Gå til innhold

Hvorfor skal fastlegen ha ansvaret for medisineringen min når jeg tilhører DPS?

Anbefalte innlegg

Gjest klientinnen
Skrevet

Jeg går til en DPS. Jeg står på Cipralex, Lamictal og Tolvon.

DPS, vil at fastlegen min skal ha ansvaret for medisineringen. Fastlegen sier selv at dette har han ikke så god greie på. Jeg har en del spørsmål om medisinene mine, som fastlegen ikke har noe godt svar på. Jeg må derfor spørre DPS om dette. Dette blir forvirrende når fastlegen skal ordne medisineringen og dosen og samtidig ikke har nok kompetanse om medisinene og bivirkninger.

Kan fastlegen få veiledning fra DPS på noen måte?

Når jeg har står på for lav dose på medisinene over lengre tid pga fastlegen ikke har peiling, så er jo ikke dette så bra.

Og hvilken kompetanse kan jeg forvente at en alminnelig fastlege har om disse medisinene?

Skrevet

Jeg vet at fastlegen har muligheten til å kontakte psykiater på Dps. Men har ikke opplevd at min fastlege har tatt kontakt med psykiater ang. min medisinering.

Jeg leser meg til muligheter selv, og foreslår det til fastlegen som alltid er enig. Føler ofte jeg er min egen lege.

Har blant annet opplevd at han har sagt ja til medisiner som psykiatere har nektet meg å ta i perioder jeg har vert innlagt. Dette var AD som tidligere har ført til hypomani hos meg.

Men det er jo tross alt bedre å ha en lege som innrømmer at han ikke er så kompetent med slike medisiner enn en som "later" som.

Gjest klientinnen
Skrevet

Jeg vet at fastlegen har muligheten til å kontakte psykiater på Dps. Men har ikke opplevd at min fastlege har tatt kontakt med psykiater ang. min medisinering.

Jeg leser meg til muligheter selv, og foreslår det til fastlegen som alltid er enig. Føler ofte jeg er min egen lege.

Har blant annet opplevd at han har sagt ja til medisiner som psykiatere har nektet meg å ta i perioder jeg har vert innlagt. Dette var AD som tidligere har ført til hypomani hos meg.

Men det er jo tross alt bedre å ha en lege som innrømmer at han ikke er så kompetent med slike medisiner enn en som "later" som.

Jeg må også være min egen lege. men nå er jeg så utslitt at jeg skulle ønske jeg kunne delegere ansvaret til noen andre.

jeg setter også pris på ærligheten til fastlegen. Men skulle ønske at noen som hadde god greie på medisinene kunne ta hånd om doseringen. Nå har jeg stått på en altfor lav dose i lang tid, noe som har hatt konsekvenser for meg.

Skrevet

Dette må fastlegen kunne ordne opp i; enten ved å be dps ta ansvar for medisinering eller ved å sørge for å opprette en kontakt med lege på dps som kan stå for veiledning i tvilstilfeller.

Enkelte fastleger har jevnlige samarbeidsmøter med dps hvor ting drøftes.

Prøv med en tydelig delegering til fastlegen og en henstilling om at vedkommende sørger for at tilstrekkelig kompetanse er tilgjengelig, enten direkte for deg eller for fastlegen.

Gjest heldig klient
Skrevet

Jeg må også være min egen lege. men nå er jeg så utslitt at jeg skulle ønske jeg kunne delegere ansvaret til noen andre.

jeg setter også pris på ærligheten til fastlegen. Men skulle ønske at noen som hadde god greie på medisinene kunne ta hånd om doseringen. Nå har jeg stått på en altfor lav dose i lang tid, noe som har hatt konsekvenser for meg.

Er det en person som ikke er lege du går til på dps? Kanskje de har mangel på leger der.. Kjipt at det skal være sånn. Men be fastlegen om å ta tak i ting, få veiledning eller be om at du får dosering fra DPSen. Kanskje de hører mer på legen..

Skrevet

dette er det jo en psykiater på dps som må ta seg av dersom ikke din fastlege har snøring

Gjest Kravstor_jeg? :)
Skrevet

Jeg lurte på samme som deg, hvorfor i allverden jeg måtte fly til lege for å få medisner/spørre spørsmål om det så jeg godtok ikke det (hehe). De aller fleste, ihvertfall der jeg går, vil jo være hjelpsomme og greie så hvis du spør på en ok måte så vil helt sikkert en ved DPS enten ta over ansvaret for medisinering eller ihvertfall ta en tur i timen å svare på spørsmål.

Jeg fikk en overlege på DPS til å ta over for fastlegen min som jeg følte skjøt fra hofta ang. medisiner.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det burde være helt selvsagt at lege på DPS har ansvaret for medisineringen av DPS-ets egne pasienter.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...