Gå til innhold

Opp med hodet folkens!

Anbefalte innlegg

Gjest Serafin

Hver gang noen poster slike innlegg på dol, så blir relativt mange sinte og det er en tendens til at man antar at forfatteren ikke har hatt psykiske vansker selv. Stort sett hver gang viser det seg at det ikke er tilfelle. Tvert i mot pleier forfatterne å være folk som har funnet en vei ut av sine vansker, og som forsøker å holde fast ved at løsningen er å bruke sin vilje på best mulig måte.

Selv om slike innlegg ofte har et visst preg av "misjonering" for sin egen løsning, så synes jeg det er synd at det ikke oftere kan gis positiv feedback på forfatterens vilje til å kjempe.

Ikke alle psykiske lidelser er av en slik karakter at ikke personens egen vilje og mobilisering av krefter har betydning. Ikke alt er forutbestemt av kjemi - selv om kjemi og forhold utenfor den enkeltes kontroll for noen kan være dominerende.

Det var godt frosken. Jeg er enig med deg.

Jeg har mange ganger følt at det ikke er riktig å være glad. Det fikk jeg ofte høre som barn.

Jeg var ett fornøyd barn. Jeg var blid og fornøyd. Jeg smilte og lo ofte. :o)

Jeg husker jeg sa til min mor: "Men mamma nå er vel alt bra...Nå ser du bedre ut!" Da ble min mor sur og sa alltid at nei det er ikke Så bra!

Det har jeg opplevd mye av, tror det er typisk norskt. Ikke bare blant folk som er psyke, men vi nordmenn er aldri helt fornøyde!

Derfor ble jeg også glad da Livsgleder kom med sin glede... Fortsett med å glede deg :o)

Fortsetter under...

Det er flott for de som forfatter slike innlegg at de har klart å finne en måte å få det bra på, det er ikke der problemet ligger.

Det som blir feil er at det skal pådyttes syke mennesker som en formaning om at bare du gjør slik og sånn så blir du bra.

Skriv gjerne positive inlegg om hva som hjelper for nettopp deg, men skriv ikke formanende og fremstill det som en fasit.

Dette er jeg forsåvidt enig i , men synes samtidig at det går an å være mindre kritisk og negativ til andres uttrykksform. Det bør være mulig å påpeke at man er uenig i deler at det som skrives slik som du gjør her, uten at man samtidig "hudfletter" forfatteren.

men noe er bestemt av kjemi. og det er vi som behøver medisiner. og da syns jeg vi kan slippe å få tyn for det. Så får de andre bare tenke positivt.

Enig i at det er destruktivt å kritisere andre medisinbruk, men resten av oppfordringen kan man kanskje ta til seg uansett - eller i det minste tolerere?

Kjære deg...ingen velger seg en psykisk lidelse....det er dårlig empati å forenkle slik som du gjør nå.

Ville du gått inn på en kreftavdeling og lagt frem det samme budskapet?

Opp med hodet, folkens! Det nytter ikke mure seg inne med cellegiften!

Jeg begynner å bli lei av slike sammenligninger, synes faktisk de er verre enn overforenklingen i hovedinnlegget.

De aller fleste som skriver her på forumet har lidelser hvor egen innsats har vesentlig større betydning enn ved utfallet av kreftsykdommer.

Dette er jeg forsåvidt enig i , men synes samtidig at det går an å være mindre kritisk og negativ til andres uttrykksform. Det bør være mulig å påpeke at man er uenig i deler at det som skrives slik som du gjør her, uten at man samtidig "hudfletter" forfatteren.

Det har du selvsagt helt rett i. Jeg kunne formulert meg på en bedre og mer saklig måte. Er generelt opptatt av det, men i dag var det ikke rom for det hos meg. Jeg synes ærlig talt at mye av innlegget var nedlatende og vitner om lite kunnskap på området psykiatri.

På generelt grunnlag er jeg enig i at det er bra å forsøke å tenke positivt, men det er ikke alltid at det er mulig å få til.

Jeg tror det er veldig enkelt å komme med slike budskap som du kommer med, når man aldri selv har opplevd å slite psykisk eller fysisk. Det er heller ikke galt å be folk se positivt på livet men det må være mere nyansert for at folk skal få glede og nytte av det.

Folk er i ulike livssituasjoner. Mange har opplevd at livet ikke har fart godt med dem og har grunn til å føle seg bitre. Mange sliter med en ensidig negativ og pessimistisk tankegang som de trenger hjelp til å snu for å få det bedre med seg selv.

Det jeg mener er at hvis man først kommer med et slik budskap som du gjør, så bør man helst kjenne personene man sier det til. Det kan oppleves veldig sårende for mennesker å få servert dette uten at personen på forhånd har lyttet til dem og vet noe om deres historie.

Livet er ikke bare tjo og hei. Livet er ofte brutalt, trist og grusomt. Jeg ville feks aldri sagt « se positivt på livet» til en som holdt på å hoppe utenfor en bru, eller til en som nettopp var blitt diagnostisert med ALD. Å kunne se positivt på livet slik du beskriver det, er ofte en lang prosess. Det første steget til å få det bedre, er at andre faktisk lytter til hva en har å si uten å komme med flåsete utsagt at en bør se på de pene fuglene i parken. Det er desverre alt for enkelt å si at andre skal være positive enn å måtte høre på hva andre sliter med. For det ville jo vært svært ubehagelig. Lettere om vi bare kunne be dem ta seg en tur i parken.

Det å kunne se positivt på livet er ikke noe som kommer i en fei. Det er en lang prosess mennesker må gå igjennom. Og kommer man dit, er det ikke alltid at man vil bevare det positive synet på livet heller. De fleste mennesker opplever å få seg en knekk i løpet av livet, og livsgleden vil variere. Det beste vi kan gjøre som med mennesker er å lytte til hva andre har å fortelle før vi minner dem om de positive sidene i livet

Jeg ble faktisk rådet av en psykolog til å se på fuglene i parken. Ikke fordi det er en enkel løsning, men fordi depresjon gjør deg blind for alt som er positivt.

Annonse

Hver gang noen poster slike innlegg på dol, så blir relativt mange sinte og det er en tendens til at man antar at forfatteren ikke har hatt psykiske vansker selv. Stort sett hver gang viser det seg at det ikke er tilfelle. Tvert i mot pleier forfatterne å være folk som har funnet en vei ut av sine vansker, og som forsøker å holde fast ved at løsningen er å bruke sin vilje på best mulig måte.

Selv om slike innlegg ofte har et visst preg av "misjonering" for sin egen løsning, så synes jeg det er synd at det ikke oftere kan gis positiv feedback på forfatterens vilje til å kjempe.

Ikke alle psykiske lidelser er av en slik karakter at ikke personens egen vilje og mobilisering av krefter har betydning. Ikke alt er forutbestemt av kjemi - selv om kjemi og forhold utenfor den enkeltes kontroll for noen kan være dominerende.

"Ikke alt er forutbestemt av kjemi..." Nei, det er det nok ikke. Hva med en tragisk barndom som årsak til problemene? Det har nok ikke med kjemi å gjøre, nei...

Enig i at det er destruktivt å kritisere andre medisinbruk, men resten av oppfordringen kan man kanskje ta til seg uansett - eller i det minste tolerere?

Ja. Men det med medisinen var særdeles over streken.

så da skjønner jeg missKroghs første reaksjon.

Pga slike holdninger må jeg ta medisin i hemmelighet, og det resten av mitt liv. Det er slitsomt, siden jeg er sosial og har folk på besøk hele tiden.

"Ikke alt er forutbestemt av kjemi..." Nei, det er det nok ikke. Hva med en tragisk barndom som årsak til problemene? Det har nok ikke med kjemi å gjøre, nei...

Selv du ikke kunne påvirke ting som skjedde i din fortid, så kan du ofte påvirke hva som skal skje i din fremtid:-)

Gjest Aviaana

Jeg ble faktisk rådet av en psykolog til å se på fuglene i parken. Ikke fordi det er en enkel løsning, men fordi depresjon gjør deg blind for alt som er positivt.

ja men forskjellen er at din behandler kjenner deg. Når man kjenner en person er det lettere å be en person om å se på fuglene i parken.

jeg er ikke imot at man skal forsøke å se lyst på livet etc. Jeg synes bare at det var veldig unyansert skrevet.

Gjest fint at gledesspredere som deg finnes

MEN det hadde vært fint om du kunne fortalt mer om deg selv og om evt problemer du har hatt før,og hvordan du kom deg utav det,hvis det er tilfellet.

eller er du bare en person som aldri har opplevd depresjon og lignende?

Gjest Bipolar med mye livsmot i friske perioder.

Jeg begynner å bli lei av slike sammenligninger, synes faktisk de er verre enn overforenklingen i hovedinnlegget.

De aller fleste som skriver her på forumet har lidelser hvor egen innsats har vesentlig større betydning enn ved utfallet av kreftsykdommer.

Jeg tar poenget ditt. Ble skrevet mer i harnisk.

Har en svigerinne med kreft, og hun sier faktisk selv at den psykiske smerten er det verste. Fikk behandling for deprsjon etter å ha fjernet et bryst.

Men jeg ser hva du mener, og er vel forsåvidt enig med deg.

For meg handler dette mest om respekt for andre mennesker og tro på at ingen faker sykdommen sin...

Gjest fint at gledesspredere....

Selv du ikke kunne påvirke ting som skjedde i din fortid, så kan du ofte påvirke hva som skal skje i din fremtid:-)

hei,frosken!

ville bare si at du er en som jeg ser på som inspirasjon..du får meg til å tenke fremover og se gleder i livet med dine positive ord.

også det du skrev en gang om å svømme i regnvær..viser din positive innstilling til livet og gleder i livet!

godklem til deg:)

godt at du fins!

Annonse

Jeg tar poenget ditt. Ble skrevet mer i harnisk.

Har en svigerinne med kreft, og hun sier faktisk selv at den psykiske smerten er det verste. Fikk behandling for deprsjon etter å ha fjernet et bryst.

Men jeg ser hva du mener, og er vel forsåvidt enig med deg.

For meg handler dette mest om respekt for andre mennesker og tro på at ingen faker sykdommen sin...

Enig i at respekt og forståelse for andres situasjon er vesentlig :-)

hei,frosken!

ville bare si at du er en som jeg ser på som inspirasjon..du får meg til å tenke fremover og se gleder i livet med dine positive ord.

også det du skrev en gang om å svømme i regnvær..viser din positive innstilling til livet og gleder i livet!

godklem til deg:)

godt at du fins!

Dette var en svært hyggelig tilbakemelding å få :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...