Gå til innhold

Lite smart dame....

Gjest Men snill og åpen er hun

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en venninne på 29 år som er svært spesiell, men av og til lurer jeg virkelig på om det er noe som feiler henne. Hun har lesevansker og lærevansker, det vet jeg. Men av og til begynner jeg å lure på om hun er lettere psykisk utviklingshemmet. Jeg har lagt merke til at hun ikke greier å tenke oversiktlig og se sammenhenger, og at hun mangler mye grunnlegende kunnskaper om hvordan samfunnet fungerer, politikk og slikt. Hun har også feks. alltid trodd at tankbilene fra Tine transporterte melkekartonger og hun ble ganske forvirret når jeg fortalte at det var flytende melk i tankene. Hun har også trodd at hun har fått drikkevannet fra fjorden utenfor bygda som inneholder saltvann. Ellers havner hun lett i konflikter da hun overreagerer på kommentarer som hun overanalyserer, og jeg synest hun virker ganske umoden da hun stadig er uvenner med en eller annen. Til daglig snakker hun om klær hun synest er fine, slanking, mat hun har spist og slike ting. Å jeg må ofte bruke et enkelt språk når jeg skal forklare henne noe. Noen som kjenner igjen denne typen? Grunnen til at jeg spør er fordi jeg gjerne vil hjelpe henne. For å si det på godt norsk, så er hun stokk dum.

Gjest Aimabel
Skrevet

Hun er mer opptatt av klær, slanking, og mat, og mindre intressert i politikk. Er det så spesielt da?

Har hun uttrykt at dette er noe problem for henne, eller er det et problem for deg at hun ikke kan delta i diskusjoner ang, politikk?

Snacky1365380698
Skrevet

Som med alle andre askpekter her i livet; er umulig å hjelpe en person som ikke vil hjelpes. Så med mindre hun er klar over dette selv og mener dette plager henne, tror jeg det er fint lite du kan gjøre.

Poenget er vel heller at du vil hjelpe henne slik at _du_ kan slutte å irritere deg over hennes manglende ferdigheter. Og slik fungerer det desverre ikke. Man må nok bare godta folk som de er og akseptere ulikheter.

Skrevet

Hun er mer opptatt av klær, slanking, og mat, og mindre intressert i politikk. Er det så spesielt da?

Har hun uttrykt at dette er noe problem for henne, eller er det et problem for deg at hun ikke kan delta i diskusjoner ang, politikk?

Nei, det er hun selv som setter i gang politiske disusjoner som er helt borti natten rare. Det virker som hun ikke er interessert i å lære noe også... Blir sur når jeg prøver å lære henne noe, akkurat som hun har veldig dårlig selvtillit. Hun kommer seg liksom ikke videre. Har problemer med å beholde jobber og er til tider ganske deprimert.

Gjest Mirandolina
Skrevet

Nei, det er hun selv som setter i gang politiske disusjoner som er helt borti natten rare. Det virker som hun ikke er interessert i å lære noe også... Blir sur når jeg prøver å lære henne noe, akkurat som hun har veldig dårlig selvtillit. Hun kommer seg liksom ikke videre. Har problemer med å beholde jobber og er til tider ganske deprimert.

Men la henne være som hun er da vel,aksepter henne som hun er,det er da du er en ekte venn,ikke hvis du prøver å forandre henne...

"En venn,er en,som beundrer dine fortrinn og ser gjennom fingrene på dine feil"

Skrevet

Men la henne være som hun er da vel,aksepter henne som hun er,det er da du er en ekte venn,ikke hvis du prøver å forandre henne...

"En venn,er en,som beundrer dine fortrinn og ser gjennom fingrene på dine feil"

Klart folk er forskjellig, men jeg føler at hun vet hun ikke er så smart og at hun er ganske deppa over dette.

Gjest Mirandolina
Skrevet

Klart folk er forskjellig, men jeg føler at hun vet hun ikke er så smart og at hun er ganske deppa over dette.

Klart hun blir deppa da,selvsak vil de fleste være lik "alle andre" (normalt fungerende)

Det er derfor det er så viktig at du som en venn,aksepterer og godtar henne som hun er,slik at hun vet at "jeg er meg,jeg er som jeg er og det er helt ok"

Hvorfor må alle være like,hvorfor kan vi ikke ta folk for hva de er?

Jeg bare lurer...

Skrevet

Høres ut som min datter på 20...hun har noe som kalles Nonverbale Lærevansker. Hennes IQ ligger ned mot grensen av psykisk utviklinghemmet, mens hennes sosiale fungering tilsier at hun ikke er det.

Du kan søke og lese mer om dette.

sammfunnskritiker
Skrevet

Jeg kjenner igjen utfordringen din. Til flere situasjoner du opplever med vedkommende, til mer synlig vil utfodringene bli. Jeg ser det godt på alle arenaer i forhold til hun jeg kjenner. Da spessiellt i forhold til disponering av penger og privat økonomi, men også i forhold til barn og håndering av disse.

Jeg har vært åpen hele veien, og jeg har vell sagt noe om at slik hun er, er greiet så lenge det er konsekvenser som går utover henne selv. Berøres barna av det, syns jeg jeg har en plikt til å hjelpe i en eller annen form.

Mange svarer i tråden at "hun må jo få være som hun er". Jeg er litt usikker i mitt tilfelle. Å se barn vokse opp og bli "dumme/uintligente og lite sosiale barn, bare fordi de har en mor som ikke helt strekker til.

Heldigvis har denne damen jeg kjenner en snill og flink mann, og foreldre som er sterkt inne i bilde.

Skrevet

Skjønner ikke helt hvordan du skal hjelpe, virker nesten som du vil forandre henne til noe du er mer fornøyd med ?

Har en kompis som faller i samme kategori, er ikke stokk dum men ikke akkurat den skarpeste. Tror aldri jeg har hørt noen som ville "hjelpe" han med det. Hva skal man gjøre ? Melde han åp bli smart kurs ?

Nei du må nok bare akseptere henne som hun er, da er du en skikkelig venn.

Skrevet

Jeg kjenner igjen utfordringen din. Til flere situasjoner du opplever med vedkommende, til mer synlig vil utfodringene bli. Jeg ser det godt på alle arenaer i forhold til hun jeg kjenner. Da spessiellt i forhold til disponering av penger og privat økonomi, men også i forhold til barn og håndering av disse.

Jeg har vært åpen hele veien, og jeg har vell sagt noe om at slik hun er, er greiet så lenge det er konsekvenser som går utover henne selv. Berøres barna av det, syns jeg jeg har en plikt til å hjelpe i en eller annen form.

Mange svarer i tråden at "hun må jo få være som hun er". Jeg er litt usikker i mitt tilfelle. Å se barn vokse opp og bli "dumme/uintligente og lite sosiale barn, bare fordi de har en mor som ikke helt strekker til.

Heldigvis har denne damen jeg kjenner en snill og flink mann, og foreldre som er sterkt inne i bilde.

Jeg har tenkt en del på dette. Hun er alenemor til en gutt som enda går i småskolen. Hva skjer med sønnen når ikke moren hennes kan lære han hvordan ting fungerer og hjelpe han med leksene? Jeg vet at sønnen hennes også har dysleksi, og derfor vil han nå trenge ekstra mye hjelp for å komme seg fram. Hun har heller ikke kontroll på han. Moren prater hull i hodet på gutten, og dersom hun hisser seg opp for noe han har gjort galt ler sønnen og synest det er gøy. Heldigvis er han en del med besteforeldrene sine som er langt mer intligente.

Gjest Destiny
Skrevet

Høres ut som min datter på 20...hun har noe som kalles Nonverbale Lærevansker. Hennes IQ ligger ned mot grensen av psykisk utviklinghemmet, mens hennes sosiale fungering tilsier at hun ikke er det.

Du kan søke og lese mer om dette.

Litt utenom tema dette... Men må si det stakk litt å lese det svaret siden jeg og har en "ujevn" evneprofil => nonverbale lærevansker. Men det du sier er ikke nødvendigvis generelt da. Jeg kjenner meg iallefall ikke igjen. Kanskje med unntak av det å se helheter, inntrykksmessig, siden jeg sliter litt med rom/retning.

Men har en venninne som jeg kjente litt igjen i beskrivelsen. Dog, hun er jo veldig flink når det gjelder praktiske ting. Og hun er en veldig god venninne som alltid stiller opp når andre har problemer.

Alle har jo forskjellige evner og forutsetninger. Finn de gode sidene hennes og fokuser på dem.

Gjest har NVL
Skrevet

Litt utenom tema dette... Men må si det stakk litt å lese det svaret siden jeg og har en "ujevn" evneprofil => nonverbale lærevansker. Men det du sier er ikke nødvendigvis generelt da. Jeg kjenner meg iallefall ikke igjen. Kanskje med unntak av det å se helheter, inntrykksmessig, siden jeg sliter litt med rom/retning.

Men har en venninne som jeg kjente litt igjen i beskrivelsen. Dog, hun er jo veldig flink når det gjelder praktiske ting. Og hun er en veldig god venninne som alltid stiller opp når andre har problemer.

Alle har jo forskjellige evner og forutsetninger. Finn de gode sidene hennes og fokuser på dem.

jeg har også nonverbale lærevansker og er normalt intelligent med høyere utdannelse. Mine problemer består i lese komplekst visuelt materiale, pluss hukommelse og konsentrasjon.

Bare så du ikke tror at alle med nonverbale lærevansker er på grensen til pu. Noen er det nok, men langt fra alle

Gjest har NVL
Skrevet

jeg har også nonverbale lærevansker og er normalt intelligent med høyere utdannelse. Mine problemer består i lese komplekst visuelt materiale, pluss hukommelse og konsentrasjon.

Bare så du ikke tror at alle med nonverbale lærevansker er på grensen til pu. Noen er det nok, men langt fra alle

obs, innlegget kom litt feil. Var ikke ment til deg.

Men så fint å høre om andre som har det samme.

Endte opp på psykiatrisk legevakt etter at jeg fikk høre om den diagnosen da jeg trodde at det var en diagnose bare de med psykisk utviklingshemning og autister fikk.

Gjest Destiny
Skrevet

obs, innlegget kom litt feil. Var ikke ment til deg.

Men så fint å høre om andre som har det samme.

Endte opp på psykiatrisk legevakt etter at jeg fikk høre om den diagnosen da jeg trodde at det var en diagnose bare de med psykisk utviklingshemning og autister fikk.

Ja, det er jo litt fint å høre at andre har det samme. Følte meg ganske ensom da jeg fikk de resultatene på utredningen. Hadde aldri hørt om nvl før, og når jeg leste om det på nettet så gikk de fleste sammenligninger mot aspergers syndrom/høytfungerende autisme.

Ble ikke direkte lei meg da (det er noen år siden), sannsynligvis pga jeg gikk på antidepressiva. Men har vært litt deprimert på grunn av det i ettertid. Samtidig så klarer jeg meg jo greit i livet, så jeg prøver å ikke tenke så mye på diagnosen. Selv om det er vanskelig noen ganger.

Jeg har også normal intelligens og er i gang med høyere utdanning.

Skrevet

Ja, det er jo litt fint å høre at andre har det samme. Følte meg ganske ensom da jeg fikk de resultatene på utredningen. Hadde aldri hørt om nvl før, og når jeg leste om det på nettet så gikk de fleste sammenligninger mot aspergers syndrom/høytfungerende autisme.

Ble ikke direkte lei meg da (det er noen år siden), sannsynligvis pga jeg gikk på antidepressiva. Men har vært litt deprimert på grunn av det i ettertid. Samtidig så klarer jeg meg jo greit i livet, så jeg prøver å ikke tenke så mye på diagnosen. Selv om det er vanskelig noen ganger.

Jeg har også normal intelligens og er i gang med høyere utdanning.

Ikke meningen å støte noen. Veldig lei meg hvis jeg gjorde nettopp det!

Jeg svart kun på vegne av det jeg kjenner igjen hos min datter. Hennes IQ kan være helt tilfeldig i forhold til diagnosen!

Men sånn er det nå her. Sikkert like mye forskjell på dem som med andre diagnoser.

Ellers sliter hun med rom og retning, konsentrasjon, mattematikk, og generell orden. Veldig vanskelig for å lage systemer, feks enkle ting som å ordne ting til i skap, dekke et bord osv...

Synd at hun skal slite med disse tingene. Hun er en fin jente med mange gode egenskaper.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...