Gå til innhold

NHD - Hvilke antipsykotika er førstevalg som "stemningsstabilisatorer"?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg vet at det er vanskelig å rangere medikamenter, men jeg lurer på hvilke antipsykotika du har best erfaringer med når du behandler pasienter med for eksempel ustabil personlighetsforstyrrelse, og alt som følger med en sånn lidelse? (angst, irritabilitet, sinne, tankekaos og overdreven grubling) Og finnes det antipsykotika man _ikke_ bør prøve når man sliter med sånt?

Jeg spør fordi fastlegen, som er spesialist i allmennmedisin, helst vil at en psykiater skal vurdere hvilket medikament jeg bør prøve. Akkurat nå går jeg på Seroquel, men den har en ganske ujevn effekt fordi jeg tar den bare en gang i døgnet. Jeg jobber med mer eller mindre farlige maskiner til daglig, så å gjeninnføre morgendosen er utelukket fordi jeg blir altfor trøtt og sløv av den.

Nå er det dessverre slik at det er stor gjennomtrekk når det gjelder psykiatere på poliklinikken min og i skrivende stund finnes det ikke en eneste psykiater der. Så jeg spør deg mens jeg venter på at poliklinikken får tak i en ny. Noe som sikkert kan ta en stund, kjenner jeg helse-Norge rett... ;-)

Mvh

Fortsetter under...

Gjest Hoggormen

Har hørt at cisordinol virker mest stemnings-stabiliserende,men om det er sant vet jeg ikke..

Men var en psykiater som sa det..

Hmm. Er ikke det noe man blir vanvittig trøtt av? Mener ikke blande meg, men det anbefales ikke når man betjener farlige maskiner.

Man kan dele Seroquel-dosen i to, og ta bare en liten dose på morgenen. Men NHD svarer nok bedre enn meg på dette.

Gjest Mirandolina

Hmm. Er ikke det noe man blir vanvittig trøtt av? Mener ikke blande meg, men det anbefales ikke når man betjener farlige maskiner.

Man kan dele Seroquel-dosen i to, og ta bare en liten dose på morgenen. Men NHD svarer nok bedre enn meg på dette.

Blir man ikke trett av alle medisiner da...

Hmmm... Skrev jeg ikke at jeg ikke kunne ta den om morgenen fordi jeg blir trøtt og sløv av den...? ;-)

Blir ikke trøtt om dagen når jeg bare tar den om kvelden.

Mvh

Blir man ikke trett av alle medisiner da...

Man blir ikke trøtt av cisordinol,,men det er et gammeldags neurolepticum som har mye parkinsonistiske bivirkninger. Jeg er selvfølgelig ingen lege, men zyprexa er en fin medisin om man ønsker å stabilisere seg.

Men alle vet jo at man blirfet av zyprexa, men ikke noe mere enn av seroquel.

Annonse

Gjest Mirandolina

Man blir ikke trøtt av cisordinol,,men det er et gammeldags neurolepticum som har mye parkinsonistiske bivirkninger. Jeg er selvfølgelig ingen lege, men zyprexa er en fin medisin om man ønsker å stabilisere seg.

Men alle vet jo at man blirfet av zyprexa, men ikke noe mere enn av seroquel.

Har fått med meg det...

Men abilify legger man ji ikke på seg av,det er det inntrykket jeg har fått..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...