Gå til innhold

NHD: Noen spørsmål om arvelighet og litt til..

Anbefalte innlegg

hvem er jeg egentlig?

Hei.

Om en person som meg hadde valgt å fått barnet, hvor stor er sjangsen for at det er arvelig?

Jeg vet at bipolar er 25%, og schizofreni 10% (stemmer det?), men om ikke mitt barn får det, vil det ha det i seg, og kunne føre det enda videre i generasjonene som kommer? Og, om noen skulle få det, vil en kunne si noe om alvorlighetsgraden, for eksempel at det ikke blir alvorligere enn det jeg har uansett, eller kan det gå begge veier?

Er dette de to mest arvelige psykiske lidelsene, eller er foreksempel personlighetsforstyrrelser også arvelige?

Har det noe å si på hva lidelse en har, om hvor "skikket" en er til å være en god mor, eller kommer det ann på personen og, og om en er villig til å ta imot all nødvenig behandling, for å få et fint liv sammen?

Og en ting til slutt. Jeg er 25 år, og hva enn det er jeg lider av, så har det pågått en god del år, komt snikende uten å ha blitt lagt merke til.. Om jeg nå er i behandling, får diagnosen og rette medisiner, har du noen tall på hvor store sjangsene er for å bli bedre, bare holde det i sjakk, eller at det hele vil forverre seg??

På forhånd takk

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...