Telis Skrevet 22. august 2006 Del Skrevet 22. august 2006 Jeg fikk revet av fremre korsbånd for ca ni måneder siden. De første 5 månedene etter skaden trente jeg bra, og kneet ble såpass stabilt at jeg har prøvd meg på både telemarkski, squash og innendørsfotball. Dog merker jeg at kneet ikke er helt 100%, så jeg er litt reservert. I den senere tid har jeg trent noe mer ujevnt, og da merker jeg fort at kneet blir mer slarkete igjen. Sammenlignet med andre jeg snakker med som har samme diagnose, føler jeg imidlertid at kneet mitt er ganske stabilt. Vil du anbefale meg å gjennomgå en operasjon for å bli nærmere 100% igjen, eller rettferdiggjør ikke risikoen ved operasjonen et inngrep når utgangspunktet mitt er såpass bra? Jeg er godt motivert for en lang opptreningsperiode etter operasjonen, men plages litt ved tanken på at jeg kanskje ikke blir særlig bedre enn det jeg nå er. Formålet mitt med en operasjon er å kunne stå mer aggressivt på ski igjen, samt å kunne spille squash og fotball uten å gå igjennom uker med forberedende styrketrening før jeg beveger meg ut på banen. Jeg er 33 år gammel, og tenker litt på hva som vil være best i forhold til slitasje i kneet over tid 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
drizzle Skrevet 22. august 2006 Del Skrevet 22. august 2006 På grunn av alderen din og aktivitetsnivået, ville jeg mest sannsynlig valgt operasjon, selv om det innebærer mye hardt arbeid i rehabiliteringen. Du trenger et stabilt kne i aktivitetene du driver med, for ikke å skade deg enda mer. Men valget er ditt eget. Du har allerede prøvd en stund uten operasjon, og sett hvordan det fungerer for deg. Jeg ville snakket med legen eller fysioterapeuten og fått deres mening også. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
eddvik Skrevet 23. august 2006 Del Skrevet 23. august 2006 Jeg ville uten tvil valgt operasjonen.Skulle du falle på ski uten kan utfallet bli faalt for deg.... Har selv operert korsbånd,og har ikke angret et eneste sekund på det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
eddvik Skrevet 23. august 2006 Del Skrevet 23. august 2006 Jeg ville uten tvil valgt operasjonen.Skulle du falle på ski uten kan utfallet bli faalt for deg.... Har selv operert korsbånd,og har ikke angret et eneste sekund på det. Sorry... Fatalt skulle det stå 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege Skrevet 27. august 2006 Del Skrevet 27. august 2006 -Tellis. Dette er ikke noe enkelt problem, men la meg gå gjennom de vanlige vurderingene når det gjelder operativ behandling. Er man ung som deg med ønsker om idrettsaktivitet, anbefales som oftest operasjon. Som du er inne på så blir opptreningsperioden lang, ofte både 9 og 12 mndr. før kneet provoseres på nytt. Ortopedene er gode til dette og resultatet både på kort og lengre sikt er bra. Velges dette bort og det utelukkende blir trening av muskulaturen, kan kneet bli bra nok til et vanlig mosjonsliv. Men en jevn overbelastning av et ustabilt kne kan på sikt føre til problemer med tiltagende slitasje og kanskje artrose med årene. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.