Gå til innhold

Hva er det med meg?

Anbefalte innlegg

Saken er den at jeg er livredd omgangssyke. Det er som om en bryter blir slått på hver gang noen sier de er dårlige og må kaste opp. Sånn som i går. Sønnen vår på 4,5 år våknet i 4-tiden i forgårs natt og var dårlig i magen. Han sa at han var så dårlig at han måtte kaste opp. Han gjorde jo ikke det da, men jeg ble skikkelig dårlig etterpå. Det er som om noen slår på en bryter som sagt, med en gang ordene "omgangssyke", "kaste opp" og "spy" blir nevnt.

Og jeg er lei. Jeg trodde panikken hadde avtatt litt, men nå er den tilbake for fullt. Jeg har vært dårlig nå i 3 dager. Jeg er noenlunde i fin form på dagen, men når kvelden nærmer seg så begynner jeg så smått og få angst, jeg kjenner en klump i magen og jeg mister matlysten. Det var ikke så ille i går kveld heldigivs da.

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg skulle gjerne ha snakket med noen om det, men med mindre jeg får dekket timer hos en psykolog, så kan jeg ikke. Vi har ikke råd til å betale av egen lomme.

Og snart står høsten og vinteren på døren og jeg er grufullt bekymret

Jeg har ikke vært redd for dette før, så dette er jo bare tåpelig. Men jeg kan ikke kontrollere det. Det har holdt på sånn siden November i fjor, av og på.

Og med dette så kommer jo også angst. Angsten for å få det, for at jeg skal ha det hver gang jeg blir dårlig i magen osv.

Jeg orker ikke mer av dette. Samboeren vet om dette og jeg sa at jeg følte at jeg måtte snakke med noen om dette, men som han da sa, inndirekte, så har ikke vi råd til å betale psykolog selv. Men dette har plaget meg i flere mnd nå og jeg begynner og bli utslitt.

I tillegg til dette så sliter jeg med angst. For ca 1 mnd siden fikk jeg et angstanfall. Begynte med en klump i magen på kvelden og jeg ble dårlig. Dagen etter trodde jeg det var over, men det var det ikke.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/240871-hva-er-det-med-meg/
Del på andre sider

Fortsetter under...

nattsvermeren1365380995

hei! angående betaling av psykolog,så går dette på egenandelskortet(fastlegen må da henvise deg til psykolog),og du får frikort når du har hatt utgifter til lege/psykolog på ca 1700,-.

du og et av barna kan bruke samme egenandelskort.

i mellomtiden før du får psykolog,kan du be legen søke deg inn på et kognitivt kurs i forhold til angst.(dette er gratis) der lærer du å snu tankene.

en bok du kan bruke til selvhjelp:ingvard wilhelmsen-livet er et usikkert prosjekt.

har lest og brukt boken selv med godt resultat både mot depresjon og angst.

hadde også vært fint om andre som har lest og brukt denne boken,hadde kommet med tilbakemeldinger,for å vise at det nytter!

klem fra

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/240871-hva-er-det-med-meg/#findComment-1861948
Del på andre sider

hei! angående betaling av psykolog,så går dette på egenandelskortet(fastlegen må da henvise deg til psykolog),og du får frikort når du har hatt utgifter til lege/psykolog på ca 1700,-.

i mellomtiden før du får psykolog,kan du be legen søke deg inn på et kognitivt kurs i forhold til angst.(dette er gratis) der lærer du å snu tankene.

en bok du kan bruke til selvhjelp:ingvard wilhelmsen-livet er et usikkert prosjekt.

hadde også vært fint om andre som har lest og brukt denne boken,hadde kommet med tilbakemeldinger,for å vise at det nytter!

klem fra

Hva er egenandelen da? Problemet er at vi har bare en inntekt. Jeg er hjemmeværende mor med 3 barn.

Hvis det blir sånn at jeg må gå 2-3 ganger i uken hos psykolog og må betale 200-300,- pr gang, så vil det gå utover økonomien.

Men jeg klarer ikke dette. Jeg ser også for tiden etter en deltidsjobb som kan foregå på dagen etter at samboeren er hjemme fra jobb, men selv det skremmer meg pga sykdommer.

Men det er jo ikke til å unngå hvis man blir syk. Det er bare tanken på det som gjør meg sånn. Dette har også frarøvet meg nattesøvnen enkelte netter....

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/240871-hva-er-det-med-meg/#findComment-1862246
Del på andre sider

nattsvermeren1365380995

Hva er egenandelen da? Problemet er at vi har bare en inntekt. Jeg er hjemmeværende mor med 3 barn.

Hvis det blir sånn at jeg må gå 2-3 ganger i uken hos psykolog og må betale 200-300,- pr gang, så vil det gå utover økonomien.

Men jeg klarer ikke dette. Jeg ser også for tiden etter en deltidsjobb som kan foregå på dagen etter at samboeren er hjemme fra jobb, men selv det skremmer meg pga sykdommer.

Men det er jo ikke til å unngå hvis man blir syk. Det er bare tanken på det som gjør meg sånn. Dette har også frarøvet meg nattesøvnen enkelte netter....

egenandelen på psykologbesøk er ca 270,-.

vanligvis går man 1 gang hver 14. dag,og da oppnår du frikort i løpet av 3 mnd, og går gratis både til psykolog og lege(det gjelder også barnet ditt) resten av året.

velger du kurset og å lese boken(bruk biblioteket),er dette gratis:)

dette er en investering i et bedre liv for deg:)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/240871-hva-er-det-med-meg/#findComment-1862252
Del på andre sider

nattsvermeren1365380995

har du egenandelskort fra før? hvis ikke-husk å få påført de utgiftene du allerede har hatt i år på legebesøk for deg selv og ditt barn(hvis dere har vært hos lege el sykehus mm allerede i år).

ha det godt:)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/240871-hva-er-det-med-meg/#findComment-1862260
Del på andre sider

Annonse

Dette hadde jeg før jeg også. Det var faktisk ett av mine første psykiske symptomer. Jeg hvet hvor ubehagelig dette er. Det kan enten være en tvangstanke, fobi eller begge deler.

Jeg tror det heller mer mot fobi. Men kanskje også bittelitt tvangstanker og. Vi har 3 barn og de går på skole og i barnehage.

Og da er det ikke til å unngå at de kommer drassende hjem med sykdommer.

Den siste tiden har jeg også blir mer var når det gjelder renslighet, fordi jeg vil ikke bli syk. Med noe som helst.

Dette virker helt sprøtt.

Jeg har lest boken som nattsvermen anbefalte. Lånte den på biblioteket i dag faktisk. Men for meg virket det som om at den var mer fokusert på de som er hypkondere. Men kanskje jeg misforstod akkurat den delen.

Jeg vet jo at det ikke er farlig å få omgangssyken. Jeg vet hva som skjer og hva jeg skal gjøre hvis noen av oss får den. Men det er liksom tanken på å kaste opp og være dårlig. Hvem synes ikke at det er ubehagelig liksom?

Angstanfallet jeg fikk for ca 1 mnd siden har ikke noe med dette å gjøre.

For ca 1 mnd siden var framtiden litt usikker med tanke på vår økonomiske framtid fordi vi hadde fått sfoplass og barnehageplass til barna og jeg skulle søke jobb.

Noe jeg gjorde, men jeg har så langt ikke fått jobb.

Uansett, samboeren min tror at jeg fikk angstanfall fordi jeg på en måte innså realiteten, at jeg plutselig fikk alt opp i fanget helt ut av det blå. Fordi alt da var avhengig av om jeg fikk meg jobb eller ikke.

Jeg har vært hjemmeværende mor i flere år og har ikke før trengt å bekymre meg noe særlig om vår økonomiske framtid og plutselig så står jeg ovenfor en helt ny livssituasjon.

Men nå har vi uansett sagt opp sfoplassen og barnehageplassene fordi jeg fikk meg ikke noe jobb, men jeg søker på helgejobber og deltidsjobber sånn at jeg kan komme meg litt ut blant folk. Er litt lei av å bare være mamma etter 7 år :op

Uansett så leste jeg litt om fobier i dag på internett og fobien ( hvis det er det det er i det hele tatt ) kalles emetofobi ( fobi mot å kaste opp ).

Men jeg er jo bare 28 år, for pokker. Og jeg har aldri vært redd for omgangssyken før, så jeg synes alt dette er bare tåpelig.

Men jeg tror uansett at jeg har to forskjellige ting: emetofobi og angst for en usikker framtid.....

Og at disse to tingene da blir blandet sammen og jeg mistolker det som om at jeg har angst for å bli syk med omgangssyken. Jeg har ikke det og jeg er egentlig ikke redd for å kaste opp heller, men tanken på å være dårlig med diare`, kvalme og kaste opp og alt det......det er bare ekkelt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/240871-hva-er-det-med-meg/#findComment-1864009
Del på andre sider

fille_jenten

Hei!

Jeg har det sånn også når det gjelder omganssyken, har ikke kastet opp på 14 år... er livredd for det, og jeg takler det heller ikke når andre sier dem er dårlige, da blir jeg dårlig selv.. så føler med deg der! Aner ikke hva som kan hjelpe, lurer også på det. Er fælt å måtte være redd for å spy, om man virkelig blir dårlig. Har ikke noen råd, bare føler med deg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/240871-hva-er-det-med-meg/#findComment-1866516
Del på andre sider

fille_jenten

klem fra

Det er feil, egenandsdelen er på 1550kr. for å være helt nøyaktig:-O

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/240871-hva-er-det-med-meg/#findComment-1866523
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...