Gjest Mirandolina Skrevet 9. august 2006 Del Skrevet 9. august 2006 Har du i det hele tatt tro på noen som helst form for alternativ behandling,eller er "de dørene" helt lukket for deg? Såg en film på tv.norge i kveld om en liten gutt med epilepsi,det sykehuset gjorde mot han var umenneskelig.. Moren leste til hun ble "blå i trynet",kom over en annen form for behandling,John Hopkins dietten-hun gjorde dette mot sykehusets vilje..tok sønnen med seg og fikk hjelp av denne legen...som brukte dietten. Dietten funket og sønnen lever et normalt liv,uten anfall--eller hadde ikke denne gutten epilepsi? Burde det ikke være slik at helsevesenet opplyste folk,om at det finnes alternative behandlingsformer,som faktisk fungerer og redder liv? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/241303-nhdang-alternativ-behandling/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest vit. Skrevet 9. august 2006 Del Skrevet 9. august 2006 Jeg er ikke NHD, men drister meg til å svare likevel. Noe av problemet med alternativ medisin er at det ofte vises til slike enkeltstående mirakelhistorier, men at det ikke finnes undersøkelser som viser at mange blir bedre. Du vet ikke om den som står fram er representativ, eller om det er hundre andre som har fått samme behandling og ikke har fått effekt. At EN er blitt bedre, kan være tilfeldigheter. Når slik dokumentasjon mangler, er det vanskelig å anbefale metoden. Det sies ofte heller ikke noe om virkemåte, bivirkninger eller langtidseffekter, slik at du ikke vet noe om risikoen ved å ta behandlingen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/241303-nhdang-alternativ-behandling/#findComment-1866809 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mirandolina Skrevet 9. august 2006 Del Skrevet 9. august 2006 Jeg er ikke NHD, men drister meg til å svare likevel. Noe av problemet med alternativ medisin er at det ofte vises til slike enkeltstående mirakelhistorier, men at det ikke finnes undersøkelser som viser at mange blir bedre. Du vet ikke om den som står fram er representativ, eller om det er hundre andre som har fått samme behandling og ikke har fått effekt. At EN er blitt bedre, kan være tilfeldigheter. Når slik dokumentasjon mangler, er det vanskelig å anbefale metoden. Det sies ofte heller ikke noe om virkemåte, bivirkninger eller langtidseffekter, slik at du ikke vet noe om risikoen ved å ta behandlingen. Forstår det.... Men hva med risikoen med medikamenter? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/241303-nhdang-alternativ-behandling/#findComment-1866814 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mirandolina Skrevet 10. august 2006 Del Skrevet 10. august 2006 Jeg er ikke NHD, men drister meg til å svare likevel. Noe av problemet med alternativ medisin er at det ofte vises til slike enkeltstående mirakelhistorier, men at det ikke finnes undersøkelser som viser at mange blir bedre. Du vet ikke om den som står fram er representativ, eller om det er hundre andre som har fått samme behandling og ikke har fått effekt. At EN er blitt bedre, kan være tilfeldigheter. Når slik dokumentasjon mangler, er det vanskelig å anbefale metoden. Det sies ofte heller ikke noe om virkemåte, bivirkninger eller langtidseffekter, slik at du ikke vet noe om risikoen ved å ta behandlingen. Leger osv...de er så skråsikre i sin sak---det er skummelt det....man vet aldri hvilke følger og virkninger behandlingen de anbefaler gir. Så hva er forskjellen-egentlig på alternativ medisin og tradisjonell behandling? Er visst like "usikkert" alt sammen...sånn sett... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/241303-nhdang-alternativ-behandling/#findComment-1866815 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mbo Skrevet 10. august 2006 Del Skrevet 10. august 2006 Forstår det.... Men hva med risikoen med medikamenter? Hei. Jeg bruker healing for å få energi og på en eller annen måte hjelper det, jeg vet ikke hvordan men kanskje bare det å bli vist omsorg er positivt. Skulle kanskje ikke skrevet det på dette forumet men tar sjansen. Det må jo være en selvfølge at man også går til lege om man er syk bare så synd at leger ofte har så knapp tid og ofte sitter med ryggen til og trykker på dataen mens man er der. Skulle kanskje vært på alternativforumet dette. Stor klem. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/241303-nhdang-alternativ-behandling/#findComment-1866826 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mirandolina Skrevet 10. august 2006 Del Skrevet 10. august 2006 Hei. Jeg bruker healing for å få energi og på en eller annen måte hjelper det, jeg vet ikke hvordan men kanskje bare det å bli vist omsorg er positivt. Skulle kanskje ikke skrevet det på dette forumet men tar sjansen. Det må jo være en selvfølge at man også går til lege om man er syk bare så synd at leger ofte har så knapp tid og ofte sitter med ryggen til og trykker på dataen mens man er der. Skulle kanskje vært på alternativforumet dette. Stor klem. Hei! Glad du delte dette Ja,ikke sant? Det er ofte slik at legene sitter med ryggen til og skriver,konstanterer problemet,så "Ut med deg",hvor er omsorgen i helse norge.. Og ikke sant? Healere har mer tid og viser omsorg,og bryr seg gjør de også- Healing kan gi energi,det vet jeg,er overbevisst om at det en gang reddet meg,healing.. Og det er ikke tull,når kroppen tilføres healing energi,går energien til der det er blokkeringer i kroppen,og løser opp. Men selvsagt løser det ikke alt,for healing er ikke mirakel kur,det er en behandlingsform,som alt annet. Klem tilbake. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/241303-nhdang-alternativ-behandling/#findComment-1867124 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 12. august 2006 Del Skrevet 12. august 2006 Hva er alternativ behandling? Jo, det er behandling som (ennå?) ikke i vitenskapelig holdbare studier har gried å påvise en behandlingseffekt signifikant større enn placebo. Svært mange av dagens anerkjente behandlinger er oppstått ved at noen tilfeldigvis er blitt oppmerksomme på at noe har virket på en sykdom. Dette genererer så en hypotese om at (og evt hvordan) noe virker. Denne hypotesen etterprøves i vitenskapelige forsøk. Om vitenskapelige forsøk viser at en behandling er effektiv på en gruppe mennesker med en bestemt sykdom, er behanldingen ikke lenger alternativ, men vitenskapelig (skole)medisin. Om effekten ikke lar seg vise/etterprøve i nye studier, kan den ikke anbefales i min del av medisinen. Når jeg har folk med i båt, ber jeg dem bruke flyteplagg/redningsvest. Det er vist i utallige forsøk at dette forebygger drukning om en skulle falle over bord. Det er publisert et enkelttilfelle fra knapt 2000 år tilbake der en mannsperson (uten redningsvest) skal ha gått på vannet. Dette er langt mer elegant enn å ligge i sjøen, bløt og kald med en redningsvest på seg. Siden dette enkelttilfelle ikke har latt seg etterprøve som effektivt i senere studier, kan jeg ikke anbefale mine båtpassagerer å anvende kun dette hjelpemiddel. Enn så lenge er vi prisgitt de uelegante redningsvestene :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/241303-nhdang-alternativ-behandling/#findComment-1870166 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Rosalind Skrevet 12. august 2006 Del Skrevet 12. august 2006 Hei! Glad du delte dette Ja,ikke sant? Det er ofte slik at legene sitter med ryggen til og skriver,konstanterer problemet,så "Ut med deg",hvor er omsorgen i helse norge.. Og ikke sant? Healere har mer tid og viser omsorg,og bryr seg gjør de også- Healing kan gi energi,det vet jeg,er overbevisst om at det en gang reddet meg,healing.. Og det er ikke tull,når kroppen tilføres healing energi,går energien til der det er blokkeringer i kroppen,og løser opp. Men selvsagt løser det ikke alt,for healing er ikke mirakel kur,det er en behandlingsform,som alt annet. Klem tilbake. Poenget er tiden en lege bruker og en alternativ behandler. Ofte kan alternative behandlere få effekt hos pasienter fordi de bruker mer tid. Tid er omsorg. Det viser seg også fra forskning at leger som har færre pasienter og bedre tid hjelper pasientene bedre. Dette er dokumentert. Legene bruker argument som dukumentasjon og forskning, det virker meget arrogant... Mye kan ikke dokumenteres i pasientbehandling...Derfor bruk også alternative behandlere. Snakk og la dem gi omsorg. Det kan de. Men "teknisk" legevitenskap kan de ikke, det sier seriøse alterative behandlere også. De har sine fagfelt. Legene kan sitt og alternative behandlere har sine områder. Bruk dem der de har sin styrke. Det er vitsen. Selv har jeg brukt soneterapi. Men ikke dropp andre faggrupper for det. Jeg bruker lege, psykolog, soneterapeut, men for øyeblikket psykomororisk fysioterapi. Alle til sitt bruk! ) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/241303-nhdang-alternativ-behandling/#findComment-1870300 Del på andre sider Flere delingsvalg…
keinstein Skrevet 12. august 2006 Del Skrevet 12. august 2006 Poenget er tiden en lege bruker og en alternativ behandler. Ofte kan alternative behandlere få effekt hos pasienter fordi de bruker mer tid. Tid er omsorg. Det viser seg også fra forskning at leger som har færre pasienter og bedre tid hjelper pasientene bedre. Dette er dokumentert. Legene bruker argument som dukumentasjon og forskning, det virker meget arrogant... Mye kan ikke dokumenteres i pasientbehandling...Derfor bruk også alternative behandlere. Snakk og la dem gi omsorg. Det kan de. Men "teknisk" legevitenskap kan de ikke, det sier seriøse alterative behandlere også. De har sine fagfelt. Legene kan sitt og alternative behandlere har sine områder. Bruk dem der de har sin styrke. Det er vitsen. Selv har jeg brukt soneterapi. Men ikke dropp andre faggrupper for det. Jeg bruker lege, psykolog, soneterapeut, men for øyeblikket psykomororisk fysioterapi. Alle til sitt bruk! ) "Ofte kan alternative behandlere få effekt hos pasienter fordi de bruker mer tid." Og er på rett sted til rett tid. Da kan det være lett å forveksle "sammenfall" og "sammenheng", dvs at noen får æren for en helbredelse urettmessig. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/241303-nhdang-alternativ-behandling/#findComment-1870325 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mirandolina Skrevet 12. august 2006 Del Skrevet 12. august 2006 Hva er alternativ behandling? Jo, det er behandling som (ennå?) ikke i vitenskapelig holdbare studier har gried å påvise en behandlingseffekt signifikant større enn placebo. Svært mange av dagens anerkjente behandlinger er oppstått ved at noen tilfeldigvis er blitt oppmerksomme på at noe har virket på en sykdom. Dette genererer så en hypotese om at (og evt hvordan) noe virker. Denne hypotesen etterprøves i vitenskapelige forsøk. Om vitenskapelige forsøk viser at en behandling er effektiv på en gruppe mennesker med en bestemt sykdom, er behanldingen ikke lenger alternativ, men vitenskapelig (skole)medisin. Om effekten ikke lar seg vise/etterprøve i nye studier, kan den ikke anbefales i min del av medisinen. Når jeg har folk med i båt, ber jeg dem bruke flyteplagg/redningsvest. Det er vist i utallige forsøk at dette forebygger drukning om en skulle falle over bord. Det er publisert et enkelttilfelle fra knapt 2000 år tilbake der en mannsperson (uten redningsvest) skal ha gått på vannet. Dette er langt mer elegant enn å ligge i sjøen, bløt og kald med en redningsvest på seg. Siden dette enkelttilfelle ikke har latt seg etterprøve som effektivt i senere studier, kan jeg ikke anbefale mine båtpassagerer å anvende kun dette hjelpemiddel. Enn så lenge er vi prisgitt de uelegante redningsvestene :-) Takk for godt svar,forstår tankegangen din Hvis du ser dette..og liker film og har hallmark,den film-kanalen,går det en film der i kveld -Talking to heaven- begynner 22.30 Syns flere i psykiatrien bør se og lese bøker om sånt,alt er ikke sykdom Jeg har lest boken -kontakt med den andre siden- av James Van Praagh. Har du lest bøker om sånt,mediumer og alternativ behandling? Håper du svarer... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/241303-nhdang-alternativ-behandling/#findComment-1870386 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 12. august 2006 Del Skrevet 12. august 2006 Takk for godt svar,forstår tankegangen din Hvis du ser dette..og liker film og har hallmark,den film-kanalen,går det en film der i kveld -Talking to heaven- begynner 22.30 Syns flere i psykiatrien bør se og lese bøker om sånt,alt er ikke sykdom Jeg har lest boken -kontakt med den andre siden- av James Van Praagh. Har du lest bøker om sånt,mediumer og alternativ behandling? Håper du svarer... Hvis ting ikke er psykiatri, hvorfor vil du da drøfte det med en psykiater? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/241303-nhdang-alternativ-behandling/#findComment-1870389 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mirandolina Skrevet 12. august 2006 Del Skrevet 12. august 2006 Poenget er tiden en lege bruker og en alternativ behandler. Ofte kan alternative behandlere få effekt hos pasienter fordi de bruker mer tid. Tid er omsorg. Det viser seg også fra forskning at leger som har færre pasienter og bedre tid hjelper pasientene bedre. Dette er dokumentert. Legene bruker argument som dukumentasjon og forskning, det virker meget arrogant... Mye kan ikke dokumenteres i pasientbehandling...Derfor bruk også alternative behandlere. Snakk og la dem gi omsorg. Det kan de. Men "teknisk" legevitenskap kan de ikke, det sier seriøse alterative behandlere også. De har sine fagfelt. Legene kan sitt og alternative behandlere har sine områder. Bruk dem der de har sin styrke. Det er vitsen. Selv har jeg brukt soneterapi. Men ikke dropp andre faggrupper for det. Jeg bruker lege, psykolog, soneterapeut, men for øyeblikket psykomororisk fysioterapi. Alle til sitt bruk! ) Takk for bra svar,mye fornuftig der Jeg "svimer litt rundt" fo tiden,er vel ved et briste-punkt på en måte,føles slik,vet ikke hva jeg trenger lenger,da er jo et medium godt å ha. Desverre ble det mediumet jeg skulle møte i dag utilgjengelig,pga at flyene fra UK går ikke..er vel en mening med det også,men senere.. Bruker mange jeg også,alt til sin tid,og alle er spesialister på sitt område,enig i den. Men når man ikke vet hva det er,hva man trenger...hmf,men hvem sa livet er lett.. Vil leve..ta imot det som "kommer min vei"..men er fortvilet nå...over alt. Men nå kom jeg utenom tråden,og dets innhold,vet ikke om jeg er syk i det hele tatt.hvilke behandling jeg trenger en gang... Utenom igjen..oy..takk for det du skrev,det var fornuftig,jeg tror man kan bruke både den tradisjonnele skolemedisinen og alternativ behandling,men da må de to gruppene lære å sammarbeide. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/241303-nhdang-alternativ-behandling/#findComment-1870392 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mirandolina Skrevet 12. august 2006 Del Skrevet 12. august 2006 Hvis ting ikke er psykiatri, hvorfor vil du da drøfte det med en psykiater? For jeg liker å høre hva NHD mener om det,hva psykiatrien mener om det... Jeg tror de kan/skal og vil sammarbeide en dag. Og jeg er usikker på meg selv,hvor jeg hører hjemme,trenger jeg psykiatrisk hjelp,eller holder det med alternativ behandling... Jeg søker stadig etter svar,og er åpen for flere synspunkter. Og hvorfor stille spørsmål her? Jo han er psykiater,kanskje jeg stoler litt på det,at han har erfaring... Dekket svaret spørsmålet ditt? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/241303-nhdang-alternativ-behandling/#findComment-1870395 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Rosalind Skrevet 13. august 2006 Del Skrevet 13. august 2006 "Ofte kan alternative behandlere få effekt hos pasienter fordi de bruker mer tid." Og er på rett sted til rett tid. Da kan det være lett å forveksle "sammenfall" og "sammenheng", dvs at noen får æren for en helbredelse urettmessig. Det gjør da ingen ting bare en blir bra! Ellers så vil ikke jeg bruke annet enn fotsoneterapi og akkupunktur. De har jeg veldig god erfaring med. Det er så mange forskjellige typer alternativbehandling. Healere har jeg ingen tro på. Men er det folk som blir bra av dem så bruk dem. Bare ikke bruk opp pengene på alt og ingenting. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/241303-nhdang-alternativ-behandling/#findComment-1870632 Del på andre sider Flere delingsvalg…
keinstein Skrevet 13. august 2006 Del Skrevet 13. august 2006 Det gjør da ingen ting bare en blir bra! Ellers så vil ikke jeg bruke annet enn fotsoneterapi og akkupunktur. De har jeg veldig god erfaring med. Det er så mange forskjellige typer alternativbehandling. Healere har jeg ingen tro på. Men er det folk som blir bra av dem så bruk dem. Bare ikke bruk opp pengene på alt og ingenting. Det er forskjell på fotmassasje og soneterapi, forskjellen er bare at den ene er "mystisk" den andre er ikke. Ved å sette på et mystisk element, så håper de å kunne heve prisen eller få flere kunder som kanskje tror det mystiske skal hjelpe dem. Kynisk. Alternative er ikke de ivrigste skattebetalerne heller, det kan jeg skrive under på. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/241303-nhdang-alternativ-behandling/#findComment-1870683 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mirandolina Skrevet 13. august 2006 Del Skrevet 13. august 2006 Det er forskjell på fotmassasje og soneterapi, forskjellen er bare at den ene er "mystisk" den andre er ikke. Ved å sette på et mystisk element, så håper de å kunne heve prisen eller få flere kunder som kanskje tror det mystiske skal hjelpe dem. Kynisk. Alternative er ikke de ivrigste skattebetalerne heller, det kan jeg skrive under på. Men seriøse alternative behandlere,kaller det ikke mystisk,de kaller det naturlig,og det er i pakt med naturen også....hvis vi ser tilbake i tid...ser på bilder de har risset inn i fjellvegger.fra tusener av år tilbake,da ser vi at det alltid har hvert. Det er ikke noe nytt og mystisk,det er gammelt,men naturlig.... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/241303-nhdang-alternativ-behandling/#findComment-1870751 Del på andre sider Flere delingsvalg…
keinstein Skrevet 13. august 2006 Del Skrevet 13. august 2006 Men seriøse alternative behandlere,kaller det ikke mystisk,de kaller det naturlig,og det er i pakt med naturen også....hvis vi ser tilbake i tid...ser på bilder de har risset inn i fjellvegger.fra tusener av år tilbake,da ser vi at det alltid har hvert. Det er ikke noe nytt og mystisk,det er gammelt,men naturlig.... Unnskyld, men sludder blir ikke bedre av å være 1000 år gammelt. Det blir bare 1000 år gammelt sludder. Les om årelating, det skulle hjelpe for alt. Til og med anemi. Det er ikke mer enn 100 år siden de gjorde slikt. De tappet folk for blod til de døde. Pokker veit hvordan de fant på det sludderet. Hellig overbevist var de også. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/241303-nhdang-alternativ-behandling/#findComment-1870764 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest katte med slips Skrevet 13. august 2006 Del Skrevet 13. august 2006 Unnskyld, men sludder blir ikke bedre av å være 1000 år gammelt. Det blir bare 1000 år gammelt sludder. Les om årelating, det skulle hjelpe for alt. Til og med anemi. Det er ikke mer enn 100 år siden de gjorde slikt. De tappet folk for blod til de døde. Pokker veit hvordan de fant på det sludderet. Hellig overbevist var de også. enig med deg. og i noen tilfeller der alternativ beh. virker,har det enten med tilfeldigheter å gjøre,eller at folks TRO på at det virker gjør dem friske(placebo-effekten) har hørt healere forklare at det kun virker hvis pasienten tror på det... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/241303-nhdang-alternativ-behandling/#findComment-1870791 Del på andre sider Flere delingsvalg…
keinstein Skrevet 13. august 2006 Del Skrevet 13. august 2006 enig med deg. og i noen tilfeller der alternativ beh. virker,har det enten med tilfeldigheter å gjøre,eller at folks TRO på at det virker gjør dem friske(placebo-effekten) har hørt healere forklare at det kun virker hvis pasienten tror på det... Stort sett dreier det seg om psykosomatiske greier, og forveksling av begrepet "sammenfall" og sammenheng. Mye er gjort bare ved å være på rett sted til rett tid. Flaks. Mange alterantive er også veldig gode på å plukke ut potensielle altruister, depressive og folk med vage sykdommer. Øreverk på barn f eks er veldig takkknemlig. Det kommer og går uten at noen vet sikkert hvorfor. Mistanke går mot et vitamin, muligens E. Når det blir utredet og kan behandles effektivt, vil det bli en sorgens dag for homeopater. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/241303-nhdang-alternativ-behandling/#findComment-1870803 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest katte med slips Skrevet 13. august 2006 Del Skrevet 13. august 2006 Stort sett dreier det seg om psykosomatiske greier, og forveksling av begrepet "sammenfall" og sammenheng. Mye er gjort bare ved å være på rett sted til rett tid. Flaks. Mange alterantive er også veldig gode på å plukke ut potensielle altruister, depressive og folk med vage sykdommer. Øreverk på barn f eks er veldig takkknemlig. Det kommer og går uten at noen vet sikkert hvorfor. Mistanke går mot et vitamin, muligens E. Når det blir utredet og kan behandles effektivt, vil det bli en sorgens dag for homeopater. ok. kan du forresten forstå hvorfor denne personen på pornotråden er "på" meg? er det mye slike surpomper her til vanlig? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/241303-nhdang-alternativ-behandling/#findComment-1870815 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.