Gå til innhold

For trange leddkapsler?


Gjest swellbow

Anbefalte innlegg

Gjest swellbow

I midten av mai i fjor falt jeg og brakk albuen. Røntgen viste at jeg hadde slått av en bitteliten, ubetydelig bit av beinet i overarmen akkurat i/like ved albueleddet. Legene sendte meg hjem, med armen i en slags gips-"renne", som jeg gikk med i 14 dager.

Etter de 14 dagene, fikk jeg beskjed om å selv trene opp albuen igjen, som var særdeles stiv (hadde kanskje bevegelighet fra 60 til 90 grader (altså 30 graders bøyelighet)). Egentreningen hjalp jo selvsagt ikke. Og etter flere måneders mas, fikk jeg endelig rekvisisjon til fysioterapeaut.

Fysioterapeauten fikk fikk ned hevelsene, og fikk orden på muskulaturen. Men fortsatt var ikke bevegeligheten mye bedre.

Etter mye om og men, fikk jeg kranglet meg til "kikkhullskirurgi" i albuen. Legen som opererte meg, fortalte etter operasjonen at de hadde funnet masse sykt vev rundt hinna som ligger rundt leddkapslene. De hadde frest bort det meste av dette, men de ikke fikk med alt pga hevelser.

Etter operasjonen følte jeg meg bedre i albuen, men bevegeligheten ble ikke bedre.

Jeg fortsatte hele tiden med fysioterapi. Legen som utførte inngrepet på albuen min, sendte derfor brev til RiT om at de burde ta en nærmere kikk på leddkapslene i albuen, som hastesak.

Etter å fått time til undersøkelse så lenge etter at det umulig kan kalles hastesak, fikk jeg brev fra sykehuset nå nylig som fortalte at "legen var borte", og at jeg derfor fikk ny time i OKTOBER!

I mellomtiden har jeg holdt opp med å gå til fysioterapeaut. Jeg følte at 6 måneder med fysioterapi uten særlig framskritt var bortkastet tid og penger.

Jeg lurer derfor på:

a) Krymper leddkapslene av seg selv, og er det noe jeg evt. kan forhindre dem fra å gjøre det nå, over 1 år etter ulykken?

B) Av legen som foretok inngrepet i albuen, fikk jeg høre at det var mulig å åpne albuen for så å tøye leddkapslene. Dette har jeg fått høre skal være et enkelt inngrep av noen, mens andre sier det er risikabelt. Hvordan foregår denne operasjonen, og hvor stor risiko er den forbundet med?

c) Jeg har ved 2 anledninger falt og tatt meg for med den "ødelagte" armen, slik at armen har måttet ta av for fallet. Det har medført at albueleddet har blitt presset mer enn hva jeg vanligvis greier å bøye. Er det fare for at jeg kan ødelegge albuen mer enn den allerede er? Sist gang det skjedde, var albuen stiv, blå og hoven i ca 1 uke. Men etterpå virket det som om bevegeligheten har økt en smule.

d)har virkelig norske sykehus så dårlig administrasjon at de ikke vet at en lege ikke er tilstede før en uke før vedkommende ikke er tilstede? Norge er jo et land med pasienter på ventelister for flere år fremover, så de burde jo klare å organisere turnusen til sine ansatte i god tid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Paal Sand,lege.

Kjære swellbow.

Leddkapslene"krymper"når leddet ikke brukes.Jeg synes derfor at det er viktig at du fortsetter med egentrening/tøyning og fysioterapi.Jeg tror imidlertid at det er viktig at du vurderes av en ortoped dvs.en spesialist på skjelett,muskler og sener.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen Paal Sand,Allmenlege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...