Gå til innhold

Brød til små barn

Gjest shotz

Anbefalte innlegg

Når bør man begynne å gi brødmat til babyer/små barn? Er 1 år for tidlig? Hva slags brød bør det være? Det bør vel verken være for fint eller grovt? Noen som har en bra brødoppskrift i samme slengen - et sunt brød som passer både store og små?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mine unger fikk brødmat fra de var ca 7 mndr. De hadde ikke tenner engang :-)

Brukte vanlig kjøpebrød (uten hele frø), med prim, leverpostei, smøreost etc på. Skar i små biter.

-tror ikke det er vanlig å vente helt til de er 1 år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke for tidlig når de er ca. ett år.

Halvgrovt brød er helt greit. Det kan være en fordel med brød som ser "jevnt" ut, altså ikke inneholder synlige, store korn - ikke fordi de ikke kan spise det, men fordi mange småtasser da vil bli sittende og pirke i brødbitene i stedet for å spise dem.

Det kan være lurt å skjære opp brødet i ruter i starten. Kanskje fjerne skorpene også, spesielt hvis de er harde og ungen ikke har noe særlig tyggeerfaring. Anbefaler også pålegg som sitter godt fast.

Brødoppskrift får du sikkert på Forum for Foreldre - Småbarn hvis du spør der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minsten her i huset er 11 mnd nå. Han (som storesøstrene) begynte å få brødmat da de var ca. 7 mnd gamle. De har bestandig fått det brødet vi har hatt, og det er stort sett veldig grovt. Er skorpa veldig hard slipper de den i begynnelsen, men ikke spesielt lenge.

Lillebror har fremdeles ingen tenner, men har ikke noe problemer med å spise skorpene.

Min filosofi er at det er lurt å venne barna til grovt brød og skorper tidlig, så slipper man at de blir sære på det senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ylvali1365381015

det er vanskelig å tygge og fordøye grovt brød når man så og si kommer rett fra puppen. regner med at den lille har fått _mest_ flytende føde i løpet av sitt ene år, og sikkert ikke har så mange jeksler å tygge med.

begynn med mykt, halvgrovt brød uten hele korn og skorpe.

mange får ikke en gang til å svelge det til å begynne med, uansett om de får veldig små biter. sjekkk derfor at gommene ikke skjuler femten brødbiter før du serverer en ny. (der fikk jeg en overraskelse en gang-munnen på poden var stappfull, han hadde ikke fått svelget noe).la den lille få grise og prøve selv så øker ev. manglende lyst på brødmat- de fleste er jo drevet av en lyst til å klare selv.

hmmm... nå fikk jeg jammen lyst på en liten her. ;-)

mvh,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minsten her i huset er 11 mnd nå. Han (som storesøstrene) begynte å få brødmat da de var ca. 7 mnd gamle. De har bestandig fått det brødet vi har hatt, og det er stort sett veldig grovt. Er skorpa veldig hard slipper de den i begynnelsen, men ikke spesielt lenge.

Lillebror har fremdeles ingen tenner, men har ikke noe problemer med å spise skorpene.

Min filosofi er at det er lurt å venne barna til grovt brød og skorper tidlig, så slipper man at de blir sære på det senere.

Helt enig i filosofien. Vi startet også med brød ca ved 7 mnd alder, med samme filosofi som dere. Venn dem til klumper og fast føde så tidlig som mulig, så slipper man mange problemer seinere.

Jeg syns også det er viktig at brødet er relativt grovt, fordi det faktisk er lettere å tygge enn fint brød. Bare se hva som skjer med hveteboller og loff etter en tid i gommen på en liten en... hardt som sement!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...