Gå til innhold

Bipolar og sensitive opplysninger

Anbefalte innlegg

Gjest Hvor langt har vi egentlig kommet?
Skrevet

Tråden har vært diskutert med tanke på manier, og det har ikke bipolar 2 pasienter, så den kan du tygge på selv du :-)

Kan ikke huske NHD har sagt tilsvarende om bipolar 1 og mani.

Du spurte ang bipolar 2. OG bipolar 2 - mennesker har manier. De kalles hypomanier og er ikke psykotiske.

• Svar 41
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Aramir

1

Mest aktive i denne tråden

Gjest youignorantyou
Skrevet

Hm, du tillegger meg tydeligvis meninger jeg ikke har gitt uttrykk for. Hvor har jeg sagt at man ikke skal ansette bipolare i taushetsbelagte stillinger. Jeg stilte et spm. for og høre andres tanker omkring temaet.

Hvordan vet du om jeg er fordumsfull, kan det tenkes at kanskje jeg også er bipolar?

"Prøv heller og reflekter over problemstillingen istedet for og tenne på alle plugger :-) "

Dette svaret fikk jeg av deg etter at jeg hadde komme med svar på spm ditt.

Og min konklusjon var at bipolare ikke er utsatt for å bryte taushetsplikt.Har du en annen mening, får du selvsagt ha den, men jeg har gitt mitt svar, virket som det var vanskelig for deg å se siden jeg skulle tenke videre på det.

Skrevet

Jeg er bipolar å har aldri hatt problemer med å holde på hemmligheter. Det er avhengig av personen, ikke om en er bipolar. Tror du må endre litt på de holdningene dine...

Gjest koppsen
Skrevet

Jeg er bipolar å har aldri hatt problemer med å holde på hemmligheter. Det er avhengig av personen, ikke om en er bipolar. Tror du må endre litt på de holdningene dine...

Det er utrolig hvordan mange misforstår dette innlegget mitt, dere må jo lese hva jeg skriver. Jeg er selv bipolar og har IKKE blottlagt mine holdninger i spm. stillingen. Les innlegget en gang til.

Folk hiver seg visst bare på flertallet i en tråd i redsel for og bli motsagt, skulle ønske flere av dere hadde evnen til og reflektere over egne og ikke andres synspunkter. Hvorfor hakke løs på et spm, som overhodet ikke inneholder personlige holdninger.

Skrevet

Det er utrolig hvordan mange misforstår dette innlegget mitt, dere må jo lese hva jeg skriver. Jeg er selv bipolar og har IKKE blottlagt mine holdninger i spm. stillingen. Les innlegget en gang til.

Folk hiver seg visst bare på flertallet i en tråd i redsel for og bli motsagt, skulle ønske flere av dere hadde evnen til og reflektere over egne og ikke andres synspunkter. Hvorfor hakke løs på et spm, som overhodet ikke inneholder personlige holdninger.

Ved å stille det spørsmålet blottlegger du en holdning om at bipolare kan ses under ett i forhold til den problemstillingen. Eller?

Gjest youignorantyou
Skrevet

ingen har nok misforstått innlegget ditt, kun forstått det meget vel, men du har misforstått svarene du har fått, og tror nok ikke folk har svart etter hva de er redd for å si, men sin opprinnelige og oppriktige mening.

Skrevet

Jeg leste faktisk bare ditt innlegg da jeg svarte, men så etterpå at mange hadde samme mening som meg. Har du selv problemer med å holde på sensitive opplysninger siden du spør?

Gjest koppsen
Skrevet

Ved å stille det spørsmålet blottlegger du en holdning om at bipolare kan ses under ett i forhold til den problemstillingen. Eller?

nei

Gjest koppsen
Skrevet

Jeg leste faktisk bare ditt innlegg da jeg svarte, men så etterpå at mange hadde samme mening som meg. Har du selv problemer med å holde på sensitive opplysninger siden du spør?

nei

Gjest youignorantyou
Skrevet

nei

det gjør du såvisst:

'Viss ja må man da sile hva slike personer bør få vite, og bør de ikke inneha taushetsbelagte jobber'

du spørr om en bør sile vekk en hel gruppe mennesker fra jobbene sine, basert på diagnosen.

Skrevet

nei

Oki, men tenk bittelitt på formuleringene dine da, siden så mange misforstår!

God natt :)

Gjest koppsen
Skrevet

det gjør du såvisst:

'Viss ja må man da sile hva slike personer bør få vite, og bør de ikke inneha taushetsbelagte jobber'

du spørr om en bør sile vekk en hel gruppe mennesker fra jobbene sine, basert på diagnosen.

Du har nok litt tungt for det du :-(

Gjest youignorantyou
Skrevet

Du har nok litt tungt for det du :-(

nei:-)

Gjest Er selv bipolar
Skrevet

Med spørsmålet ditt mener du da når de har en hypomani, eller ellers også?.

Det er nok riktig at man kan bli mer pratsom og skravlete under en hypomani. Men man tar aldri "helt av" og mister bakkkontakten. Om man ellers er bevisst på å ikke bryte taushetsplikten, så vil man nok heller ikke bryte den i hypomane perioder.

Men alle mennesker er forskjellige, også bipolare. Men på et generelt grunnlag vil jeg si at det å være bipolar i seg selv ikke er noen grunn til å ikke være egnet i et yrke som innebefatter taushetsplikt.

Skrevet

Tråden har vært diskutert med tanke på manier, og det har ikke bipolar 2 pasienter, så den kan du tygge på selv du :-)

Kan ikke huske NHD har sagt tilsvarende om bipolar 1 og mani.

Legen min må gjerne være bipolar, 1 eller 2 eller 3 eller 4..

Tar det som en selvfølge at personen er stabil nok til jobben, og tar sykemeldinger ved behov som tidligere nevnt i et av innleggene her.

Tror ikke at en person røper alt fordi han er manisk.. kanskje forteller om en pasient, men hvorfor fortelle navn og slike ting.. det er jo ikke til interesse for noen.. Med mindre en psykopat er på ferde på jakt etter sensitive opplysninger og bytter ut litiumet med sukkerpiller.. ;)

Skrevet

godt at man ikke må oppgi eventuelle diagnoser på jobbintervju forresten, det fins sikkert flere av deg der ute :-) Så å sile vekk bipolare fra taushetspliktigejobber blir nok vanskelig. Får håpe trygdesatsene øker før den tid,om så skulle skje. Kan jeg veksle mellom å sitte i godsofaen og ete godis og feste på statens regning, istedet for å tørke rompa di når du blir gammel og senil, , en har taushetsplikt da også.

og sile ut folk som drikker..;)

Og folk som kanskje muligens kan bli psykotiske i framtida.. (ops.. det blir visst mange..)

man kan aldri sikre seg helt.. er en livrisiko..

Skrevet

ikke symptom, men en mulig konsekvens, hvor ligger forskjellen?

sjansen er der..men er så forsvinnende liten at jeg ville heller bekymret meg for hva min fulle far ville sagt om mine seksuelle fadeser..

( er jo aldri godt å vite hva folk kan si.. by the way så er jeg ikke seksuelt aktiv.. men det vet jo ikke min far.. tror jeg..) ;)

Gjest koppsen
Skrevet

Med spørsmålet ditt mener du da når de har en hypomani, eller ellers også?.

Det er nok riktig at man kan bli mer pratsom og skravlete under en hypomani. Men man tar aldri "helt av" og mister bakkkontakten. Om man ellers er bevisst på å ikke bryte taushetsplikten, så vil man nok heller ikke bryte den i hypomane perioder.

Men alle mennesker er forskjellige, også bipolare. Men på et generelt grunnlag vil jeg si at det å være bipolar i seg selv ikke er noen grunn til å ikke være egnet i et yrke som innebefatter taushetsplikt.

Enig med deg :-)

Endelig en som svarer på det jeg spurte om. Jeg spurte med utgangspunkt i meg selv, men det var det visst ingen som skjønte.

Gjest Hvor langt har vi egentlig kommet?
Skrevet

Enig med deg :-)

Endelig en som svarer på det jeg spurte om. Jeg spurte med utgangspunkt i meg selv, men det var det visst ingen som skjønte.

Når du spør i flertall (bipolare), så kan det være litt vanskelig å skjønne at du mente deg selv?

Eller når du bruker et eksempel om en psykiater som plaprer?

Tror du trenger å jobbe med å være t_y_d_e_l_i_g!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...