Gå til innhold

Bipolar og sensitive opplysninger

Anbefalte innlegg

Gjest koppsen
Skrevet

Kan man stole på at bipolare (2)ikke plumper ut med personlige betroelser fra andre eller sensitive opplysninger fra jobben? Viss ja må man da sile hva slike personer bør få vite, og bør de ikke inneha taushetsbelagte jobber?

• Svar 41
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Aramir

1

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Ingen mennesker med bipolar lidelse er like. Noen kan sikkert komme til å bryte taushetsplikten, for andre er det helt utenkelig. Det samme gjelder for friske mennesker.

Det smarteste tror jeg vil være å snakke med de to. Om de står på medisiner, kan være greit å vite.

Lykke til!

Gjest Hvor langt har vi egentlig kommet?
Skrevet

Nå er du helt på bærtur...beklager, men det er min bipolare mening!

Gjest youignorantyou
Skrevet

enig med den lenger ned her, om at nå er du helt på bærtur.

Gjest koppsen
Skrevet

Et ærlig spørsmål kan da vel ikke være noen bærtur? Du svarer jo overhodet ikke på spørsmålet. Hvorfor er det på bærtur da?

Viss psykiateren din var manisk og plapret rundt til alle og enhver om dine problemer og sykdom, har jeg forstått det riktig da at du synes det er helt ok?

Gjest koppsen
Skrevet

Et ærlig spørsmål kan da vel ikke være noen bærtur? Du svarer jo overhodet ikke på spørsmålet. Hvorfor er det på bærtur da?

Viss psykiateren din var manisk og plapret rundt til alle og enhver om dine problemer og sykdom, har jeg forstått det riktig da at du synes det er helt ok?

Gjest youignorantyou
Skrevet

du er på bærtur som overhodet innbiller deg at bipolare driver på å bryter taushetsplikt. For det er ikke noe som kjennetegner bipolar lidelse. om psykiateren min var manisk regner jeg med han hadde annet fore enn å plapre om pasientenes problemer til folk. Maniske er vel mere opptatt av seg selv.:-) Om diagnosen var kjent regner jeg med han uansett gikk på medisiner. Om manien likevel skulle bryte ut tror jeg nok han ville få en sykemelding. Og da regner jeg med han likevel ikke ville ha noen som helst interesse av å bryte taushetsplikten. Ved bipolar 2 som du spurte om så blir en jo uansett ikke utavkontroll-manisk.

Nei, det ville ikke bekymret meg isåfall.

Du får spørre psykiateren din da vet du, om han er bipolar, og svarer han ja, så får du finne deg en annen :-) Om du fortsatt tror bipolare driver på slik. Men selv har jeg aldri vært i nærheten av noe sånt selv om jeg har bipolar lidelse, mamma hadde det også, hun og var lege, og ekstremt nøye på taushetsplikten. Og av de jeg kjenner av bipolare, som er en del, har jeg aldri møtt noen som bryter taushetsplikten. Den eneste jeg har møtt som bryter den en smule, er hjelpepleier, men hun lider av bulimi og post traumatisk stressyndrom.

Gjest youignorantyou
Skrevet

"Viss psykiateren din var manisk og plapret rundt til alle og enhver om dine problemer og sykdom, har jeg forstått det riktig da at du synes det er helt ok"

Nei da har du vel forstått svært lite. Om du greide tolke noe sånt ut av opplysning om at du var på bærtur.

Gjest koppsen
Skrevet

du er på bærtur som overhodet innbiller deg at bipolare driver på å bryter taushetsplikt. For det er ikke noe som kjennetegner bipolar lidelse. om psykiateren min var manisk regner jeg med han hadde annet fore enn å plapre om pasientenes problemer til folk. Maniske er vel mere opptatt av seg selv.:-) Om diagnosen var kjent regner jeg med han uansett gikk på medisiner. Om manien likevel skulle bryte ut tror jeg nok han ville få en sykemelding. Og da regner jeg med han likevel ikke ville ha noen som helst interesse av å bryte taushetsplikten. Ved bipolar 2 som du spurte om så blir en jo uansett ikke utavkontroll-manisk.

Nei, det ville ikke bekymret meg isåfall.

Du får spørre psykiateren din da vet du, om han er bipolar, og svarer han ja, så får du finne deg en annen :-) Om du fortsatt tror bipolare driver på slik. Men selv har jeg aldri vært i nærheten av noe sånt selv om jeg har bipolar lidelse, mamma hadde det også, hun og var lege, og ekstremt nøye på taushetsplikten. Og av de jeg kjenner av bipolare, som er en del, har jeg aldri møtt noen som bryter taushetsplikten. Den eneste jeg har møtt som bryter den en smule, er hjelpepleier, men hun lider av bulimi og post traumatisk stressyndrom.

Skjønner at du føler deg støtt, men problemstillingen er høyst relevant. Maniske personer har lite kontroll over hva de har interesse i og bable om.

Prøv heller og reflekter over problemstillingen istedet for og tenne på alle plugger :-)

Skrevet

Problemstillingen er så urealistisk at jeg lar spørsmålet stå ubesvart.

Gjest youignorantyou
Skrevet

Skjønner at du føler deg støtt, men problemstillingen er høyst relevant. Maniske personer har lite kontroll over hva de har interesse i og bable om.

Prøv heller og reflekter over problemstillingen istedet for og tenne på alle plugger :-)

jeg har ikke tent på alle plugger akkurat, jeg har gitt deg et realistisk svar, tygg litt på den du.

Nå virker det jo ikke akkurat som om du har tatt svaret særlig til etterretning, så hvorfor spørre når en fra før har gjort seg opp en mening.

Skrevet

Du hadde merket det om jeg tente på mine plugger ;-)

Men, som forrige innskriver sier...Å dele senstiv info om andre er ikke et symptom. Dessverre, men din psyk har neppe en bipolar lidelse. Kanskje han er hypokonder, og ønsker seg en Bipolar diagnose? Kanskje du er paranoid og innbiller deg ting?

Gjest youignorantyou
Skrevet

Men, som forrige innskriver sier...Å dele senstiv info om andre er ikke et symptom. Dessverre, men din psyk har neppe en bipolar lidelse. Kanskje han er hypokonder, og ønsker seg en Bipolar diagnose? Kanskje du er paranoid og innbiller deg ting?

eller kanskje en liten narssisist, som tror ens egne problemer er så ufattelig interessante at h*ns behandler lengter efter å fortelle dem videre til omverdenen.

Skrevet

For en tid tilbake fikk NHD spørsmål om annsettele på hans avdeling. Om isåfall hvilken diagnose en lege/psykolog kun ha...

Hans svar var at han uten tvil ville ansatt en person med diagnosen Bipolar 2. Men at kriterie var at personen tok sykemelding ved behov.

Tygg på den også. Tror kanskje du har lært litt i dag. Så ble det en bra dag, tross alt ;-)

Gjest koppsen
Skrevet

ikke symptom, men en mulig konsekvens, hvor ligger forskjellen?

Gjest koppsen
Skrevet

For en tid tilbake fikk NHD spørsmål om annsettele på hans avdeling. Om isåfall hvilken diagnose en lege/psykolog kun ha...

Hans svar var at han uten tvil ville ansatt en person med diagnosen Bipolar 2. Men at kriterie var at personen tok sykemelding ved behov.

Tygg på den også. Tror kanskje du har lært litt i dag. Så ble det en bra dag, tross alt ;-)

Tråden har vært diskutert med tanke på manier, og det har ikke bipolar 2 pasienter, så den kan du tygge på selv du :-)

Kan ikke huske NHD har sagt tilsvarende om bipolar 1 og mani.

Gjest youignorantyou
Skrevet

Tråden har vært diskutert med tanke på manier, og det har ikke bipolar 2 pasienter, så den kan du tygge på selv du :-)

Kan ikke huske NHD har sagt tilsvarende om bipolar 1 og mani.

Du skrev bipolar 2 lenger opp her.

Gjest youignorantyou
Skrevet

Du skrev bipolar 2 lenger opp her.

godt at man ikke må oppgi eventuelle diagnoser på jobbintervju forresten, det fins sikkert flere av deg der ute :-) Så å sile vekk bipolare fra taushetspliktigejobber blir nok vanskelig. Får håpe trygdesatsene øker før den tid,om så skulle skje. Kan jeg veksle mellom å sitte i godsofaen og ete godis og feste på statens regning, istedet for å tørke rompa di når du blir gammel og senil, , en har taushetsplikt da også.

Gjest koppsen
Skrevet

godt at man ikke må oppgi eventuelle diagnoser på jobbintervju forresten, det fins sikkert flere av deg der ute :-) Så å sile vekk bipolare fra taushetspliktigejobber blir nok vanskelig. Får håpe trygdesatsene øker før den tid,om så skulle skje. Kan jeg veksle mellom å sitte i godsofaen og ete godis og feste på statens regning, istedet for å tørke rompa di når du blir gammel og senil, , en har taushetsplikt da også.

Hm, du tillegger meg tydeligvis meninger jeg ikke har gitt uttrykk for. Hvor har jeg sagt at man ikke skal ansette bipolare i taushetsbelagte stillinger. Jeg stilte et spm. for og høre andres tanker omkring temaet.

Hvordan vet du om jeg er fordumsfull, kan det tenkes at kanskje jeg også er bipolar?

Skrevet

Hm, du tillegger meg tydeligvis meninger jeg ikke har gitt uttrykk for. Hvor har jeg sagt at man ikke skal ansette bipolare i taushetsbelagte stillinger. Jeg stilte et spm. for og høre andres tanker omkring temaet.

Hvordan vet du om jeg er fordumsfull, kan det tenkes at kanskje jeg også er bipolar?

Kjære deg! Du stiller dette spørsmålet.

"Kan man stole på at bipolare (2)ikke plumper ut med personlige betroelser fra andre eller sensitive opplysninger fra jobben?"

Vær litt mer spesifikk enn det hvis du vil ha et skikkelig svar. Svaret blir jo like mye ja eller nei som om du hadde byttet ut bipolare med mennesker, for de det finnes i mange varianter og grader og på ulike mennensker og stor forsjell på kontroll av sykdommen.

Viss ja må man da sile hva slike personer bør få vite, og bør de ikke inneha taushetsbelagte jobber?

Dersom svaret på en spesifikt spm/person blir je (eller nei strengt tatt) så er det klart man bør sile info, eller egentlig bør ikke en slik person ha en slik jobb - enten man er bipolar eller ikke.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...