Gå til innhold

Selvvalgt keisersnitt kan være en risiko!


Gjest mij

Anbefalte innlegg

Klart det er mange med enorm fødselsangst der ute, men om dette stemmer så er det virkelig noe å tenke på. Det er nok best å overlate slike avgjørselser til dem med kompetanse - eller la naturen gå sin gang og føde på "naturlig" vis.

http://www.dagbladet.no/dinside/2006/09/07/476040.html

Selv synes jeg keisersnitt høres verre ut enn fødsel, det er tross alt noe unaturlig ved det... Og jeg har allerede født vaginalt en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 73
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • cecily

    12

  • Sofies mamma

    10

  • mumitrollet

    8

  • mariaflyfly

    3

Gjest sigrid-70

Er så enig med deg, keisersnitt er tross alt en stor operasjon. Jeg har født to barn vaginalt, og skulle jeg være så heldig å bli gravid igjen så hadde jeg aldri valgt keisersnitt hvis det ikke var nødvendig.

Den naturlige veien er den beste!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så enig med deg, keisersnitt er tross alt en stor operasjon. Jeg har født to barn vaginalt, og skulle jeg være så heldig å bli gravid igjen så hadde jeg aldri valgt keisersnitt hvis det ikke var nødvendig.

Den naturlige veien er den beste!

Det er jo en mening med det og vi er jo tross alt skapt for å føde.. Selv om jeg etter forrige fødsel banna og sverta på at jeg aldri mer i mitt liv skulle føde noe barn, så sitter jeg her nå, straks 20 uker, og kjenner jeg vil få angst dersom det skulle bli keisersnitt istedet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt tre keisersnitt og føler meg snytt for fødselsopplevelsen.

Det er helt feil å få ungen først og ha vondt etterpå. Ikke kunne jeg stelle dem de første dagene heller og siste gangen måtte jeg ringe til faren slik at han sto parat på barsel når ungen måtte skifte på. De to første ble stelt av de som jobbet der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest keiserinnemamma

Det er jo en mening med det og vi er jo tross alt skapt for å føde.. Selv om jeg etter forrige fødsel banna og sverta på at jeg aldri mer i mitt liv skulle føde noe barn, så sitter jeg her nå, straks 20 uker, og kjenner jeg vil få angst dersom det skulle bli keisersnitt istedet..

Det er nok ikke alle som er skapt til å føde, deriblandt jeg :).

Første fødsel endte med hastesnitt (hjertelyden på babyen ble alt for svak til at den kunne klare noen fødsel), andre fødsel ville jeg prøve å føde normalt, men når de satte meg på drypp for å få igang fødselen ble hjertelyden på babyen så svak at det endte med keisersnitt denne gangen også.

Legene sa at jeg ikke har noen fødekropp :). Jeg føler meg ikke snytt for at jeg ikke har opplevd noen vanlig fødsel, har jo allikevel to sunne og friske barn :). Jeg var også veldig heldig når det gjelder smerter o.l. i etterkant, jeg var på beina dagen etter m/første k.snitt, og samme dag med andre k.snitt. Hadde veldig lite smerter.

Så jeg har ingenting å klage over, selv med to keiserinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd begge deler. Storesøster visste vi lå i seteleie. JEg insisterte på keisersnitt, etter å ha lest litt for mye på internett om det å være førstegangsfødende og føde i sete.

I ettertid viste det seg at hun lå med en fot helt nederst. Hadde jeg prøvd å føde henne vaginalt, hadde det ikke gått, og det hadde blitt et keisersnitt uansett - men da mindre kontrollert.

Snittet var en fin opplevelse, kanskje mest fordi jeg var veldig forberedt på det?

De to neste barna har jeg født vaginalt, og jeg vil absolutt si at det er den beste (kan man si det om en fødsel...) måten å føde på. Selv om jeg var i fin form etter snittet og hadde veldig lite smerter, så er det noe med det å følge naturen.

Det har også vært gjort studier som viser at keisersnittbarn har større sjanse for å få allergier og astma. Dette antar man fordi barnet ikke får med seg bakteriene fra fødselskanalen og endetarmen på mor.

Jeg synes det er synd at så mange ikke tør å føde vaginalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er nok ikke alle som er skapt til å føde, deriblandt jeg :).

Første fødsel endte med hastesnitt (hjertelyden på babyen ble alt for svak til at den kunne klare noen fødsel), andre fødsel ville jeg prøve å føde normalt, men når de satte meg på drypp for å få igang fødselen ble hjertelyden på babyen så svak at det endte med keisersnitt denne gangen også.

Legene sa at jeg ikke har noen fødekropp :). Jeg føler meg ikke snytt for at jeg ikke har opplevd noen vanlig fødsel, har jo allikevel to sunne og friske barn :). Jeg var også veldig heldig når det gjelder smerter o.l. i etterkant, jeg var på beina dagen etter m/første k.snitt, og samme dag med andre k.snitt. Hadde veldig lite smerter.

Så jeg har ingenting å klage over, selv med to keiserinner.

Men da var det jo ikke du selv som bestemte at du ville ha keisersnitt :-)

Flott at alt gikk bra da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før de vet mer om hvorfor disse spedbarna dør må de være litt mer varsomme med å spre slike tall. Det høres jo ut som om keisersnittet alene hadde hele skylden, men i slutten av artikkelen stod det listet opp flere andre årsaker som kan ha stor sammenheng.

Og selvvalgt som motsetning av hastesnitt trenger ikke bety at alt er i sin skjønneste orden før fødselen starter.

Statistikk må anvendes med ytterst varsomhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare så utrolig teit å synse noe om fødselsangst. Jeg har min angst, den kjenner jeg best. Likevel kan ikke jeg synse noe om andre. En angst er ulik en annen. De som ikke har kejnt det på kroppen over tid aner ingenting om hvor ille de er. De forstår ikke hvor trygt et snitt kan være framfor det naturlige.

Jeg vet hva som var best for meg. Jeg vet hvilke konsekvenser min vaginale fødsel fikk. Jeg vet så godt hva neste svangerskap og fødsel gjorde med meg når jeg hele tiden visste det ville bli keisersnitt fordi jeg ønsket det. I ettertid ser hele familiene, vennene mine, mannen min, helsesøster, legen min, jordmor, alle rundt meg hva det keisersnittet gjorde med meg. Hvor godt det gjorde meg og mannen min å få barnet på den måten, hvor trygg og forandret jeg ble. Faktisk hvor mye bedre jeg har det, hvor mye bedre mor jeg er.

Risikoen for at jeg skulle bli psykisk syk av en vaginal fødsel var så ekstremt stor at de dødstallene blekner i forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sammfunnskritiker

Hvor stor % av de barna som døde, døde av andre forklarlige årsaker enn at de var tatt med keisersnitt?

Jeg vil anta at tallene det refereres til ikke bare er de som selv har valgt keisersnitt, men også de som av medisinske årsake faktisk har vært nødt.

Å la være å ta keisersnitt kan i mange tilfeller bety fare for liv og helse både for mor og barn. Statestikk er statestikk, og lesing av statistikker kan være en utfordrende oppgave.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor stor % av de barna som døde, døde av andre forklarlige årsaker enn at de var tatt med keisersnitt?

Jeg vil anta at tallene det refereres til ikke bare er de som selv har valgt keisersnitt, men også de som av medisinske årsake faktisk har vært nødt.

Å la være å ta keisersnitt kan i mange tilfeller bety fare for liv og helse både for mor og barn. Statestikk er statestikk, og lesing av statistikker kan være en utfordrende oppgave.

"Jeg vil anta at tallene det refereres til ikke bare er de som selv har valgt keisersnitt, men også de som av medisinske årsake faktisk har vært nødt. "

Men hele poenget med denne artikkelen er nettopp at det _ikke_ ligger medisinske årsaker til grunn..

"Ifølge Times Online gjelder alle tilfellene i studien keisersnitt hvor det ikke finnes noen kjent medisinsk grunn for keisersnittet eller noen kjente komplikasjoner under fødselen."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare så utrolig teit å synse noe om fødselsangst. Jeg har min angst, den kjenner jeg best. Likevel kan ikke jeg synse noe om andre. En angst er ulik en annen. De som ikke har kejnt det på kroppen over tid aner ingenting om hvor ille de er. De forstår ikke hvor trygt et snitt kan være framfor det naturlige.

Jeg vet hva som var best for meg. Jeg vet hvilke konsekvenser min vaginale fødsel fikk. Jeg vet så godt hva neste svangerskap og fødsel gjorde med meg når jeg hele tiden visste det ville bli keisersnitt fordi jeg ønsket det. I ettertid ser hele familiene, vennene mine, mannen min, helsesøster, legen min, jordmor, alle rundt meg hva det keisersnittet gjorde med meg. Hvor godt det gjorde meg og mannen min å få barnet på den måten, hvor trygg og forandret jeg ble. Faktisk hvor mye bedre jeg har det, hvor mye bedre mor jeg er.

Risikoen for at jeg skulle bli psykisk syk av en vaginal fødsel var så ekstremt stor at de dødstallene blekner i forhold.

Jeg synser ikke om fødselsangst som sådan, men selvsagt, setter man hele sin psykiske stabilitet på spill ved å føde vaginalt så er det noe annet.. men likevel er det fint å ha flere variabler på bordet før man tar en avgjørelse - så lenge man ennå er i tvil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før de vet mer om hvorfor disse spedbarna dør må de være litt mer varsomme med å spre slike tall. Det høres jo ut som om keisersnittet alene hadde hele skylden, men i slutten av artikkelen stod det listet opp flere andre årsaker som kan ha stor sammenheng.

Og selvvalgt som motsetning av hastesnitt trenger ikke bety at alt er i sin skjønneste orden før fødselen starter.

Statistikk må anvendes med ytterst varsomhet.

Det hadde visst ikke vært noen indokasjoner på komplikasjoner.

"Ifølge Times Online gjelder alle tilfellene i studien keisersnitt hvor det ikke finnes noen kjent medisinsk grunn for keisersnittet eller noen kjente komplikasjoner under fødselen."

Noe man også skal ha i bakhodet er medias evne til å sensasjonsprege stoff, og dermed vri litt på innholdet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest keiserinnemamma

Men da var det jo ikke du selv som bestemte at du ville ha keisersnitt :-)

Flott at alt gikk bra da!

:) jeg bare svarte på det du skrev " vi er jo tross alt skapt for å føde"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare så utrolig teit å synse noe om fødselsangst. Jeg har min angst, den kjenner jeg best. Likevel kan ikke jeg synse noe om andre. En angst er ulik en annen. De som ikke har kejnt det på kroppen over tid aner ingenting om hvor ille de er. De forstår ikke hvor trygt et snitt kan være framfor det naturlige.

Jeg vet hva som var best for meg. Jeg vet hvilke konsekvenser min vaginale fødsel fikk. Jeg vet så godt hva neste svangerskap og fødsel gjorde med meg når jeg hele tiden visste det ville bli keisersnitt fordi jeg ønsket det. I ettertid ser hele familiene, vennene mine, mannen min, helsesøster, legen min, jordmor, alle rundt meg hva det keisersnittet gjorde med meg. Hvor godt det gjorde meg og mannen min å få barnet på den måten, hvor trygg og forandret jeg ble. Faktisk hvor mye bedre jeg har det, hvor mye bedre mor jeg er.

Risikoen for at jeg skulle bli psykisk syk av en vaginal fødsel var så ekstremt stor at de dødstallene blekner i forhold.

"Jeg vet hva som var best for meg".

Poenget med denne undersøkelsen er vel hvilke følger et keisersnitt kan for BARNET, som jo tross alt er det viktigste i denne sammenheng.

(Dette er ikke kritikk. Jeg har vært gjennom en vaginal fødsel, men av ulike årsaker vil den evt neste sannsynligvis skje med keisersnitt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde visst ikke vært noen indokasjoner på komplikasjoner.

"Ifølge Times Online gjelder alle tilfellene i studien keisersnitt hvor det ikke finnes noen kjent medisinsk grunn for keisersnittet eller noen kjente komplikasjoner under fødselen."

Noe man også skal ha i bakhodet er medias evne til å sensasjonsprege stoff, og dermed vri litt på innholdet...

Jeg slenger på resten av avsnittet du hentet sitatet fra:

".... Valget foretas imidlertid i samråd med lege og sykehus - og kan ha gode grunner, selv om det ikke oppgis noen medisinsk årsak."

Det oppgis ingen medisins årsak, men kan godt ha det likevel.

Helt i slutten:

"I Norge har det vært en tilbakevendende debatt om hvorvidt keisersnitt bør være valgfritt for den fødende. Og de siste 30 årene har andelen fødsler ved keisersnitt økt kraftig.

Andelen keisersnitt har økt fra 2 prosent i 1968 til vel 15 prosent i 2004. ....

Det er særlig eldre mødre som føder med keisersnitt. Denne økningen må også ses i sammenheng med den markerte økningen i norske kvinners fødealder. Også den økte andelen flerfødsler kan ha bidratt til denne utviklingen, bemerket SSB til tallene."

Det er klart dette ikke kun er fotnoter, men kan ha mye av årsakssammenhengen.

Det er knytt umulig å bruke statistikk på denne måten som avisen gjør her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Jeg vet hva som var best for meg".

Poenget med denne undersøkelsen er vel hvilke følger et keisersnitt kan for BARNET, som jo tross alt er det viktigste i denne sammenheng.

(Dette er ikke kritikk. Jeg har vært gjennom en vaginal fødsel, men av ulike årsaker vil den evt neste sannsynligvis skje med keisersnitt).

Før de kan si noe mer om hva som gir disse dødsratene, så må de forske videre, ikke kun misbruke statistikk på denne måten.

Dessuten syns jeg innlegget ditt til Sofies mamma var upassende gitt det hun skriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Jeg vil anta at tallene det refereres til ikke bare er de som selv har valgt keisersnitt, men også de som av medisinske årsake faktisk har vært nødt. "

Men hele poenget med denne artikkelen er nettopp at det _ikke_ ligger medisinske årsaker til grunn..

"Ifølge Times Online gjelder alle tilfellene i studien keisersnitt hvor det ikke finnes noen kjent medisinsk grunn for keisersnittet eller noen kjente komplikasjoner under fødselen."

Det trenger ikke bety annet enn at det ikke er oppgitt, som det står i avsnittet under. Det ser ut til at det kun er hastesnitt/katastrofesnitt som er unnlatt.

Har de f.eks sammenlignet med hvordan eventuell forrige fødsel av samme kvinne var?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da var det jo ikke du selv som bestemte at du ville ha keisersnitt :-)

Flott at alt gikk bra da!

Men kanskje hun ville 'valt' keisersnitt en tredje gang?

Det ville selvsagt hatt innvirkning på studiet.

*forfølge mij med argumenter ;-)*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...