Gå til innhold

NHD - er så redd jeg skal dø. Gravid med panikkangst.

Anbefalte innlegg

Gjest så sliten og redd

Hei. Jeg har tidligere gått på cipralex mot panikkangst. Trappet ned på disse i sommer, og er nå helt medisinfri. Jeg går gravid i 2.mnd, og vil ikke utsette fosteret for noen risiko. Jeg vil også selv mestre angsten uten medikamenter. Jeg har nå den siste tiden våknet om natten med kraftig hjertebank og angst for å dø(Slik hadde jeg det også tidligere).Jeg kjenner også litt hjertebank etter måltid,særlig hvis jeg får luft i magen,og dette stresser meg ytterligere, slik at det kan provosere frem et panikkanfall. Jeg er veldig skuffet over meg selv, da jeg trodde angsten hadde sluppet taket. Jeg er så redd for at det skal feile hjertet mitt noe, at det ikke tåler den harde og hurtige bankingen. Jeg har i flere år vært plaget med hjertebank (ofte iforb med måltid); det var dette som førte til panikkangst. Jeg er nå så utslitt og engstelig, at jeg ikke vet hva jeg skal gjøre. Studerer selv til psykolog, men greier IKKE å hjelpe meg selv. Hvordan kan det være lurt å tenke for å slippe denne hjertefokuseringen? Det er innmari vanskelig, ettersom jeg selv er overbevist om at jeg har en farlig rytmeforstyrrelse i hjertet. Hjelp meg, jeg vil så gjerne bli frisk!!!

Fortsetter under...

Gjest Ogsåangst

Hallo!

Ser at du ikke har fått svar fra psykiateren ennå, så jeg tillater meg å svare. Jeg har vært litt i din situasjon. Jeg brukte Cipramil (for panikkangst) i forkant av svangerskapet, greide å seponere før jeg ble gravid.

Svangerskapet gikk greit, men jeg var mye redd for ting som kunne gå galt. Noen måneder uti ble jeg veldig plaget av ekstraslag i hjertet. Det var svært hyppige ekstraslag, og svært plagsomt. Jeg tok flere EKG gjennom svangerskapet, men legene beroligete meg med at ekstraslagene var vanlige og helt ufarlige. Årsaken kunne være at økt blodgjennomstrømning medførte at hjertet fikk det mer "travelt".

Med tanke på hjertebanken du beskriver, hadde jeg spurt legen om EKG, evt utvidet undersøkelse. Dette for å gjøre deg HELT trygg på at det ikke er noe farlig. HVis behov kan du også få hyppigere legeavtaler, evt. henvisning til psyk.pol. for samtaler rundt din engstelse. Kanskje kan jordmor også være behjelpelig. Du vil kanskje behøve samtaler en gang i uka, evt. hver fjortende dag.

En ting er sikkert, du skal ikke være skuffet over deg selv. Dette er ikke din skyld, panikkanfall kan faktisk skyldes ubalanse i biokjemien i hjernen. Du og barnet skal ha det best mulig i svangerskapet, og helsevesenet er der for å hjelpe deg.

Når du har tatt EKG og undersøkt hjertet ditt, kan du begynne å fokusere på kognitive strategier for å mestre angsten. Du vet at det ikke er noe farlig, og kan trygt instruerer deg selv til å tenke på noe annet.

Lykke til.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...