ysatis Skrevet 21. august 2006 Del Skrevet 21. august 2006 Hei, Jeg har et stort prolaps i korsryggen som presser på nerver slik at jeg har store strålesmerter i venstre ben. I perioder kan jeg ikke verken sitte eller gå eller stå. Jeg var sykmeldt ca. 4 uker i vinter, 3 uker jobbet jeg 40%. Deretter ba jeg om å bli friskmeldt. I perioder er jeg helt avhengig av smertestillende tabletter. Mange mener jeg burde sykmelde meg, men det hjelper ikke meg noe, vondt er det uansett og jeg ønsker å jobbe. Jeg skal ta ny MR denne uken, kiropraktor og lege vil vurdere operasjon. Nå til mitt sp. mål. Jeg er livredd for å bli avhengig av tabletter. Jeg fikk 50 paralgin forte 30.juni, jeg trenger snart nye. Jeg vil ikke bli avhengig men smertene er så intense at jeg overhodet ikke kan fungere uten. Jeg leste på pakningsvedlegget at store doser over lang tid er vanedannende. Hva er store doser? Hilsen Kristin 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
citygirl Skrevet 21. august 2006 Del Skrevet 21. august 2006 Jeg synes du burde be om et alternativt smertestillende. Du har brukt mer paralgin forte siste ukene enn det som er tilrådelig, og fortsetter du slik har du et avhengighetsproblem i tillegg til smerteproblemene dine. Be legen din om et alternativt smerteregime; F.eks; Napren-E 250 mg eller 500 mg morgen og kveld + Paracetamol 1 gr morgen middag kveld + Nozinan 5 -10 mg kveld hvis du sover dårlig De dagene du har ekstra vondt (1-2 dager i uka) kan du evt bytte ut enkelte paracetamoldoser med paralgin forte. Ved daglig bruk av paralgin forte i slike doser som du har brukt siste tiden, tar det få uker før du er kjemisk avhengig. Det er ubehagelig å slutte med paralgin forte da, og du vil stadig trenge større doser selv om smertenivået er det samme. Paralgin forte gjør dessverre heller ingne ting med årsaken til smertene, slik f.eks napren hjelper. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ysatis Skrevet 21. august 2006 Forfatter Del Skrevet 21. august 2006 Jeg synes du burde be om et alternativt smertestillende. Du har brukt mer paralgin forte siste ukene enn det som er tilrådelig, og fortsetter du slik har du et avhengighetsproblem i tillegg til smerteproblemene dine. Be legen din om et alternativt smerteregime; F.eks; Napren-E 250 mg eller 500 mg morgen og kveld + Paracetamol 1 gr morgen middag kveld + Nozinan 5 -10 mg kveld hvis du sover dårlig De dagene du har ekstra vondt (1-2 dager i uka) kan du evt bytte ut enkelte paracetamoldoser med paralgin forte. Ved daglig bruk av paralgin forte i slike doser som du har brukt siste tiden, tar det få uker før du er kjemisk avhengig. Det er ubehagelig å slutte med paralgin forte da, og du vil stadig trenge større doser selv om smertenivået er det samme. Paralgin forte gjør dessverre heller ingne ting med årsaken til smertene, slik f.eks napren hjelper. Hei citygirl. Er du lege? Trodde svar fra leger er merket med rød prikk. Bare så jeg ikke har misforstått, jeg har betalt for å få tilbakemelding, da antar jeg at jeg betaler for svar fra lege, i tillegg til andres erfaringer? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
citygirl Skrevet 22. august 2006 Del Skrevet 22. august 2006 Hei citygirl. Er du lege? Trodde svar fra leger er merket med rød prikk. Bare så jeg ikke har misforstått, jeg har betalt for å få tilbakemelding, da antar jeg at jeg betaler for svar fra lege, i tillegg til andres erfaringer? Har du betalt for legesvar får du etterhvert et offisielt Doktor Onlinesvar. De er merket med rød prikk:-) (Tar bare litt tid) Andre brukere her kan svare utfra egne erfaringer og eventuelle relevante utdannelser. :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege Skrevet 27. august 2006 Del Skrevet 27. august 2006 Hei ysatis. Dette høres ikke bra ut med så mye problemer og smerter gjennom lengre tid. Bra ut du skal utredes med henblikk på operativ behandling. Det er vanskelig å svare eksakt på hvor mye sterke smertestillende du må bruke før det kan bli et problem. Det er store individuelle variasjoner. Men i snitt mer enn 2 tabletter daglig over lang tid bør få enkelte varselklokker til å ringe. Men hva skal man gjøre når smertene er store ?? Håper dere kommer til en løsning ! Lykke til. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.