Gå til innhold

Migrene etter inns. av hormonspiral.


Ranja

Anbefalte innlegg

I april 99 fikk jeg satt inn hormonspiral (Levonova).

I september fikk jeg et sterkt anfall av hodeverk; Først kraftige synsforstyrrelser som varte 30-40 min etterfulgt av hodeverk som festet seg pannen og litt utover i tinningene. Hodeverket var like intenst i begge sider av hodet. Måtte skåne øynene mot lys, var kvalm og hadde vanskelig for å gå oppreist mens anfallet varte.

Var hos legen like etter dette, og hun mente det var typisk for et migreneanfall, bortsett fra hodesmertene som var like sterke på begge sider av hodet. Hun skrev ut resept på Ibux som jeg skulle ta dersom jeg fikk hodepine igjen.

I sommer har jeg hatt lignende opplevelser igjen, tre i løpet av de siste 2-3 månedene. Det begynner likt med synsforstyrrelser, men med en gang jeg har merket dette har jeg tatt Ibux. Hodepinen etterpå har vært sterk, men ikke så sterk at jeg har måttet legge meg. Synsforstyrrelsene er så sterke at jeg har store problemer med å lese mens dette står på. Alt i alt har anfallene vart i 2-3 timer.

Må også legge til at jeg i den siste tiden innimellom har vært svimmel og føler at jeg er på en båt med bølger.

Kan dette ha noe med innsettingen av spiralen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Rolf Salvesen, spesialist i nevrologi

Kjære Ranja

Dette høres ut som anfall me klassisk migrene, eller migrene med aura. Hvis du ikke har hatt dette tidligere, og så får 3 anfall like etter innsetting av hormonspiral, kan det godt være en sammenheng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...