Gå til innhold

Retraumatisering

Anbefalte innlegg

Gjest kaffedama

Jeg lurer på hva retraumatisering egentlig er, og hvordan fagfolk ser på denne betegnelsen?

Kan det være både små og store hendelser som skal til for at det skal kunne kalles retraumatisering, eller er det regnet som små triggere som skal til?

Har noen gode linker til sider om dette?

Mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/242938-retraumatisering/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

Nils Håvard Dahl, psykiater

Retraumatisering betyr at en tidligere traumatisert blir utsatt for et nytt traume.

Et typisk eksempel er en incestutsatt som senere i livet blir voldtatt.

Det skal ikke gå inflasjon i traumebegrepet. For å kalle det et traume, skal det være en belastning av særdeles stor styrke.

For å sette det på spissen: Det er ikke et traume i psykiatrisk betydning om du våkner klokken 01.00 og oppdager at du har tatt på deg dagkrem i stedet for nattkrem.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/242938-retraumatisering/#findComment-1885790
Del på andre sider

Gjest kaffedama

Retraumatisering betyr at en tidligere traumatisert blir utsatt for et nytt traume.

Det skal ikke gå inflasjon i traumebegrepet. For å kalle det et traume, skal det være en belastning av særdeles stor styrke.

For å sette det på spissen: Det er ikke et traume i psykiatrisk betydning om du våkner klokken 01.00 og oppdager at du har tatt på deg dagkrem i stedet for nattkrem.

Tusen takk!

Nå ble jeg lettet, psykologen min mener altså ikke at det var en bagatell det som skjedde.

Det fikk flere ting på plass!

Jeg har endret nicket mitt fra svaksterk til kaffedama.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/242938-retraumatisering/#findComment-1885900
Del på andre sider

Gjest kaffedama

Er det sånn at hvis man blir retraumatisert, feks. mobbing. Kan det da være en unik mulighet til å jobbe seg gjennom traumene og komme ut med en annen type væremåte enn mann hadde tidligere? Som jeg virkelig merker at jeg har gjort? For selv om jeg har opplevd det, så har jeg aldri følt at jeg er mer *på plass* enn nå etter stormen...

Har det et fagbegrep?

Ps. jeg har sluttet hos psykologen, så jeg vil aldri få svar fra henne.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/242938-retraumatisering/#findComment-1886002
Del på andre sider

"For å sette det på spissen: Det er ikke et traume i psykiatrisk betydning om du våkner klokken 01.00 og oppdager at du har tatt på deg dagkrem i stedet for nattkrem."

neida, men våkner man kl 01 på natten og i vill panikk innser at man har glemt å ta på seg antirynkekremen.. DA snakker vi traumer. Ytterst behandlingstrengende.

(!!)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/242938-retraumatisering/#findComment-1886093
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Er det sånn at hvis man blir retraumatisert, feks. mobbing. Kan det da være en unik mulighet til å jobbe seg gjennom traumene og komme ut med en annen type væremåte enn mann hadde tidligere? Som jeg virkelig merker at jeg har gjort? For selv om jeg har opplevd det, så har jeg aldri følt at jeg er mer *på plass* enn nå etter stormen...

Har det et fagbegrep?

Ps. jeg har sluttet hos psykologen, så jeg vil aldri få svar fra henne.

Enhver motgang og krise vil, om den takles på riktig måte, utvikle oss og gjøre oss sterkere og mer mestringsdyktig i etterkant.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/242938-retraumatisering/#findComment-1886149
Del på andre sider

Annonse

Gjest kaffedama

m.a.o. er det positivt å bli utsatt for den samme traumen flere ganger-at en blir sterkere av det?

Hei.

Jeg kan bare svare for min del.

Jeg vil aldri gå gjennom dette igjen. Man bør IKKE oppsøke traumatiske situasjoner og utsette seg for det samme.

Det som nå er bra er at jeg tror ikke jeg vil havne i en sånn situasjon igjen, fordi jeg vet hvordan jeg skal takle det. Jeg kommer til å lukte lunta lenge før det kommer så langt. Jeg er annerledes og vil ikke tiltrekke meg/tiltrekkes av slike personer lenger.

Men når det først skjedde, så har jeg fått støtte og hjelp til å gå gjennom -mine- ting, hvorfor det skjedde, og jeg har handlet annerledes enn den gangen jeg var liten, jeg har sloss med mine demoner, demoner jeg ikke visste lå så sterkt i meg og styrte livet mitt.

Jeg har handlet annerledes i forhold til omgivelsene mine, og jeg har sett at det er ting jeg gjør som gjør at jeg havner i sånne supper.

Det betyr at jeg har valg, når jeg forsto hvorfor jeg har agert i type *hjelpe* roller, så forsvant det.

Jeg har fått en følelse av at jeg er like mye verdt som alle andre, jeg trenger ikke *bevise* min verdi. Alle er vi verdt like mye. :-)

Så personligheten min har endret seg, tankemessig, følelsesmessig og angsten min er sterkt redusert.

Så ja, hvis man retraumatiseres tror jeg det kan føre til noe godt, hvis man er klar for å jobbe med det. Men det har holdt hardt. Jeg har ikke brukt noen type medisiner og jeg har vært/er rimelig sliten.

Så nei, det er ikke slik at man bør retraumatiseres.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/242938-retraumatisering/#findComment-1886268
Del på andre sider

nattsvermeren1365380995

Hei.

Jeg kan bare svare for min del.

Jeg vil aldri gå gjennom dette igjen. Man bør IKKE oppsøke traumatiske situasjoner og utsette seg for det samme.

Det som nå er bra er at jeg tror ikke jeg vil havne i en sånn situasjon igjen, fordi jeg vet hvordan jeg skal takle det. Jeg kommer til å lukte lunta lenge før det kommer så langt. Jeg er annerledes og vil ikke tiltrekke meg/tiltrekkes av slike personer lenger.

Men når det først skjedde, så har jeg fått støtte og hjelp til å gå gjennom -mine- ting, hvorfor det skjedde, og jeg har handlet annerledes enn den gangen jeg var liten, jeg har sloss med mine demoner, demoner jeg ikke visste lå så sterkt i meg og styrte livet mitt.

Jeg har handlet annerledes i forhold til omgivelsene mine, og jeg har sett at det er ting jeg gjør som gjør at jeg havner i sånne supper.

Det betyr at jeg har valg, når jeg forsto hvorfor jeg har agert i type *hjelpe* roller, så forsvant det.

Jeg har fått en følelse av at jeg er like mye verdt som alle andre, jeg trenger ikke *bevise* min verdi. Alle er vi verdt like mye. :-)

Så personligheten min har endret seg, tankemessig, følelsesmessig og angsten min er sterkt redusert.

Så ja, hvis man retraumatiseres tror jeg det kan føre til noe godt, hvis man er klar for å jobbe med det. Men det har holdt hardt. Jeg har ikke brukt noen type medisiner og jeg har vært/er rimelig sliten.

Så nei, det er ikke slik at man bør retraumatiseres.

takk for utfyllende svar,jeg forsøker å sette meg inn i temaet skjønner du, i forbindelse med yrket mitt.

er dette virkelig selvopplevd?

mente selvfølgelig ikke som du antydet:at en oppsøker traumet på nytt

.nei, jeg mente at hvis en allerede er utsatt for traumet flere ganger:vil en da ha blitt sterkere for hver gang?(selv om en IKKE tar tak i det på rett måte?)

(jeg ser av ditt svar at en blir sterkere,ved å ta tak i det på PÅ RETT måte.)

vil samtidig understreke hvor godt jeg synes det er å høre at du er kommet så godt utav det.

du gir en positiv inspirasjon til andre.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/242938-retraumatisering/#findComment-1887039
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...