.

Å bli knekt av "naturen", for å få til en snuoperasjon, jeg vet ikke helt. Noe skurrer for meg ja.

- bugge -jenta

Jeg syns det ser ut som et bra behandlingsopplegg. De har voksne, erfarne "behandlere" rundt seg. De får terapi to ganger i uken. De må forholde seg til rammer og regler som kanskje på sikt gir en viss trygghet. Opplegget ser ut til å hjelpe med å bryte ned forsvaret de unge har satt opp rundt seg, og det ser ut som de voksne er der for dem og støtter når det skjer. De lærer å mestre og se at de klarer gjennom fysiske utfordringer. De er ikke alene.

Jeg er litt redd for den agressive gutten.

Jeg tror ikke noe på at alle andre muligheter er prøvd. Å sende det på TV kan vi vel alle være enige om ikke har noe med oppdragelse å gjøre. Spørsmålet er vel dypest sett om dette kunne være en god ide uten TV- kameraet til stede. Jeg har ikke sett programmet, men lurer for eksempel på hvilke kriterier som disse barna er utvalgt etter. Er det foreldrenes opplevelse av at de ikke kan hanskes med? Og hva samfunnet ser av oppførsel? Her blir de satt i en gruppe som om de var ensartede, og tiltaket er likt for dem alle. Som spesialpedagog tror jeg på tilpasset opplæring, individuelt. Her blir de satt i en gruppe, hvor de sannsynligvis for det første opplever at de er håpløse. Det er jo et godt utgangspunkt for forbedring. Uten at det blir sett på i større grad årsakene til det. Samspill i familiene, roller, familiedynamikk osv. Foreldrene sier at de ikke klarer av med dem. Er det noe ethvert barn trenger er det foreldre som er sterkere enn dem. Her er det om å gjøre å knekke dem, slik at de blir små. Gråtende og hjelpeløse. De små klippene jeg har sett viser ungdommer som ikke har spesielt mye utholdenhet, heller forbausende lite, men de har det tydeligvis når det kommer til å stå opp mot foreldrene. Det får meg til å lure.

- bugge -jenta

Alle fikk et ærlig brev som forldrene hadde skrevet til dem som inneholdt hvilke problemer de hadde i forholdet osv. Jeg syns det var en god ide. Bra opplegg.

Men jeg har ikke noe faglig belegg for å uttale meg.

bugge -jenta

Jeg syns det ser ut som et bra behandlingsopplegg. De har voksne, erfarne "behandlere" rundt seg. De får terapi to ganger i uken. De må forholde seg til rammer og regler som kanskje på sikt gir en viss trygghet. Opplegget ser ut til å hjelpe med å bryte ned forsvaret de unge har satt opp rundt seg, og det ser ut som de voksne er der for dem og støtter når det skjer. De lærer å mestre og se at de klarer gjennom fysiske utfordringer. De er ikke alene.

Jeg er litt redd for den agressive gutten.

Var det et enkeltstående program, eller kommer det flere?

Jeg får assosiasjoner til behandlingsformer som har vært brukt innen rusomsorg, f.eks. Veksthuset.

Så det første Brat Camp programmet, og tror at amerikansk ungdom lettere svelger en så autoritær stil enn norsk ungdom ville ha gjort. Jobbet en sommer på amerikansk tenniscamp, og ble overrasket over i hvilken grad man brukte kollektiv avstraffelse i kombinasjon med fysiske øvelser. Dersom en unge sto opp etter sengetid for å gå på do, måtte vedkommende gjøre 10-20 armhevninger før vedkommende fikk gå og legge seg igjen. De norske deltagerne klarte ikke å forholde seg til disse reglene, og holdt på å bli sendt hjem for bagatellmessige ting.

Når man bruker så autoritære medtoder, er man i allefall avhengig av at det oppnås en god relasjon innen prosjektet avsluttes, ellers tror jeg det øker opposisjonen og ikke det motsatte hos ungdommene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...