Gå til innhold

Ingen kjenner meg....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er ingen som kjenner meg, ordentlig. Verken lege, terapeuter, familie eller venner. Jeg er alltid på utkikk etter tegn på¨hvordan andre forventer at jeg skal være. Hva jeg skal føle, si, mene, tenke. Like og mislike. Og gjør mitt beste for å leve opp til det.

Alle har forskjellige forventninger, ingen har tid til å bli kjent med meg. Ikke jeg heller. Hvordan kan jeg bli kjent med meg selv?

Gjest Violsa
Skrevet

mhm. Hvordan kan man være seg selv når man ikke vet hva det er. Eller hva hvis man tror at ens ekte jeg er ikke elskverdig.

Skrevet

Det å bli kjent med seg selv er en spennende opplevelse.

En ting du kan gjøre er å begynne å tenke over hva som er viktig for deg.

Sett av litt tid hvor du er uforstyrret.Ta papir og blyant og begynn å skrive ned. Ikke sorter eller tenk her finnes ingen riktig eller gale svar. Dette er kun for dine øyne og kan brennes eller kastes når du er ferdig med det. Det du skriver kan være navn på personer du liker, filmer, musikk, aktiviteter, ting som gjør deg glad, ting du liker å gjøre etc. Etterhvert vil du kunne skimte hvilket verdigrunnlag du har.

Dette sier mye om hvem du er og hva du har å bygge på.

For eksempel så ville min liste sett slik ut:

Ærlighet, respekt,toleranse, Colin Firth. Ungene mine, kærlighet, trygghet,Vikingarna, snill,politikk, bøker, turer i fjellet, dyr, spesielt hunder + mye mer.

I korte trekk betyr dette at jeg er en dame som setter ærlighet, toleranse og respekt for og hos andre mennesker høyt. At jeg liker romantiske kjærlighetsfilmer og dansband musikk at jeg er opptatt av samfunnet rundt meg, at jeg legger vekt på å oppfattes som et snilt menneske at jeg er glad i å lese og å gå fjellet. At ungene mine har det bra er veldig viktig for meg.Og i tilegg til det er jeg glad i dyr,spesielt hunder.

Håper du kan bruke dette til noe.

Men husk en ting, vi forandrer oss hele livet så det å bli kjent med seg selv er en kontiuelig prosess.

Lykke til..

sammfunnskritiker
Skrevet

Så flott du filosoferer!

# jeg har notert den ned #

Et godt tips jeg fikk en gang, var å tørre å være seg selv, ta seg selv litt mer uhøgtidelig. Men det er en kunst.

Skrevet

Så flott du filosoferer!

# jeg har notert den ned #

Et godt tips jeg fikk en gang, var å tørre å være seg selv, ta seg selv litt mer uhøgtidelig. Men det er en kunst.

Det er så mange som har forventniger om hvordan jeg skal være/føle/gjøre/tenke etc. Jeg har aldri fått plass/tid til å finne ut av ting selv. Prøver bare som best jeg kan å leve opp til andres bilde av meg.

Skrevet

Det å bli kjent med seg selv er en spennende opplevelse.

En ting du kan gjøre er å begynne å tenke over hva som er viktig for deg.

Sett av litt tid hvor du er uforstyrret.Ta papir og blyant og begynn å skrive ned. Ikke sorter eller tenk her finnes ingen riktig eller gale svar. Dette er kun for dine øyne og kan brennes eller kastes når du er ferdig med det. Det du skriver kan være navn på personer du liker, filmer, musikk, aktiviteter, ting som gjør deg glad, ting du liker å gjøre etc. Etterhvert vil du kunne skimte hvilket verdigrunnlag du har.

Dette sier mye om hvem du er og hva du har å bygge på.

For eksempel så ville min liste sett slik ut:

Ærlighet, respekt,toleranse, Colin Firth. Ungene mine, kærlighet, trygghet,Vikingarna, snill,politikk, bøker, turer i fjellet, dyr, spesielt hunder + mye mer.

I korte trekk betyr dette at jeg er en dame som setter ærlighet, toleranse og respekt for og hos andre mennesker høyt. At jeg liker romantiske kjærlighetsfilmer og dansband musikk at jeg er opptatt av samfunnet rundt meg, at jeg legger vekt på å oppfattes som et snilt menneske at jeg er glad i å lese og å gå fjellet. At ungene mine har det bra er veldig viktig for meg.Og i tilegg til det er jeg glad i dyr,spesielt hunder.

Håper du kan bruke dette til noe.

Men husk en ting, vi forandrer oss hele livet så det å bli kjent med seg selv er en kontiuelig prosess.

Lykke til..

Det høres egentlig klokt ut det du sier. Men jeg klarer ikke skille mellom hva jeg faktisk liker og hva jeg tror andre forventer at jeg skal like. Jeg klarer ikke løsrive meg fra andre menneskers forventninger og kjenne etter hva jeg selv mener. Forstår du hva jeg mener?

Skrevet

mhm. Hvordan kan man være seg selv når man ikke vet hva det er. Eller hva hvis man tror at ens ekte jeg er ikke elskverdig.

Ja, nettopp. Hele livet har jeg vært så opptatt av andres forventninger at jeg aldri har rukket å finne ut hvem jeg selv er.

Allikevel har jeg en sterk overbevisning om at jeg innerst inne er ren ondskap. Og det kan jeg jo ikke slippe løs på verden.

sammfunnskritiker
Skrevet

Et annet tips jeg fikk en gang, var å tenke seg som barn. Hvordan var du?, kan du tenke deg hvordan du var som barn? Før du begynte å ta hensyn til hva andre mente?

På et stadie slutter barn å være åpne, fordomsfrie, initiativrike og spontane. (reduseres i alle fall).

Tenk om alle turte å være den man er!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...