Gå til innhold

Normalt, norsk kosthold

Gjest Annie86

Anbefalte innlegg

Gjest Annie86

Hei!

Noen som har forslag på et normalt, norsk kosthold der man får de fleste viktige næringsstoffer? (bøker\internettsider\egne erfaringer?) Har prøvd å søke på internett, men finner bare sånne slanke-masse-fancy-mat-menyer. Det jeg er ute er helt vanlig norsk kosthold, kanskje noe lettvindt? IKKE Fedon Lindberg, roede eller andre sære dietter.

Helst ikke sånn at man må kjøpe mange spesialvarer, ha uhorvelig mengde med tid eller ha råd til å kjøpe dyre matvarer. (er student)

Grunnen til at jeg spør er at i fjor gikk jeg på folkehøgskole, og der hadde vi veldig bra kosthold. Merka stor forskjell fra sånn som jeg har hatt det hjemme, bl.a able neglene og håret sterkere og blankere. Så nå når jeg flytter for meg selv håper jeg å etablere noen gode matvaner for å holde på de positive virkningene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Grovt brød, grovt knekkebrød, grove (uten sukker) kornblandinger. Skummet, ekstra lett eller lett melk. Juice - ikke nektar. Poteter, ris, pasta - gjerne fullkornspasta. Rent kjøtt, fisk, fugl. Masse grønnsaker av alle typer.

Frukt.

Til pålegg kan du bruke oster, kjøttpålegg, agurk, tomat, makrell i tomat, kaviar.

Drikk vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest middager

Fiskekaker, gulerøtter (revne eller kokte), fiskepudding, fiskegrateng, kjøttkaker, ertestuing, kålstuing, middagspølse, poteter, kålrabistuing, omelett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror at om man generelt har en leveregel om å få si seg VARIERT og GROVT og mye GRØNNSAKER/FRUKT så er mye gjort.

Man bør få i seg lite sukker, fett og bearbeidet mat.

Jeg har lest litt i Fedon Lindberg sin bok. Der har jeg plukket med en del kunnskap om hva som er best og dårligst for meg. Følger ikke hans resepter, men tar med en del av de anbefalte ingrediensene.

Og alt med måte. Fanatikere har det sjeldent bra

tror

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...