Gå til innhold

NHD & co: Gir Lamictal hypomani?

Anbefalte innlegg

Ja, det kan kanskje synes som et dumt spørsmål, men jeg undres faktisk.

Etter et dykk ned i tidligere svar fra nhd, kan jeg ikke finne noe om akkurat dette.

Jeg beklager ikke den nyvunnende energien, ei heller den etterlengtede vektnedgangen.

Er det slik at et oppsving alltid følges av en nedtur, hvis det jeg nå opplever er hypomani?

Denne markante endringen har kommet etter at jeg begynte med Lamictal (200mg). Kan det være en sammenheng?

For noen tid tilbake kuttet jeg også ut Trilafon.

Er hypomani en positiv tilstand man skal glede seg over, eller er det grunn til å justere dosen?

Foreløpig nyter jeg å ha vind i seilene, og håper jeg kan tro på at det varer.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/242091-nhd-co-gir-lamictal-hypomani/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lamictal gir ikke hypomani, men den stopper det nødvendigvis ikke heller. Men den stopper depresjonen som pleier følge når man er umedisinert.

Takk for svaret ditt!

Da fortsetter jeg å glede meg over tiårets kraftigste energibølge!!!

Og, da er det tydeligvis ingen grunn til å bekymre seg for at det lurer en skummel nedtur rett rundt hjørnet!!

Det var godt!

Ha en fin dag;)

Takk for svaret ditt!

Da fortsetter jeg å glede meg over tiårets kraftigste energibølge!!!

Og, da er det tydeligvis ingen grunn til å bekymre seg for at det lurer en skummel nedtur rett rundt hjørnet!!

Det var godt!

Ha en fin dag;)

Dette stemmer ikke alltid. Dersom du virkelig har fått en hypomani,så har du ingen garanti for at en depresjon ikke vil komme i etterkant. Lamictal beskytter kanskje noe, men er langt i fra noen "garanti". Dessuten er du vel kanskje ikke fått sjekket serumkonsentrasjonen ennå slik at du muligens ikke er oppe i virksom dose?

Dette stemmer ikke alltid. Dersom du virkelig har fått en hypomani,så har du ingen garanti for at en depresjon ikke vil komme i etterkant. Lamictal beskytter kanskje noe, men er langt i fra noen "garanti". Dessuten er du vel kanskje ikke fått sjekket serumkonsentrasjonen ennå slik at du muligens ikke er oppe i virksom dose?

Ja, det er et poeng.

Det kan tenkes jeg ikke er oppe i riktig dose.

Jeg kan ikke huske å ha hatt så mye energi og oppdrift som nå! Helt supert! Derfor er jeg på sett og vis redd for å gjøre noe som kan endre på denne fantastiske følelsen.

I tillegg opplever jeg nesten ikke sult. Det er da også gledelig!

En annen forklaring på tilstanden, kan selvsagt være at jeg som en følge av Trilafon-stopp, har fått skikkelig mye krefter og virkelyst.

Ja, det er et poeng.

Jeg kan ikke huske å ha hatt så mye energi og oppdrift som nå! Helt supert! Derfor er jeg på sett og vis redd for å gjøre noe som kan endre på denne fantastiske følelsen.

En annen forklaring på tilstanden, kan selvsagt være at jeg som en følge av Trilafon-stopp, har fått skikkelig mye krefter og virkelyst.

Hva ved tilstanden gjør at du tenker på det som hypomani?

Har du stoppet å spise, eller spiser du "normalt"?

Hva med søvn?

Annonse

Sitronmelisse

Ja, det er et poeng.

Litt salt i såret!

Prøv nå ihvertfall å spise skikkelig og hvil deg innimellom, så du ikke bruker krefter du egentlig ikke har.

For hypomanien lurer deg faktisk til å tro at du har overskudd og energi.

Hva ved tilstanden gjør at du tenker på det som hypomani?

Har du stoppet å spise, eller spiser du "normalt"?

Hva med søvn?

Jeg har et enormt overskudd av energi, har 100 prosjekter gående på en gang!

Alt går så utrolig bra!

Ting som har ligget i åresvis blir tatt hånd om i en fei, og jeg føler at jeg er full av gode idéer og løsniger på praktiske såvel som mere kognitive oppgaver.

Det er veldig fint å ha det slik!

Jeg er ikke særlig sulten, men opplevde en slags kvalme ved oppstart av Lamictal. Denne kvalmen er der fortsatt. Litt svimmel blir jeg også innimellom. Jeg spiser mye mindre enn jeg har gjort tidligere.

Tross at jeg er et utpreget A-menneske, kan jeg holde det gående med masse gjøremål,til langt på kveld. Dette til tross, er ganske så uthvilt når jeg våkner (tidlig).

Siden du nevnte dette med serumkonsentrasjon, kom jeg til å huske at legen sa det lå helt nederst på skalaen.

Det er en drømmesituasjon å både være opplagt og å gå ned i vekt uten å slite for det!

Uansett hva dene merkbare forandringen skyldes, håper jeg det varer veldig lenge!

Jeg har et enormt overskudd av energi, har 100 prosjekter gående på en gang!

Alt går så utrolig bra!

Ting som har ligget i åresvis blir tatt hånd om i en fei, og jeg føler at jeg er full av gode idéer og løsniger på praktiske såvel som mere kognitive oppgaver.

Det er veldig fint å ha det slik!

Jeg er ikke særlig sulten, men opplevde en slags kvalme ved oppstart av Lamictal. Denne kvalmen er der fortsatt. Litt svimmel blir jeg også innimellom. Jeg spiser mye mindre enn jeg har gjort tidligere.

Tross at jeg er et utpreget A-menneske, kan jeg holde det gående med masse gjøremål,til langt på kveld. Dette til tross, er ganske så uthvilt når jeg våkner (tidlig).

Siden du nevnte dette med serumkonsentrasjon, kom jeg til å huske at legen sa det lå helt nederst på skalaen.

Det er en drømmesituasjon å både være opplagt og å gå ned i vekt uten å slite for det!

Uansett hva dene merkbare forandringen skyldes, håper jeg det varer veldig lenge!

Hvor mange timer sover du pr natt?

Og synes dine venner også at du er kreativ og at endringen er positiv, eller oppfatter de som litt "vel mye av det gode"?

Hvis jeg var det, ville jeg vært særlig oppmerksom på tendenser til "storhetsfantasier".

Hvor mange timer sover du pr natt?

Og synes dine venner også at du er kreativ og at endringen er positiv, eller oppfatter de som litt "vel mye av det gode"?

Hvis jeg var det, ville jeg vært særlig oppmerksom på tendenser til "storhetsfantasier".

...hei igjen...måtte bare få unna vindusvask og rydding på loftet!

Jeg har ikke fått noen tilbakemelding fra venner, men gruppeterapeuten nevnte det så vidt etter timen sist.

Jeg sover kanskje i snitt 4-5 timer pr. natt nå.

Vanligvis sover jeg ca. 8 timer.

Jeg er ikke plaget av storhetsfantasier, jeg tror ikke jeg er Guds gave til befolkningen, men jeg er svært fornøyd med alle mine prosjekter. Jeg er kanskje Guds gave til meg selv!?

Endelig er det blitt vei i vellinga!!!

...hei igjen...måtte bare få unna vindusvask og rydding på loftet!

Jeg har ikke fått noen tilbakemelding fra venner, men gruppeterapeuten nevnte det så vidt etter timen sist.

Jeg sover kanskje i snitt 4-5 timer pr. natt nå.

Vanligvis sover jeg ca. 8 timer.

Jeg er ikke plaget av storhetsfantasier, jeg tror ikke jeg er Guds gave til befolkningen, men jeg er svært fornøyd med alle mine prosjekter. Jeg er kanskje Guds gave til meg selv!?

Endelig er det blitt vei i vellinga!!!

Jeg ville vært noe skeptisk til en så dramatisk endring.

Får du skrevet mye på oppgaven din også, og synes veileder det du skriver er ok?

Får du skrevet mye på oppgaven din også, og synes veileder det du skriver er ok?

Det får jeg vite i dag ;)

Det er utrolig godt å føle at det går fremover, og at jeg kan jobbe lenge med materialet.

Endelig klarer også jeg det som tydeligvis andre har klart hele tiden. Nemlig det å holde seg konsentrert og engasjert med arbeidet lenge.

Bare det å føle seg vel, i forhold til det man jobber med, er en vanvittig god følelse.

Og så er det viktig å begynne å tro på egne krefter! Det føler jeg at jeg gjør nå!

Annonse

PS. Jeg mener at NHD en gang har skrevet at hypomani er ufarlig så lenge det bare er "opptur". At det bare er å nyte tilstanden.

Stemmer dette?

PS. Jeg mener at NHD en gang har skrevet at hypomani er ufarlig så lenge det bare er "opptur". At det bare er å nyte tilstanden.

Stemmer dette?

Man merker ofte ikke selv det ukritiske i hypomanien før det er for sent, og du har vel heller ingen garanti for at ikke hypomanien er enten starten på en mani eller på en depressiv periode.

Jeg synes du skal sørge for å sove og spise adekvat, så kan du jo forøvrig nyte din nyvunne energi..

Litt salt i såret!

Prøv nå ihvertfall å spise skikkelig og hvil deg innimellom, så du ikke bruker krefter du egentlig ikke har.

For hypomanien lurer deg faktisk til å tro at du har overskudd og energi.

Hei, takk for svar!

Det er greit med litt salt i såret, men jeg foretrekker sitronmelisse!

Jeg skal ha dine tips i bakhodet!

Søvnen er kanskje det viktigste å passe på, og så lar jeg BMIen bli utfordret litt til....den tåler fortsatt en betydelig reduksjon!

Ha en fin dag ;)

Det får jeg vite i dag ;)

Det er utrolig godt å føle at det går fremover, og at jeg kan jobbe lenge med materialet.

Endelig klarer også jeg det som tydeligvis andre har klart hele tiden. Nemlig det å holde seg konsentrert og engasjert med arbeidet lenge.

Bare det å føle seg vel, i forhold til det man jobber med, er en vanvittig god følelse.

Og så er det viktig å begynne å tro på egne krefter! Det føler jeg at jeg gjør nå!

Hvorfor har du utropstegn etter omtrent hver eneste setning? Det virker ikke helt friskt.

I 2 av 7....jeg skal ta det opp med psykiateren ;)

vel hadde en god del fler i innlegg lenger opp osv, er nok til at jeg la sterk merke til det. saken er at det å være så gira at utropstegnene stormer på vitner om en litt ukontrollert oppstemthet, sterke affekter... Ville vært obs.

Nei kødder ikke.

vel hadde en god del fler i innlegg lenger opp osv, er nok til at jeg la sterk merke til det. saken er at det å være så gira at utropstegnene stormer på vitner om en litt ukontrollert oppstemthet, sterke affekter... Ville vært obs.

Nei kødder ikke.

Hei sann issska!

Sorry, jeg ser poenget ditt, men klarte ikke å dy meg...håper det var greit;)

Ja, jeg tenker også at jeg i alle fall kan ta en prat med legen. Han ringte faktisk tilfeldigvis nå i ettermiddag. Han var syk sist time, og skulle ringe når han ble frisk. Jeg fikk time mandag morgen.

Ønsker deg en god helg!...!...!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...