Gå til innhold

Lei meg! NHD. Shizoide trekk?

Anbefalte innlegg

Gjest Kvinne som er LEI

Jeg leste i en henvisning fra behandler på en avdeling jeg var innlagt at jeg hadde en alvorlig personlighetsforstyrrelse med schizoide (og engstelige trekk m.m.) Da ble jeg lei meg fordi jeg syns ikke det stemmer på meg. Kopierer det du har skrevet om schiziod personlighetsforstyrrelse:

"Schizoid personlighetsforstyrrelse. DSM-IV: 301.20, ICD-10: F60.1

A. Et vedvarende mønster av likegyldighet til sosiale relasjoner og et innskrenket register av følelsesuttrykk i forhold til andre. "

=jeg har følelser! og jeg er ikke likegyldig til sosiale relasjoner, jeg ØNSKER å ha gode relasjoner selv om jeg sliter med å få det til. Jeg vet at folk kan oppfatte meg som jeg viser lite følelser.

"Dette begynner i tidlig voksen alder og viser seg i en rekke sammenhenger derav minst fire (eller flere) av følgende: 1. verken ønsker eller har glede av nære forhold, inklusive det å være del av en familie "

= helt feil! jeg ønsker å ha nære forhold men er redd for det.

"2. velger nesten alltid enslige aktiviteter "

=det stemmer ikke helt. men hvis jeg velger enslige aktiviteter er det bare fordi det ofte blir stress for meg med andre

"3. har lite eller intet ønske om seksuelle opplevelser sammen et annet menneske "

=det er bare fordi jeg er redd og ikke klar for det

"4. har glede av få, om noen, aktiviteter"

=det er slik i perioder, men det er fordi jeg sliter med angst og depresjoner

"5. har ingen nære venner eller fortrolige bortsett fra nære slektninger (foreldre, søsken)"

=jeg har venner!

"6. er likegyldig i forhold til ros eller kritikk fra andre "

=absolutt helt feil. jeg blir kjempeglad hvis jeg får ros som er berettiget, og jeg er veldig sensitiv på kritikk

"7. viser følelseskulde, likegyldighet eller affektavflatning

=kanskje litt, men jeg er faktisk en veldig (overfølsom) person på innsiden, det vises bare ikke for andre alltid

"B. Forekommer ikke i forløpet av schizofreni, en stemningslidelse med psykotiske opplevelser eller en annen psykotisk lidelse, og skyldes ikke direkte fysiologiske virkninger av en generell somatisk tilstand."

=har ikke schizofreni, men de påstår jeg har vært grensepsykotisk en del ganger.

NHD, syns du det er grunn for å si at jeg har schizoide trekk?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/245118-lei-meg-nhd-shizoide-trekk/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Nei, jeg synes ikke dette høres særlig schizoid ut.

Nå må det sies at trekk er noe annet (og mindre fremtredende) enn det å ha en personlightesforstyrrelse.

Jeg synes du skal ta dette opp. Diagnoser skal revurderes, og det vil være til hjelp for deg og behandler at dere diskuterer gjennom dette uansett hv utfallet måtte bli.

Gjest Kvinne som er lei

Nei, jeg synes ikke dette høres særlig schizoid ut.

Nå må det sies at trekk er noe annet (og mindre fremtredende) enn det å ha en personlightesforstyrrelse.

Jeg synes du skal ta dette opp. Diagnoser skal revurderes, og det vil være til hjelp for deg og behandler at dere diskuterer gjennom dette uansett hv utfallet måtte bli.

Takk for hjelp!

Jeg skal jaggu ta det opp med behandler og få lest epikrisen, selv om jeg er lei alt styret, skal sies.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...