Gå til innhold

cipralex eller Efexor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sliter med depresjon og begynte med cipralex for ca 4 mnd siden. Tar 10mg pr dag. Har ikke merket mye bedring og humøret er borte. Er liksom blitt likegyldig til alt på en måte. Dette + at jeg har økt en del i vekt gjorde at psykiateren jeg går til ville at jeg skulle bytte lykkepille. Han vil jeg skal gå over til 75mg Efexor.

Nå har jeg lest mye negativt om denne pillen, og lurer på om jeg skal tørre å begynne med ny sort medikament?

Kan jeg bare slutte å ta lykkepiller nå og håpe på jeg blir bra uten dem?

Gjest Stillheten
Skrevet

Jeg har bare positivt og si om begge pillene. Bruker selv Cipralex og syntes de fungerer greit sammen med noe annet, men en høyere dose enn du. Efexor la jeg meg nok på meg litt av.

Skrevet

Hvis jeg var deg ville jeg ikke sluttet på antidepressiva nå. Du har fortsatt en behandlingstrengende depresjon virker det som, og da er det etter mitt syn bedre å jobbe med å finne rett medisin. 10 mg er lite på cipralex, så sant du ikke har tatt en blodprøve som sier at det er rett dose. Mange må opp i 15 mg eller 20 mg. Noen enda mer.

Men dette vet psykiateren din, og det er muligens en grunn til at han har stoppet der.

Jeg har selv gått på efexor og går nå på cipralex. Begge er medisiner som hjelper mange. Det er mitt inntrykk at det statistisk er flere som har bivirkninger av efexor enn på cipralex, men det er på gruppenivå. På individnivå er det annerledes. Det den ene får bivirkninger av trenger ikke den andre å få bivirkninger av. Her inne kan du lese om folk som har bivirkninger av de ulike medisinene, og det må tas på alvor. men det er en grunn til at en skriver om medisinene sine her, og det er de som får bivirkninger som stort sett har behov for det. Mange får hjelp av SSRI(det man kalte lykkepiller) uten de store bivirkningene. Hvis din vektoppgang definitivt er cipralexens skyld, ville jeg byttet til et annet middel, for eksempel efexor. Cipralex er mitt fjerde antidepressiva. Mange av oss må prøve oss litt frem hvis vi vil finne et middel som virker uten for mange bivirkninger.

Efexor må tas regelmessig, siden dan har relativt kort virketid. Den skal tas sammen med mat. Å slutte på den kan være tøft for endel mennesker, men en kan bruke så lang tid på det som en vil. Jeg ville ikke latt meg skremme. Å være deprimert er heller ingen piknik, og det går ikke alltid bare over av seg selv.

vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...