Mannen82 Skrevet 3. august 2006 Del Skrevet 3. august 2006 Jeg er en gutt på 24 år, Jeg er arbeidsledig og lider av depresjoner grunnet ensomhet, usikkerhet rundt fremtiden, fritidsproblemer, selvbilde mm. Depresjonene har jeg hatt siden jeg var rundt 16 år gammel, altså i 8 år. Jeg har også utviklet sosial angst og blitt ganske asosial grunnet dette. Jeg er også blitt veldig aggressiv. DVS går i forsvarsposisjon veldig fort, men er aldri voldelig på noen måte. Beklageligvis så gjelder ikke det samme hvis jeg har alkohol i blodet. Dersom jeg er veldig full, kan få blackouts og begå voldelige handlinger. Ellers er jeg en oppegående, intligent og blid ung herre. Smiler ofte, og ler alltid godt. Jeg har aldri vært i kontakt med proffesjonelle leger med hensyn til de psykiske problemene mine, men lest veldig mye om emnet både her og andre steder. Grunnen til at jeg ikke har oppsøkt proffesjonell hjelp tidligere er grunnet uvitenhet, usikkerhet rundt systemet, redsel for å bli sett på som "svak" osv. Som andre med psykiske lidelser vet blir man ofte god til å skjule problemene og heller la de operere i kullissene. Grunnen til at jeg nå ønsker å få hjelp til problemene mine er at jeg har begått en voldelig handling i alkoholpåvirket tilstand, og jeg vet jeg har et problem som jeg må nødt til å løse. Jeg var veldig full når jeg gjorde det, vet ikke hvorfor, og jeg husker ingen ting av det. Dette er også en handling jeg aldri kunne ha utført i edru tilstand. Jeg har grått mye fordi jeg føler skyld, og har påført andre mennesker skader som jeg aldri ville ha gjort i edru tilstand. Jeg føler ingen respekt for megselv og hva jeg har gjort. Og hele episoden har fått meg til å innse at jeg faktisk trenger hjelp. Jeg skriver nå for å få vite hvordan jeg skal henvende meg. Skal jeg henvende meg til fastlege, for så å få psykolog av ham? Koster dette mange penger? (Jeg er student fra høsten av og fattig (Ikke student i videregående skole, men i voksenopplæringssenteret)). Håper noen der ute kan gi meg noen svar. Jeg skal gjøre de tingene som er nødvendig i morgen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/240628-hvordan-f%C3%A5r-jeg-hjelp/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest miss_nemi Skrevet 3. august 2006 Del Skrevet 3. august 2006 Hei! Det fyrste du må gjere er å ta kontakt med fastlegen din - så kan han henvisa deg til poliklinikk. Det er litt ventetid, men det varierar frå plass til plass. Du betaler ein eigenandel for timen på 265 kr, fram til du får frikort, grensa der er 1550 kr. Då betaler du ingenting viare når du går til behandling, det gjelder også legetimar og medisinar på blå resept. Du kan og søkje på privat praktiserande terapeuter, men det koster ein del meir. Over 500kr per time.. Men søk fyrst legen, fortel kva du slit med, og at du trenger hjelp, så plar det skjelden være problem for dei å henvisa deg vidare!! Om du lurar på meir, er det berre å spørje. Vært ein del inne i systemet, så veit korleis det fungerar. Mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/240628-hvordan-f%C3%A5r-jeg-hjelp/#findComment-1859508 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mannen82 Skrevet 3. august 2006 Forfatter Del Skrevet 3. august 2006 Hei! Det fyrste du må gjere er å ta kontakt med fastlegen din - så kan han henvisa deg til poliklinikk. Det er litt ventetid, men det varierar frå plass til plass. Du betaler ein eigenandel for timen på 265 kr, fram til du får frikort, grensa der er 1550 kr. Då betaler du ingenting viare når du går til behandling, det gjelder også legetimar og medisinar på blå resept. Du kan og søkje på privat praktiserande terapeuter, men det koster ein del meir. Over 500kr per time.. Men søk fyrst legen, fortel kva du slit med, og at du trenger hjelp, så plar det skjelden være problem for dei å henvisa deg vidare!! Om du lurar på meir, er det berre å spørje. Vært ein del inne i systemet, så veit korleis det fungerar. Mvh Heisann Jeg har ikke vært hos legen på mangfoldige år. Hvordan vet jeg hvem som er fastlegen min? Miss_nemi: Takk for ditt forrige innspill. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/240628-hvordan-f%C3%A5r-jeg-hjelp/#findComment-1859513 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gemini Skrevet 3. august 2006 Del Skrevet 3. august 2006 Heisann Jeg har ikke vært hos legen på mangfoldige år. Hvordan vet jeg hvem som er fastlegen min? Miss_nemi: Takk for ditt forrige innspill. På www.trygdeetaten.no finner du nettsiden for fastlegeordningen. Logg deg inn der, så finner du hvem du har som fastlege per i dag, og du kan evt. se hvilke andre leger som har ledig kapasitet, og bytte, dersom det skulle være ønskelig. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/240628-hvordan-f%C3%A5r-jeg-hjelp/#findComment-1859533 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest miss_nemi Skrevet 4. august 2006 Del Skrevet 4. august 2006 Heisann Jeg har ikke vært hos legen på mangfoldige år. Hvordan vet jeg hvem som er fastlegen min? Miss_nemi: Takk for ditt forrige innspill. Værsegod:-) Hmm, det kan du finne ut ved å ringje trygdekontoret trur eg. Eller du kan gå inn på trygdekontoret på internett, og logge deg inn der. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/240628-hvordan-f%C3%A5r-jeg-hjelp/#findComment-1860539 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mannen82 Skrevet 5. august 2006 Forfatter Del Skrevet 5. august 2006 På www.trygdeetaten.no finner du nettsiden for fastlegeordningen. Logg deg inn der, så finner du hvem du har som fastlege per i dag, og du kan evt. se hvilke andre leger som har ledig kapasitet, og bytte, dersom det skulle være ønskelig. Nå har jeg gjort det, det fungerte utmerket. Takk for svar. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/240628-hvordan-f%C3%A5r-jeg-hjelp/#findComment-1860940 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.