Gå til innhold

Lurer på å slutte med psykologen

Anbefalte innlegg

Gjest 23-åringen

Har gått til psykolog i et års tid. Han er grei, engasjert og har lang erfaring, men et problem for meg er at alt er normalt i hans øyner. Føler andre det slik?

Jeg kan legge fram situasjoner jeg føler er katastrofe eller krise, men får alltid en forklaring på at han forstår meg og at det er helt normalt. Han bruker så å fortelle andre historier han har hørt om lignende situasjoner. Han er flink å roe ned tankespinnet mitt, men jeg får en følelse av at det nesten ikke er vist å gå til han for alt er normalt. Får en følelse av at jeg overreagerer, selv om jeg blir sett på eg ganske rolig og sindig person. Jeg er ikke den som legger meg opp i bagateller.

For å ta et eksempel. Jeg har drukket meg full/brisen 4-5 dager i uken i kanskje et halvt år nå. Jeg spurte psykologen om det var gale å drikke øl nesten hver kveld, og han svarer nei og spør videre om jeg er glad i øl. Når jeg er ferdig med timen tenker jeg at det ikke er så farlig å drikke så mye, men den innerste fornuften min sier at jeg er på god veg til å bli alkis. Nå kvier jeg meg for å ta opp vanskelige temaer fordi jeg vet at han kommer til å svare at jeg ikke er alene, og at det ikke er unormalt å handle eller tenke slik jeg gjør.

Jeg får en følelse av at alle mine reaksjoner og tanker er helt normale, og jeg har begynt å tenke hva som er vitsen med å gå i terapi da? Siden jeg bor ganske øde til må jeg ta meg fri nesten en hel dag i uka for å komme meg til psykologen, noe arbeidsgiveren er ganske frustrert over. Å akkurat nå synes jeg at jeg kaster vekk ganske mye tid på såkallet terapi…

Fortsetter under...

Har tenkt å gjøre det, men da får jeg vel til svar at det er helt normalt å føle det slik

:-)

Dersom du er lei av denne normalitetsgreia, så prøv å si det. Si f.eks. at du selv tror at det å drikke så mange kvelder i løpet av uka er destruktivt, og at hans normalisering av dette ikke akkurat virker motiverende mht å ta tak i problemet.

Kanskje blir terapien mer meningsfylt hvis du tør å si mer fra om hvordan du opplever det han sier.

Gjest 23-åringen

Dersom du er lei av denne normalitetsgreia, så prøv å si det. Si f.eks. at du selv tror at det å drikke så mange kvelder i løpet av uka er destruktivt, og at hans normalisering av dette ikke akkurat virker motiverende mht å ta tak i problemet.

Kanskje blir terapien mer meningsfylt hvis du tør å si mer fra om hvordan du opplever det han sier.

I dag var jeg med legen og trodde ikke mine egne ører. Jeg var tema i 5 minutt. Den resterende halvtimen klaget han på samarbeidet med kommuneadministrasjonen som han tydeligvis var veldig misfornøyd med og hadde mange konflikter med. Han var også forbannet på det stivbente byråkratiet og reglene for metadonbehandling. Han fortalte om en klage han hadde fått fra fylkeslegen, men at han ikke brydde seg om den. Så spurte han hvordan det gikk med meg, og jeg svarte at jeg drikker kanskje mye...han spurte ikke mer om det. Ja ja...

Annonse

I dag var jeg med legen og trodde ikke mine egne ører. Jeg var tema i 5 minutt. Den resterende halvtimen klaget han på samarbeidet med kommuneadministrasjonen som han tydeligvis var veldig misfornøyd med og hadde mange konflikter med. Han var også forbannet på det stivbente byråkratiet og reglene for metadonbehandling. Han fortalte om en klage han hadde fått fra fylkeslegen, men at han ikke brydde seg om den. Så spurte han hvordan det gikk med meg, og jeg svarte at jeg drikker kanskje mye...han spurte ikke mer om det. Ja ja...

Prøv å snakke med fastlegen din om dette. Kanskje h*n har hørt tilsvarende historier og vil støtte deg i din tvil på om det er noen vits i å fortsette.

Finnes det alternative muligheter for behandling i nærheten?

Gjest 23-åringen

Prøv å snakke med fastlegen din om dette. Kanskje h*n har hørt tilsvarende historier og vil støtte deg i din tvil på om det er noen vits i å fortsette.

Finnes det alternative muligheter for behandling i nærheten?

Ikke for å være vanskelig, men som jeg skrev har jeg en utrolig sløv og sliten lege som bretter ut frustrasjonen sin over meg....

Ikke for å være vanskelig, men som jeg skrev har jeg en utrolig sløv og sliten lege som bretter ut frustrasjonen sin over meg....

Beklager! Jeg forsto det som om det var terapeuten din som hadde vært så sløv. Ser nå at du tydelig har skrevet at det er en psykolog du lurer på å slutte hos, så jeg burde forstått at du nå snakket om fastlegen din.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...