Gå til innhold

Har du fått fyken fra psykologen noengang?

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym her nå

Etter mange år tar jeg mot til meg og får henvisning til psykolog, synes vedkommende snakker veldig mye om de tre første avtalte timene, får se etter det osv. Lurer på om min hig til å være positiv gjør at jeg fremstår som for lite trengende. Herregud, jeg orker ikke å søke en ny psykolog, hvis det ikke går nå, det er jo vanskelig nok som det er.

Hvordan har det vært for andre?

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Om du "får fyken" eller ikke vil jeg tro avhenger svært lite av om du fremstår som "trengende" eller ikke.

Jeg vil tro at psykologen ser mye mer etter om du er seriøst interessert i å jobbe i terapien med de kostnader det fører med seg.

Med "jobbe" mener jeg bl.a. at du prioriterer timene, ikke stadig ombestiller eller uteblir. At du gjør hjemmeleksene inkl. trener på det som er vanskelig. At du tenker gjennom siste time og det dere drøftet der og kommer forberedt til neste time. At du er villig til å ta opp og diskutere det som faktisk er vanskelig, og at du ikke bare går rundt grøten eller snakker om været.

Gjest arbeidende hjelpemottaker

Om du "får fyken" eller ikke vil jeg tro avhenger svært lite av om du fremstår som "trengende" eller ikke.

Jeg vil tro at psykologen ser mye mer etter om du er seriøst interessert i å jobbe i terapien med de kostnader det fører med seg.

Med "jobbe" mener jeg bl.a. at du prioriterer timene, ikke stadig ombestiller eller uteblir. At du gjør hjemmeleksene inkl. trener på det som er vanskelig. At du tenker gjennom siste time og det dere drøftet der og kommer forberedt til neste time. At du er villig til å ta opp og diskutere det som faktisk er vanskelig, og at du ikke bare går rundt grøten eller snakker om været.

Hvis man ombestiller timer på grunn av jobb, at man prioriterer jobben og vil ha timer da man har fri, tas det som et tegn på at man ikke er motivert/interessert i å jobbe med "ting"?

Jobb er vel også en viktig bit i livet?

Nils Håvard Dahl, psykiater

Hvis man ombestiller timer på grunn av jobb, at man prioriterer jobben og vil ha timer da man har fri, tas det som et tegn på at man ikke er motivert/interessert i å jobbe med "ting"?

Jobb er vel også en viktig bit i livet?

Det kommer an på hvor ofte og hvordan det skjer. De feste har vel en rimelig forutsigbar arbeidsplan.

Moderne psykoterapi varer sjelden mer enn 12 - 20 konsultasjoner. I denne tiden bør terapien ha betydelig prioritet om en skal oppnå ønsket endring.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...