Gå til innhold

Hva slags matolje?

Lillemus

Anbefalte innlegg

Jeg bruker matolje når jeg steker en del mat og når jeg baker (Møllerens og Toro er mine gode venner på kjøkkenet!), men hva slags olje er best?

Ser det har kommet en ny hjerte-go' olje på butikken, er den grei eller er det bare humbug? Har brukt solsikkeolje, men mener å ha sett her inne at den ikke er så sunn alikevel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg bruker rapsolje, har i hvert fall hørt at den er en av de sunneste å steke i. Den smaker ingenting heller og så er den billig :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier egentlig å bare kjøpe en.... Er det stor forskjell?

Olivenolje setter smak, de fleste andre er vel smakløse. Kokosolje skal være enormt usunt visstnok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker rapsolje, har i hvert fall hørt at den er en av de sunneste å steke i. Den smaker ingenting heller og så er den billig :o)

Må sjekke litt på nettet tror jeg. Er tom for olje og må handle ny. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skriv hva du finner da :o)

Noen oljer er sunne på dressinger og steking ved lave temperaturer, andre er bedre på steking ved høyere temperaturer. Ikke til å bli klok på spør du meg. :o)

Blir vel raps- eller solsikke tenker jeg. Skal ta en kikk på den hjerte-go' oljen og se hva den inneholder også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen oljer er sunne på dressinger og steking ved lave temperaturer, andre er bedre på steking ved høyere temperaturer. Ikke til å bli klok på spør du meg. :o)

Blir vel raps- eller solsikke tenker jeg. Skal ta en kikk på den hjerte-go' oljen og se hva den inneholder også.

First price olja er rapsolje, det har jeg sjekka.

Jeg bruker virgin olivenolje som dressing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

First price olja er rapsolje, det har jeg sjekka.

Jeg bruker virgin olivenolje som dressing.

Jeg bruker olje bare til steking og baking, oljedressinger er ikke akkurat min greie. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaldpresset rapsolje skal være bra. Nå har jeg den hjertego' oljen, men jeg aner ikke om den er bra

På Coop sine sider står det at kaldpressede oljer ikke tåler steking eller de får for sterk smak. Jaja, det er jo rene jungelen dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker olje bare til steking og baking, oljedressinger er ikke akkurat min greie. :o)

Det MÅ være olivenolje på gresk salat ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest sett på tv,(puls-)for år tilbake

tror soyaolje er best v høye temperaturer.den er jo kjent for å brukes i wok.

ellers vil jeg fraråde rapsolje til samme formål,da denne blir kreftfremkallende,v høye temperaturer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bare så det er sagt.

På Coop sine sider står det at kaldpressede oljer ikke tåler steking eller de får for sterk smak. Jaja, det er jo rene jungelen dette!

kaldpressede olivenoljer(i hvertfall) får ødelagt sin helsemessige effekt v sterk varme.(bruk den heller i salater)

det må da også finnes en oversikt over de forskjellige matoljene og bruksområdene et sted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror soyaolje er best v høye temperaturer.den er jo kjent for å brukes i wok.

ellers vil jeg fraråde rapsolje til samme formål,da denne blir kreftfremkallende,v høye temperaturer.

Æææææææææ! *River seg i håret* Må vel lese litt på flaskene hva de ulike oljene egner seg best til skjønner jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kaldpressede olivenoljer(i hvertfall) får ødelagt sin helsemessige effekt v sterk varme.(bruk den heller i salater)

det må da også finnes en oversikt over de forskjellige matoljene og bruksområdene et sted?

Jeg har ikke funnet noe, men etter det jeg har lest nå så kommer jeg til å holde meg til solsikkeolje. Tror jeg. Skal sjekke opp den der hjerte-go'-saken da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sett på tv

Jeg har ikke funnet noe, men etter det jeg har lest nå så kommer jeg til å holde meg til solsikkeolje. Tror jeg. Skal sjekke opp den der hjerte-go'-saken da.

ja,det er jo ganske tullete at det er vanskelig å finne skikkelig info,om hva som er sunt til steking.kom bare på hva jeg så på puls eller helserefleks på nrk for flere år siden.

lykke til i jungelen!(av oljer)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mills egen info om Hjertego' kan du lese her:

http://www.mills.no/?module=Articles;action=Article.publicShow;ID=295 (et stykke ned på siden da, det øverste der gjelder hjertego'-margarin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...