Gå til innhold

urtikaria


Gjest dyrego

Anbefalte innlegg

hei doktoronline

Jeg er en jente på 23 år som har hatt urtikaria i 10 år. Jeg begynner ¨å bli temmelig bekymret for hva alle disse medisinene vil gjøre med kroppen min. Jeg har prøvd alle typer allergimedisiner, men de har bare virket en kort stund(noen måneder)så har jeg måtte skifte medisin.Jeg er ofte trøttog mye forkjølet. Jeg pådro meg også noen skader i en arbeidsulykke og måtte gå på smertestillende tabeletter. Smertestillende tabeletter får meg til å reagere noe fryktelig(spesielt paragin forte) så disse kan jeg ikke bruke.Jeg har gått med store smerter i 2 år nå uten å kunne ha brukt smertestillende og jeg begynner å bli temmelig sliten.Jeg har vært innlagt på sykehus for urtikariaen, men det hjalp ikke.Kan alternativ medisin hjelpe meg?(har dårlig råd, så jeg har ikke prøvd det ennå)Eller er det noe annet legevitenskapen kan tilby meg? Jeg lurer på om imunforsvaret mitt er veldigt svakt. Kan man måle dette på noe vis eller gjøre det bedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im

Kjære dyrego

Kronisk urtikaria er en veldig plagsom tilstand - og det er veldig sjelden at man kan påvise en sikker utløsende årsak. Det er også vanskelig å behandle, men regelmessig bruk av allergimedisin kan hjelpe. Det er ikke vist noen direkte skadevirkning av å bruke allergimedisin (antihistaminer) fast. Jeg regner med at du er grundig utredet ettersom du også har vært innlagt på sykehus, men siden du ikke er blitt bedre er det kanskje på sin plass med en ny grundig vurdering, gjerne hos en spesialist på hudsykdommer. Du har rett i at kronisk urtikaria kan ha sammenheng med immuniteten din uten at det betyr at du har et spesielt dårlig immunforsvar. Du bør i alle fall undersøkes også med tanke på tilstander som har med immunapparatet å gjøre. Snakk med legen din og få en henvisning til hudlege eller hudavdeling på sykehus.

Lykke til.

Helseinformasjon på internett erstatter ikke kontakt med lege.

Vennlig hilsen

Ragnhild Halvorsen

Lege, spes.immunologi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...