Gå til innhold

Bipolar lidelse, lithium, zyprexa/abilify eller noe annet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en mann på 38 år, har en bipolar2-diagnose og begynte for første gang med medisinering ifjor etter en alvorlig manisk episode med psykotisk anfall. Var tvangsinnlagt i over 2 mnd. og prøvde forskjellige antipsykotiske medisiner, til slutt ble jeg skrevet ut med lithium (ca.320mg) og zyprexa (20mg). De siste 8-10mnd har jeg lagt på meg, selv om jeg ikke spiser så mye, sover stor del av døgnet (12-15t.) og er veldig trøtt hele tiden. I ca. 3 mnd. trapte jeg ned zyprexa inntil 10mg, ble mindre trøtt, fikk søvnproblemer og begynte å bli psykotisk igjen, så måtte jeg tilbake til tidl. dosen. Andre bivirkning er at det skjelver stadig i beinet og mine venner sier jeg ser fjern ut for jeg styrrer konstant mot trærne f.eks. Når jeg går på gata ser jeg ikke til sidene, bare rett frem og går sakte uten å løfte mye føttene fra bakken. Det virker som jeg ikke har kontakt med mine kroppsfølelser..

Er dette parkinsons symptomer?

Betyr at jeg er for følsomt for zyprexa?

Min psykiater ønsker å bytte ut zyprexa og jeg har hørt at abilify har gode resultater mot trøtt/sløvhets tilstander, men har også lest at det kan bli lite søvn og mye uro.

Hva har du å si om dette? Ville du anbefalt noe annet enn abilify i dette tilfellet?

Om jeg går over til abilify hvilken dose ville du anbefalt?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

1. Ut fra det du skriver, er det helt klart at du har en bipolar I - lidelse (ikke bipoar II).

2. Ja, jeg synes du bør skifte fra Zyprexa til noe annet.

Abilify er i helt motsatt ende av Zyprexa, og jeh ville ikke anbefalt et så langt sprang.

Jeg ville heller anbefalt Seroquel, Risperdal eller Solian.

Skrevet

1. Ut fra det du skriver, er det helt klart at du har en bipolar I - lidelse (ikke bipoar II).

Abilify er i helt motsatt ende av Zyprexa, og jeh ville ikke anbefalt et så langt sprang.

Du skriver at Abilify er helt i motsatt ende av Zyprexa? Hva legger du i det...?

Gjest Lurer jeg også på.
Skrevet

Abifiliy motsatt ende av zyprexa?

Er de ikke for det samme da?

Skrevet

Du skriver at Abilify er helt i motsatt ende av Zyprexa? Hva legger du i det...?

Takk for rask svar!

Det ser ut som jeg skal få Seroquel 300mg dag og 600mg kveld og skal fortsette med zyprexa 20mg og trappe ned etter uke til 10mg..

Har du noen kommentarer til disse doseringer?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...