Gå til innhold

Dødelig terapi?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 49
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Nils Håvard Dahl, psykiater

3

• frosken

1

• rose23

1

• gisela1365380934

1

Jeg vil bestemt avvise den holdning at enhver tro, livvsyn , religiøst syn kan sidestilles i kvalitet med kunnskap fremkommet ved vitenskapelige metoder.

En slik måte å se verden på,vil f.eks bety at du like godt kan be ekspiditøren på bensinstasjonen om medisinske råd som å be en lege. Eller at du spør en baker om råd med husbygging like gjerne som en tømrer.

Finnøys påstander har ikke sin rot i vitenskap, Det er et faglig livvsyn/religion som hun har konstruert inne i hodet sitt.

Walbys argumenter er fundamentert på anerkjent vitenskap.

Kvalitetsnivået er foskjellig som mellom Rosenborg eller Brann på den ene side og et småguttelag på den annen side.

Vi gjør en stor bommert dersom vi tror at ethvert standpunkt og/eller mening har samme verdi og kvalitet.

Her har du nok gått deg litt vill. Jeg ville selvfølgelig ikke be en baker, eller en psykiater for den saks skyld, om å bygge et hus til meg. Men trenger jeg et brød ville jeg be den bakeren jeg synes lager best brød. Den bakeren trenger ikke være best i å lage wienerbrød, det kan være hans konkurrent. Men det er sikkert andre uenig i.

Med å likestille meninger, mener jeg at de personer som har blitt friske etter å ha vært hos Finnøy er like mye verdt som de som blir friske etter å ha vært hos deg. Altså selv om dere har behandlet pasientene deres utfra forskjellige grunnprinsipp.

Det hele koker vel ned til at vi mennesker aldri kan skjæres over en kam, vi er for kompliserte til det.

Gjest Mirandolina

Jeg vil bestemt avvise den holdning at enhver tro, livvsyn , religiøst syn kan sidestilles i kvalitet med kunnskap fremkommet ved vitenskapelige metoder.

En slik måte å se verden på,vil f.eks bety at du like godt kan be ekspiditøren på bensinstasjonen om medisinske råd som å be en lege. Eller at du spør en baker om råd med husbygging like gjerne som en tømrer.

Finnøys påstander har ikke sin rot i vitenskap, Det er et faglig livvsyn/religion som hun har konstruert inne i hodet sitt.

Walbys argumenter er fundamentert på anerkjent vitenskap.

Kvalitetsnivået er foskjellig som mellom Rosenborg eller Brann på den ene side og et småguttelag på den annen side.

Vi gjør en stor bommert dersom vi tror at ethvert standpunkt og/eller mening har samme verdi og kvalitet.

"De som tror de vet alt,vet meget lite"

(Det gjelder vitenskapen også)

Gjest a survivor

Unnskyld at jeg spør, men hva feiler det deg egentlig, survivor? Har du noen diagnoser? Hvilke?

Jeg har selvsagt ingenting med det, og du trenger selvsagt ikke å svare.

Jeg bare lurer... :-)

Skal du ha alle sammen som jeg har fått til nå?

Jeg mener selv at jeg hovedsaklig er 1) sliten og 2) sint på/redd for psykiatrien.

Annonse

Gjest Mirandolina

Skal du ha alle sammen som jeg har fått til nå?

Jeg mener selv at jeg hovedsaklig er 1) sliten og 2) sint på/redd for psykiatrien.

Er vi ikke alle...?

Vi trenger vel ikke bli for opptatt av diagnoser?

Husk den linken du la ut om den psykologen,vi er alle mennesker,ikke vandrende diagnoser :)

Gjest a survivor

Her har du nok gått deg litt vill. Jeg ville selvfølgelig ikke be en baker, eller en psykiater for den saks skyld, om å bygge et hus til meg. Men trenger jeg et brød ville jeg be den bakeren jeg synes lager best brød. Den bakeren trenger ikke være best i å lage wienerbrød, det kan være hans konkurrent. Men det er sikkert andre uenig i.

Med å likestille meninger, mener jeg at de personer som har blitt friske etter å ha vært hos Finnøy er like mye verdt som de som blir friske etter å ha vært hos deg. Altså selv om dere har behandlet pasientene deres utfra forskjellige grunnprinsipp.

Det hele koker vel ned til at vi mennesker aldri kan skjæres over en kam, vi er for kompliserte til det.

En baker kan vel være god til å bygge pepperkakehus...

Gjest a survivor

At hun er psykolog beviser ingenting. Det finnes avvikere innen alle yrker.

"Og hun har gode resultater å vise til i sin pasientpraksis."

Meg bekjent finnes det dessverre ingen seriøse evalueringer av verken Finnøys eller andre behandleres/institusjoners behandlingsresultater.

Er det ikke snart på tide at noen med tyngde ber myndighetene om å gjennomføre slik evaluering av behandlingsresultater, iallefall på institusjonsnivå? Gjerne regelmessig....

Jeg har bedt om det flere ganger. Men jeg har jo ingen slik tyngde....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...