Gå til innhold

amputasjon av underarm


lilolilo

Anbefalte innlegg

Jeg er en mann på 41 år. Var involvert i en trafikkulykke '97 som førte til at nervene C-5 og C-6 ble revet av helt inne ved nakkevirvlene på høyre side.

Jeg ble operert av en nevrokirurg i Bangkok, og resultatet var noenlunde velykket.

Jeg fikk gradvis igjen følelsen i høyre arm/skulder i løpet av 18mnd.

Armen var da temmelig redusert og lite motagelig for opptrening.

Jeg har siden ulykken hatt en stripe, fem cm. bred, fra skulderen ned til tommelen hvor jeg ikke fikk igjen følelsen.

Armen har hele tiden vært ca. fem grader kaldere enn venstre arm (med unntak av triceps). Dette skulle vel tyde på at blodgjennomstrømningen var meget redusert i armen. Blodårene kunne heller ikke ses, verken på arm eller håndbak.

Ved to anledninger det siste året har jeg våknet midt på natten uten noen som helst følelse i armen, imidlertid var alt i orden om morgenen.

Dette skjedde en gang til, 2/3/00, men da var armen livløs om morgenen. Smerter hadde jeg ikke.

Tenkte som så at jeg skulle se det litt an siden jeg hadde opplevd det to ganger før.

Lå til sengs i 36 timer, da hadde armen hovnet endel opp og var veldig hard. Hevelsen hadde og spredt seg oppover til nakke/hals og ansikt. Smertene var da uutholdelige så jeg dro direkte bort til sykehuset her (Fredrikstad). Ble øyeblikkelig lagt på operasjonsbordet. De neste 10 dagene husker jeg ingenting av (sjokk ?).

Ble overført til KMI (Oslo) etter to dager og ble operert der hver dag i tre uker, siste operasjonen (26/3/00) innebar amputasjon av underarmen ca. 10cm. distalt fra albuen.

Diagnosen jeg fikk var : "akutt losjesyndrom h. underarm som har resultert i nekrose av all underarmsmuskulatur".

Det jeg lurer på er om ikke dette kunne vært unngått v.h.a medikamenter for å øke blodsirkulasjonen ? Tenker da på blodfortynnende eller lignende.

Generelle opplysninger :

Blodtrykk 120/70.

Røyker 25-30 sig. pr. dag.

Er ikke overvektig.

Drakk ca. 12 pils hver dag før dette skjedde.

Tar vitaminer/mineraler og jerntabletter daglig.

Mvh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest lege Knut-Erik Ånensen

Til lilolilo ang amputasjon av underarm.

Dette var ikke hyggelig lesning!

Jeg skal være forsiktig med uttalelser vedrørende blodfortynnende midler etc i forbindelse med din spesifikke skade. Jeg vet imidlertid at dette brukes i noen grad etter skader etc.

Det aktuelle"losjesyndromet" kan muligens være delvis betinget av at du har ligget feil på armen, dvs komprimert deler slik at den fine mikrosirkulasjonen har blitt forstyrret.

Jeg vil ellers råde deg til å konsultere karkirurg el likn for mer utførlige svar på dine spørsmål.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen Knut-Erik Ånensen, almelege

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til lilolilo ang amputasjon av underarm.

Dette var ikke hyggelig lesning!

Jeg skal være forsiktig med uttalelser vedrørende blodfortynnende midler etc i forbindelse med din spesifikke skade. Jeg vet imidlertid at dette brukes i noen grad etter skader etc.

Det aktuelle"losjesyndromet" kan muligens være delvis betinget av at du har ligget feil på armen, dvs komprimert deler slik at den fine mikrosirkulasjonen har blitt forstyrret.

Jeg vil ellers råde deg til å konsultere karkirurg el likn for mer utførlige svar på dine spørsmål.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen Knut-Erik Ånensen, almelege

Takk for svar. Men, kan du være så snill å spesifisere nærmere hvor jeg kan henvende meg ? KMI ? Har nettopp pløyd gjennom "Gulesider" med søkeord "karkirurg" uten hell.

Min primærlege sier som så at hvis jeg kan dokumentere at amputasjonen kunne være unngått, er han villig til å innrømme at han har gjort en feil......

Det jeg mistet da jeg amputerte var i tillegg til armen følgende : At en utrolig karriere utenlands de siste 10 årene etter endt høyskole kan jeg bare viske ut av hukommelsen. Har og familie i utlandet som nå har det temmelig travelt økonomisk. Jeg kan bare se på da jeg er på sosialhjelp.

Med andre ord er det erstatningssak jeg snakker om.

Mvh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Paal Sand,lege.

Kjære lilolilo.

Det var selvfølgelig veldig trist det som skjedde med deg,men jeg mener at ingen medisiner kunne ha forhindret dette.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen Paal Sand,Allmenlege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...