Gå til innhold

Jeg ønsker å begynne med å trene

Gjest mangler motivasjon

Anbefalte innlegg

Gjest mangler motivasjon

Jeg er i OK form fra før fordi jeg mangler bil og sykler og går fort over lengre strekninger nesten hver dag.

Hvis jeg skal begynne å jogge, hvordan er det da lurt å starte opp?

Jeg ønsker meg også et styrketreningsprogram jeg kan bruke hjemme som ikke er for slitsomt i starten og fjerner motivasjonen. Som mange kvinner vil jeg stramme opp mage, rumpe og lår, men treningssenter er ikke aktuelt nå.

Kan noen hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest staedtler

Går du lengre strekninger hver dag, har du trolig en del mengde i kroppen. Jeg synes du kan prøve rolige jogge/løpeturer på 30-60 min. i begynnelsen (gå gjerne i motbakkene). Puls ikke over 75 % av maks. Det kan føles sakte, men "hold ut". Rimelig snart kan du kjøre systematiske intervaller eller distansetrening (opp mot terskel i 20-60 min.), om du så ønsker. Fysiologisk sett er det ikke noe i veien for å starte med det umiddelbart, sperra sitter heller gjerne i hodet og i mangel på erfaring, dvs. praktisk gjennomføring av hardere økter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 måneder senere...
Gjest Monelly

Jeg gikk på et joggekurs en gang.

Da var det sånn at vi begynte på en strekning på 3 kilometer. Vi skulle vekselvis jogge og gå. Vi skulle ta det rolig, og ikke anstrenge oss mer enn at vi kunne prate med sidemannen.

Jeg og ei venninne gjorde dette sammen, og pratet og jogget 3 ganger i uken. Det var veldig trivelig.

Etter vært økte vi antall kilometer, og jogget mer enn vi gikk, og etter 8 uker var jeg med på et mosjonsløp på 10 kilometer. Jeg som var i elendig form da jeg startet, var utrolig stolt over meg selv da jeg fullførte det løpet. Formen kom seg betraktelig i løpet av de 8 ukene.

Hvis du kan gjøre dette sammen med en venn/venninne så gjør det underverker for motivasjonen.

For min del var dette en super måte å trene på. Det at man ikke skulle anstrenge seg, gjør det hele mer lystbetont. Jeg liker ikke å måtte presse meg, og gi litt ekstra, for da føler jeg meg bare sliten. Og det blir mer tiltak å komme seg ut neste gang.

Det var veldig deilig å kjenne at formen ble bedre og bedre, og at jeg greide å jogge lengre og lengre strekninger i ett.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...