Gå til innhold

nhd; er dette forsvarlig behandling?

Anbefalte innlegg

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg har svart på dette i det opprinnelige innlegget.

Jeg synes ikke det er forsvarlig. Jeg ville ikke tillatt en slik behandling på min avdeling.

Skrevet

Jeg synes ikke det er forsvarlig. Jeg ville ikke tillatt en slik behandling på min avdeling.

Jeg tilhører Buskerud. Jeg vet ikke om det er forskjellige meninger om dette etter som hvor i landet en bor?

Fikk opplyst fra voksen psykiatrisk poliklinikk at ingen av legene der skriver ut Xanor fordi den blir sett på som en veldig farlig medisin og de er totalt imot den.

Da jeg forsøkte å argumentere med at dette er en lovlig medisin i Norge så fikk jeg til svar at "ja... hm... vel... men det jobbes med at den skal forbys".

Jeg blir satt ut, jeg blir det. Håper bare at jeg klarer å mestre hverdagen uten Xanor, og gud forby - ikke faller for fristelsen til å ty til alkohol for å roe nervene. :-(

Skrevet

Jeg tilhører Buskerud. Jeg vet ikke om det er forskjellige meninger om dette etter som hvor i landet en bor?

Fikk opplyst fra voksen psykiatrisk poliklinikk at ingen av legene der skriver ut Xanor fordi den blir sett på som en veldig farlig medisin og de er totalt imot den.

Da jeg forsøkte å argumentere med at dette er en lovlig medisin i Norge så fikk jeg til svar at "ja... hm... vel... men det jobbes med at den skal forbys".

Jeg blir satt ut, jeg blir det. Håper bare at jeg klarer å mestre hverdagen uten Xanor, og gud forby - ikke faller for fristelsen til å ty til alkohol for å roe nervene. :-(

De burde i det minste gi deg en mulighet til å trappe ned. Det er forskjell på evt. å nekte å starte forskrivning av xanor og det å forlange bråseponering når du på lovlig vis har fått medikamentet av tidligere behandlere.

I følge felleskatalogen skal rask seponering unngås.

Skrevet

De burde i det minste gi deg en mulighet til å trappe ned. Det er forskjell på evt. å nekte å starte forskrivning av xanor og det å forlange bråseponering når du på lovlig vis har fått medikamentet av tidligere behandlere.

I følge felleskatalogen skal rask seponering unngås.

Ja frosken, jeg er enig med deg. Men hva i all verden skal jeg gjøre? Føler at jeg har null rettigheter når det gjelder dette, men må jo bare stole på at de er fagfolka og sikkert vet hva de gjør?

Jo mer jeg leser andres mening her inne, jo mer fortvilet blir jeg faktisk. Jeg er kjemperedd men MÅ bare holde meg oppe.

Imidlertid så tror jeg at veien som ligger foran meg nå er både bratt og kronglete, og jeg skal prøve å komme meg frem men vet pr i dag ikke om jeg vil makte det.

Prøver å ikke tenke for mye fordi jeg blir bare så redd. :-(

Skrevet

Ja frosken, jeg er enig med deg. Men hva i all verden skal jeg gjøre? Føler at jeg har null rettigheter når det gjelder dette, men må jo bare stole på at de er fagfolka og sikkert vet hva de gjør?

Jo mer jeg leser andres mening her inne, jo mer fortvilet blir jeg faktisk. Jeg er kjemperedd men MÅ bare holde meg oppe.

Imidlertid så tror jeg at veien som ligger foran meg nå er både bratt og kronglete, og jeg skal prøve å komme meg frem men vet pr i dag ikke om jeg vil makte det.

Prøver å ikke tenke for mye fordi jeg blir bare så redd. :-(

Jeg tenkte på det tidligere i dag at jeg synes det er vanskelig å vite hva slags tilbakemeldinger som vil hjelpe deg best nå. På den ene siden kan jo dette komme til å gå bra, og en optimistisk innstilling fra din side vil øke sannsynligheten for at det også går bra.

På den andre siden, så har du ikke "råd" til at ting blir altfor trøblete for deg, og har du først begynt å bli ordentlig dårlig så er det ikke fullgod hjelp at du da evt. får hjelp til å komme deg igjen.

Det som ikke fremgår av ditt opprinnelige innlegg er hvor lenge du har blitt forberedt på at de mener du skal slutte med xanor. Dersom du ikke har fått en reell mulighet til å trappe ned, så synes jeg du bør kontakte helsetilsynet i ditt fylke eller pasientombudet, og be om råd.

Håper det går bra for deg, og at du kan klare å fokusere på de mulighetene du har til mestring.

Skrevet

Ser at jeg valgte en dårlig overskrift, for det jeg egentlig lurte på var hva en pasient kan gjøre i en slik situasjon. Bør man forsøke å akseptere den avgjørelsen som er tatt og prøve å gjøre det beste ut av situasjonen, eller er det fornuftig å klage til helsetilsynet eller pasientombudet?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...