Gå til innhold

Atypisk og affektiv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leste i journalen min i stad at etter en EEG-undersøkelse mistenkte legene at jeg hadde en Atypisk affektiv bipolar lidelse. Hva mener de med atypisk og affektiv?

Gjest medbareenpol
Skrevet

Med atypisk menes motsatt av typisk, ikke typisk. Med affektiv menes som har med følelser å gjøre. Affektive lidelser kan være slik som depresjoner og manier.

Skrevet

Med atypisk menes motsatt av typisk, ikke typisk. Med affektiv menes som har med følelser å gjøre. Affektive lidelser kan være slik som depresjoner og manier.

D.vs. en ikke typisk følesestyrt bipolar lidelse? Ikke til å bli klok på :-) Bryr meg katten om denne diagnosen, men interessant å vite hva andre mener.

Skrevet

D.vs. en ikke typisk følesestyrt bipolar lidelse? Ikke til å bli klok på :-) Bryr meg katten om denne diagnosen, men interessant å vite hva andre mener.

bipolare lidelser kalles i diagnosesystemet vi bruker i Norge for bipolar affektiv lidelse.

Atypisk er vel at du ikke har en klassisk manisk depressiv lidelse, fins mange typer bipolare lidelser...

Gjest medbareenpol
Skrevet

Nesten, ikke helt. Affektiv lidelse er et sekkebegrep for lidelser som har med følelseslivet. Jeg tror nok ikke diagnosen din betyr noe som har med følelsesSTYRT å gjøre.

Jeg tror man like gjerne kan si at du har en bipolar lidelse som ikke er helt typisk bipolare lidelser.

Jeg tror du kan se bort fra affektiv. Det står der nok bare fordi bipolar lidelse er en lidelse innenfor gruppen affektive lidelser.

Men du kan jo spørre behandleren din, så får du sikkert vite mer, vite litt om hva som utgjør det atypiske i din diagnose f.e.

Gjest a survivor
Skrevet

Nesten, ikke helt. Affektiv lidelse er et sekkebegrep for lidelser som har med følelseslivet. Jeg tror nok ikke diagnosen din betyr noe som har med følelsesSTYRT å gjøre.

Jeg tror man like gjerne kan si at du har en bipolar lidelse som ikke er helt typisk bipolare lidelser.

Jeg tror du kan se bort fra affektiv. Det står der nok bare fordi bipolar lidelse er en lidelse innenfor gruppen affektive lidelser.

Men du kan jo spørre behandleren din, så får du sikkert vite mer, vite litt om hva som utgjør det atypiske i din diagnose f.e.

Hvorfor er ikke "affektiv bipolar" smør på flesk?

Gjest missa n.
Skrevet

bipolar kan jo ha med batterier også å gjøre så:)

Gjest medbareenpol
Skrevet

Riktig, smør på flesk. Fordi man vet at "bipolar lidelse" er en lidelse som hører inn under gruppen "affektive lidelser".

Gjest a survivor
Skrevet

Riktig, smør på flesk. Fordi man vet at "bipolar lidelse" er en lidelse som hører inn under gruppen "affektive lidelser".

Hvorfor ikke også tripolar? Og kvadripolar? og kvintipolar?

Det fins jo minst åtte grunnfølelser: Frykt, glede, sinne, sorg...

Gjest missa n.
Skrevet

fordi mani og depresjon er sykdomsepisoder og ikke en ren følelse som vi alle har fra tid til annen?

Gjest medbareenpol
Skrevet

bipolar kan jo ha med batterier også å gjøre så:)

Hehe, sant det, men ikke når det står som diagnose satt på et menneske

Gjest missa n.
Skrevet

fordi mani og depresjon er sykdomsepisoder og ikke en ren følelse som vi alle har fra tid til annen?

en mani er vel ingen følelse. depresjon er alt fra mange følelser til ingen følelesr. raseri, fortvilelse, sinne irritabilitet, til tomhet og tristhet og følelsesløshet...

skjøøøøøøøønner?

Gjest medbareenpol
Skrevet

Tja.., si det.., men ved bipolar lidelse, dreier deg jo seg om to stemninger i hver sin "pol": deprejson og mani. Begge disse kan jo da inneholde flere av de grunnfølelsene som du nemner. Sinne kan man f.e. oppleve både ved depresjon og ved mani.

Det finnes kanskje ikke diagnoser der en er i perioder med sykelig sorg (sykelig sorg blir vel forresten som en depresjon å betegne). Man kan nok ha problemer som har med de andre følelsene du nemner å gjøre, men det er vel da helst som del av en annen lidelse?

Kanskje går affektive lidelser mer på stemninger, kan hende blanda jeg stemninger med følelser..

Gjest a survivor
Skrevet

Hvis det ikke følelser? Hvorfor kalles det da en stemningslidelse?

Gjest a survivor
Skrevet

en mani er vel ingen følelse. depresjon er alt fra mange følelser til ingen følelesr. raseri, fortvilelse, sinne irritabilitet, til tomhet og tristhet og følelsesløshet...

skjøøøøøøøønner?

Nei, jeg skjønner ikke.

Det er jo sånn livet er det...

...men selvsagt forstår jeg at det kan bli for slitsomt.... men da må man jo samarbeide og lytte til den det gjelder og tro på det vedkommende sier... hvordan kan man ellers hjelpe?

Sorry at jeg svarer sånn... men det har jo sin grunn... men det var egentlig psykiaterne/psykologene som skulle hørt det... ikke deg ..

sorry

men takk for at du stilt spm...

Gjest a survivor
Skrevet

Tja.., si det.., men ved bipolar lidelse, dreier deg jo seg om to stemninger i hver sin "pol": deprejson og mani. Begge disse kan jo da inneholde flere av de grunnfølelsene som du nemner. Sinne kan man f.e. oppleve både ved depresjon og ved mani.

Det finnes kanskje ikke diagnoser der en er i perioder med sykelig sorg (sykelig sorg blir vel forresten som en depresjon å betegne). Man kan nok ha problemer som har med de andre følelsene du nemner å gjøre, men det er vel da helst som del av en annen lidelse?

Kanskje går affektive lidelser mer på stemninger, kan hende blanda jeg stemninger med følelser..

Er ikke stemning og følelse det samme da?? Hva er ellers forskjellen???

Gjest missa n.
Skrevet

Nei, jeg skjønner ikke.

Det er jo sånn livet er det...

...men selvsagt forstår jeg at det kan bli for slitsomt.... men da må man jo samarbeide og lytte til den det gjelder og tro på det vedkommende sier... hvordan kan man ellers hjelpe?

Sorry at jeg svarer sånn... men det har jo sin grunn... men det var egentlig psykiaterne/psykologene som skulle hørt det... ikke deg ..

sorry

men takk for at du stilt spm...

hva mener du med at det er sånn livet er???

ja følelser er livet, det er ikke sykdom, men det er vitterlig en bipolar lidelse.

Gjest missa n.
Skrevet

Hvis det ikke følelser? Hvorfor kalles det da en stemningslidelse?

å gud. depresjon er en nedestemning, mani er en oppestemning?

men følelser trenger ikke være psykt,

ser ikke problemet eller vitsen med å flisespikkeriet på dette...

skal ha meg frabedt at min sykdom som kostet meg nesten livet og utdannelse og verdigheten og sosiale antenner og alt mulig dritt og skam før jeg fikk diagnosen og medisinen og ble meg selv og normal og slapp unna dette smertehelvete som jeg trodde bare døden kunne bedfri meg fra, blir bagatellisert på denne måten !

unnskyld den frekke tonen :-(

Gjest medbareenpol
Skrevet

Er ikke stemning og følelse det samme da?? Hva er ellers forskjellen???

Nå slo jeg opp på stemningslidelser (det stod ingenting om bare stemning) i leksikon og fant blant annet dette:

"Denne gruppen lidelser ble tidligere kalt affektive lidelser, et begrep som ennå brukes en del. Affektive lidelser er imidlertid ikke helt presist idet en del affektive tilstander som for eksempel sterkt sinne eller belastningsutløste affektive tilstander som angstforvirring ikke inngår i denne gruppen lidelser. Begrepet stemningslidelser blir derfor stadig mer brukt" Dette har vel du egentlig sagt noe om, da du spurte hvorfor det ikke fantes lidelser med flere poler enn to.

Om følelse fant jeg dette: "Følelser omtales som emosjoner og affekter. Emosjoner er finere sammensatte sinnsreaksjoner som glede, sympati medfølelse, sorg, avsky osv. En vag variant av emosjoner betegnes ofte som stemninger. De situasjonsbetingede, sterke og mer ensrettede reaksjoner, som sinne, angst og opphisselse, betegnes affekter"

Da blir stemninger ikke det samme som følelser, men en type følelse.

Jeg skal heretter slutte å bruke begrepet affektiv lidelse. Jeg ser nå at det blir helt feil i forhold til den egentlige betydningen av affekt. Slik begrepet har "affektiv lidelse" har vært brukt og brukes, så er det jo ikke snakk om situasjonsbetingede stemninger en gang.

Gjest a survivor
Skrevet

Nå slo jeg opp på stemningslidelser (det stod ingenting om bare stemning) i leksikon og fant blant annet dette:

"Denne gruppen lidelser ble tidligere kalt affektive lidelser, et begrep som ennå brukes en del. Affektive lidelser er imidlertid ikke helt presist idet en del affektive tilstander som for eksempel sterkt sinne eller belastningsutløste affektive tilstander som angstforvirring ikke inngår i denne gruppen lidelser. Begrepet stemningslidelser blir derfor stadig mer brukt" Dette har vel du egentlig sagt noe om, da du spurte hvorfor det ikke fantes lidelser med flere poler enn to.

Om følelse fant jeg dette: "Følelser omtales som emosjoner og affekter. Emosjoner er finere sammensatte sinnsreaksjoner som glede, sympati medfølelse, sorg, avsky osv. En vag variant av emosjoner betegnes ofte som stemninger. De situasjonsbetingede, sterke og mer ensrettede reaksjoner, som sinne, angst og opphisselse, betegnes affekter"

Da blir stemninger ikke det samme som følelser, men en type følelse.

Jeg skal heretter slutte å bruke begrepet affektiv lidelse. Jeg ser nå at det blir helt feil i forhold til den egentlige betydningen av affekt. Slik begrepet har "affektiv lidelse" har vært brukt og brukes, så er det jo ikke snakk om situasjonsbetingede stemninger en gang.

Takk for interessant info.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...