Gå til innhold

Selvvalgt keisersnitt kan være en risiko!


Gjest mij

Anbefalte innlegg

Det er tydelig at legene praktiserer ulikt fra sted til sted. Min første fødsel gikk vaginalt med et nødskrik etter tre dager med rier, og etterhvert, drypp, tang og vakuum.

Min andre fødsel begynte greit, men barnet satt fast og det ble akutt keisersnitt.

Da vi skulle ha nr tre, var jeg i utgangspunktet mest for vaginal fødsel, mens mannen min helst ville ha keisersnitt. Gynekologen på sykehuset leste nøye jouyrnalene fra de to første fødslene og hørte på oss hvilke tanker vi hadde og så sa hun: " Det er en liten sjanse for at det kan gå bra med vaginal fødsel, men risikoen for at det ikke går bra er mye større. Hvis du velger vaginal fødsel, må du være innstilt på at det med stor sannsynlighet kommer til å ende i akutt keisersnitt. Jeg vil anbefale dere å ha planlagt keisernitt!"

Og da var avgjørelsen for oss enkel å ta - det ble et rolig, planlagt keisersnitt. Selve operasjonen gikk fint, men ukene etterpå var jo mye verre enn etter en vaginal fødsel, for min del.

Hadde jeg fått det fremlagt på den måten, så hadde jeg også valgt keisersnitt.

Men vi fikk aldri noe valg, bare info om at det var en risiko og beskjed om å føde vaginalt.

Jeg vet ikke engang om vi ville fått den infoen uansett. Jeg fryktet selv at det kunne bli komplikasjoner, basert på erfaringene fra det første hastekeisersnittet. Det slo til for fullt, dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 73
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • cecily

    12

  • Sofies mamma

    10

  • mumitrollet

    8

  • mariaflyfly

    3

Hadde jeg fått det fremlagt på den måten, så hadde jeg også valgt keisersnitt.

Men vi fikk aldri noe valg, bare info om at det var en risiko og beskjed om å føde vaginalt.

Jeg vet ikke engang om vi ville fått den infoen uansett. Jeg fryktet selv at det kunne bli komplikasjoner, basert på erfaringene fra det første hastekeisersnittet. Det slo til for fullt, dessverre.

Våre barn har vært

4440g/54 cm/39 cm hode (18 dager etter termin)

4815g/55 cm/38 cm hode (15 dager etter termin)

4100 g/ 54 cm/ 37 cm hode (2 uker før termin)

Legen fokuserte spesielt på at barna våre var store, og at det trolig var noe med fasongen på bekkenet mitt som gjorde at såpass store barn ikke klarte å komme ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våre barn har vært

4440g/54 cm/39 cm hode (18 dager etter termin)

4815g/55 cm/38 cm hode (15 dager etter termin)

4100 g/ 54 cm/ 37 cm hode (2 uker før termin)

Legen fokuserte spesielt på at barna våre var store, og at det trolig var noe med fasongen på bekkenet mitt som gjorde at såpass store barn ikke klarte å komme ut.

Førstemann var 3600 og 50 cm, født tre uker før termin.

Andremann hos meg var 4810 og 55 cm. Hodeomkrets ble ikke målt. Født på termin.

Jeg har smalt bekken og fryktet at han skulle bli for stor. Ut i fra hvor mye barn vokser på slutten, så regnet jeg ut at han kunne bli nærmere 5 kg. Men det avviste jordmor. Hun hevdet at han "bare" ville bli 3500, basert på min egen fødselsvekt og fødselsvekten til førstemann. At førstemann faktisk kom hele tre uker før termin, mente hun var irrelevant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke glad i sånne artikler som svartmaler keisersnitt.

Det virker som om sykehus blir målt på hvor mange keisersnitt de tillater, ikke på andelen fødsler uten komplikasjoner.

Dette er et vanskelig tema, ikke minst siden det er på et graviditetsforum. Det er ingen som ønsker å skremme noen av dere unødvendig.

Det jeg frykter er at i situasjoner der helsepersonale har mest lyst til å anbefale keisersnitt av medisinske grunner, ikke gjør det, fordi det kommer på statistikken. Slik at tvilstilfeller blir anbefalt å føde vaginalt, i stedet for motsatt.

Selv har jeg to keisersnitt. Ingen av dem var planlagte, men de ble en følge av komplikasjner under fødselen.

Spesielt det andre keisersnittet burde vært planlagt. Men legene bestemte at jeg skulle føde vaginalt, til tross for komplikasjonene første gang, siden det var en viss mulighet for at det kunne gå bra.

"Jeg er ikke glad i sånne artikler som svartmaler keisersnitt."

Ikke jeg heller, ofte er det så mange ting som ikke kommer med i en statistikk.

Jeg har forresten fått litt småpanikk av å lese tråden jeg...

Vi vil jo gjerne ha ett barn til med tid og stunder, og jeg må føde på Rikshospitalet grunnet min stomi. Kirurgen mim der sier at han vil være på vakt den dagen jeg skal ha en så stor påkjenning på kroppen.

Og da må det jo bli keisersnitt da vel. Med tanke på at jeg bor 5 timer unna også. Ikke er jeg normal innvendig lengre heller...

Så det er beroligendes og høre om alle keisersnittene går bra, men slike statistikker sniker seg inn i underbevisstheten allikevel.

Og man vil jo gi barna den aller beste starten i livet.

Ah, det var godt få ut litt tanker som har svirret i hodet, og du fikk æren av og få de Ulvinnen ;-)

Men bare så det er sagt, ingen baby her på lenge enda, må få ting til å fungere først, har hatt litt startvansker :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Jeg er ikke glad i sånne artikler som svartmaler keisersnitt."

Ikke jeg heller, ofte er det så mange ting som ikke kommer med i en statistikk.

Jeg har forresten fått litt småpanikk av å lese tråden jeg...

Vi vil jo gjerne ha ett barn til med tid og stunder, og jeg må føde på Rikshospitalet grunnet min stomi. Kirurgen mim der sier at han vil være på vakt den dagen jeg skal ha en så stor påkjenning på kroppen.

Og da må det jo bli keisersnitt da vel. Med tanke på at jeg bor 5 timer unna også. Ikke er jeg normal innvendig lengre heller...

Så det er beroligendes og høre om alle keisersnittene går bra, men slike statistikker sniker seg inn i underbevisstheten allikevel.

Og man vil jo gi barna den aller beste starten i livet.

Ah, det var godt få ut litt tanker som har svirret i hodet, og du fikk æren av og få de Ulvinnen ;-)

Men bare så det er sagt, ingen baby her på lenge enda, må få ting til å fungere først, har hatt litt startvansker :o)

Jeg takker for æren :-)

Den dagen du er klar for et barn til, så må du for all del ikke la deg skremme av den ørlille forhøyede risikoen ved planlagte keisersnitt i forhold til vaginal fødsel.

Husk at de i den statistikken ser på "normale" kvinner uten noen medisinske problemer.

For de av oss som ikke har en kropp som takler fødsler så bra, så er planlagt keisersnitt mye, mye tryggere.

Så hør på legen din du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg takker for æren :-)

Den dagen du er klar for et barn til, så må du for all del ikke la deg skremme av den ørlille forhøyede risikoen ved planlagte keisersnitt i forhold til vaginal fødsel.

Husk at de i den statistikken ser på "normale" kvinner uten noen medisinske problemer.

For de av oss som ikke har en kropp som takler fødsler så bra, så er planlagt keisersnitt mye, mye tryggere.

Så hør på legen din du.

Joda, men legen min har null peiling. Det er visstnok ikke så vanlig og få unger med denne type stomi. Men vi er to jenter som har lyst på barn, så vi maser litt på han ;-)

Og om jeg kan føde vaginalt, skremmer det meg litt også, er så redd for å ødelegge noe inni meg, det er jo ganske om-møblert der fra før, he he :o)

Men det er vel ikke gunstig med vaginal fødsel når Riksen er 5 timer unna, kan vel ikke gå der og tråkke i ukevis og vente heller. Da får jeg campe hos Dorthe eller noe ;-)

Guttungen fødte jeg på vanlig måte, men da var jeg 18 år gammel, frisk og rask ;-)

Men som sagt, førsteprioritet å få ordnet diverse problem som har dukket opp etter operasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg husker ikke hva de sa bokstavelig. Men det kom klart frem at de var klar over at fødselen kunne gå galt.Likevel ville de at jeg skulle prøve vaginalt først, mens de hadde hastekeisersnittet i bakhånd.

Jeg tror og håper at de på forhånd ikke var klar over hvilken risiko de utsatte meg og barnet for.

Jeg er nesten litt sjokkert over måten sykehuset taklet dette på. Det er virkelig ikke bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nesten litt sjokkert over måten sykehuset taklet dette på. Det er virkelig ikke bra!

Nei, du kan så si.

Du har vel også lest hva som skjedde under fødselen, før det ble slettet fra dol?

Jeg har ikke tenkt å skrive noe mer om selve forløpet her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du kan så si.

Du har vel også lest hva som skjedde under fødselen, før det ble slettet fra dol?

Jeg har ikke tenkt å skrive noe mer om selve forløpet her.

Jeg husker historien din godt, det var sterk kost.

Og svært kritikkverdig av sykehuset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Førstemann var 3600 og 50 cm, født tre uker før termin.

Andremann hos meg var 4810 og 55 cm. Hodeomkrets ble ikke målt. Født på termin.

Jeg har smalt bekken og fryktet at han skulle bli for stor. Ut i fra hvor mye barn vokser på slutten, så regnet jeg ut at han kunne bli nærmere 5 kg. Men det avviste jordmor. Hun hevdet at han "bare" ville bli 3500, basert på min egen fødselsvekt og fødselsvekten til førstemann. At førstemann faktisk kom hele tre uker før termin, mente hun var irrelevant.

Jeg blir så sint når jeg hører om sånne arrogante mennesker!!!!!

Fatter ikke at de skal ri sånne prinsipper og følge malen til punkt og prikke når det er MENNESKER det handler om!

Som sagt er det stor forskjell fra sted til sted. På sykehuset i Kristiansand har jeg med ett unntak bare møtt hyggelige og fornuftige leger :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir så sint når jeg hører om sånne arrogante mennesker!!!!!

Fatter ikke at de skal ri sånne prinsipper og følge malen til punkt og prikke når det er MENNESKER det handler om!

Som sagt er det stor forskjell fra sted til sted. På sykehuset i Kristiansand har jeg med ett unntak bare møtt hyggelige og fornuftige leger :-)

Godt å høre at det finnes hyggelige og fornuftige innen helsevesenet også :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre at det finnes hyggelige og fornuftige innen helsevesenet også :-)

Ja, det er det! Fikk faktisk telefon fra sykehuset nå i stad, fra en av legene. Jeg ble operert for tre uker siden og var innom på kontroll i forrige uke. Hun bare ringte for å spørre hvordan det gikk og om jeg hadde noen plager med utflod, smerter eller andre ting.

Kjempepositivt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det er det! Fikk faktisk telefon fra sykehuset nå i stad, fra en av legene. Jeg ble operert for tre uker siden og var innom på kontroll i forrige uke. Hun bare ringte for å spørre hvordan det gikk og om jeg hadde noen plager med utflod, smerter eller andre ting.

Kjempepositivt!

Utrolig bra å få slik oppfølging!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...