Gå til innhold

NHD (og andre): Sort/hvitt og opp/ned. Hva er det

Anbefalte innlegg

Gjest hvis det ikke er eupf?

Har diagnose tilbakevendende depresjon (som har vært alt fra mild til dyp). Nå er det sånn at humøret/stemningsleiet og tankenes art skifter kraftig mange ganger om dagen. Jeg kan i ene øyeblikket være ganske oppglødd, ha planer om ting jeg vil gjøre som jeg mener ville være bra og ha betydning og som jeg SKAL klare. Så går det ikke lenge før jeg tenker at disse planene er helt tåpelige, at det ikke betyr noe, at det jeg vil gjøre ikke blir tatt alvorlig og at det hele blir flaut. Jeg kan tenke helt motsatt av hva jeg nettopp tenkte: at jeg klarer ikke, det betyr ikke noe, jeg vil gi opp.

Når jeg nå sitter og er meg bevisst at jeg så til de grader skifter mening om ting på så kort tid, så vet jeg ikke hvilke tanker som er de mest realistiske, de positive eller de negative. Når jeg tenker positivt, planlegger jeg ikke voldsomme ting, ikke egentlig. Mange andre gjør det, men så kommer noe og slår meg til bakken og sier meg at det på grunn av min psykiske tilstand og på grunn av mitt perspektiv, så vil det ikke være noe fruktbart og ikke noe realistisk mål.

Svart/hvitt-tenkning. Jeg synes det lukter emosjonelt ustabil personlighetsforstyrring. Jeg føler meg også fort tom når jeg er alene, samtidig som jeg ikke kan knytte meg ordentlig til andre mennesker. Men jeg tror da vitterlig ikke jeg manipulerer praktiserer splitting. Det er kanskje sånn at man ikke vet det selv når man gjør det. Kanskje gjør jeg det ikke bare fordi jeg er redd for å få det stemplet at det er det jeg gjør. Men jeg skader meg heller ikke.

Men jeg tror ikke jeg tenker så sort/hvitt når jeg gjør meg et inntrykk av andre mennesker. Jeg mener jeg kan se ganske nyansert på ting/personer/fenomener som er utenfor meg selv. Det er når jeg vurderer meg selv og mine store og små planer for fremtiden at det blir slik enten/eller.

Hva kan det være dette her? Hvilke tanker skal jeg stole på?

Fortsetter under...

Gjest miss_nemi

Det beste er å høyre på dei positive tankane, men dersom det er vanskeleg, kan du kanskje finne ein middelveg?? Det er vanskelig, og noko ein må jobbe med - berre ikkje gje opp!! får du hjelp? I så fall diskuter dette med terapeut... ang diagnose så vil ikkje eg seie noko om det, for eg kan ikkje setje den... håpar du kan få hjelp til å kome viare!!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...