Gå til innhold

Er automatiske tanker endogene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på hvor mye av tvangstankene som skylles hjernekjemi? Eller hvor mye som kommer grunnet oppvekst, livssyklus osv?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Storparten av OCD kan forklares som biokjemi/genetikk.

Skrevet

Storparten av OCD kan forklares som biokjemi/genetikk.

Det jeg synes er rart, er at både jeg og min søster har lidelsen. Søsteren min i moderat grad, jeg har til tider hatt diagnosen OCD med vrangforestillingers styrke.

Men ellers ingen i familien som har hatt det. Ei heller beslektede ting som skrupler o.l. Men det som er pussig er at min mor og min far er så totalt forskjellige mennesker, og det ser ut for meg som jeg har arvet fatterens snillhet med min mors agressivitet(nesten paranoide virklighets oppfatning til tider), kombinert med pappas mere passive væremåte, har gitt grobunn for ambivalens, som jeg ser på som den viktigste inngrediensen i ocd.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...