Gå til innhold

Utbrent eller hva?


Gjest lei av å ikke vite

Anbefalte innlegg

Gjest lei av å ikke vite

Hei!

Jeg for tiden sykemeldt pga. "antakelig utbrenthet". Jeg har jobbet hardt i perioder (lange). Hvor jeg kun har vært hjemme for å sove noen få timer. Dette tok fullstendig knekken på meg. I to mnd har jeg omtrent bare sovet, jeg blir sliten av å stå opp om morgenen og dusje/kle meg, og har bare lyst til å gå å legge meg igjen. Jeg er i dårlig humør, og føler at hele verden jobber i mot meg. Men jeg har ikke lyst til å være sykemeldt heller, jeg lengter tilbake til jobb. Familie/venner/samboer synes alle jeg har blitt engstelig og mistenksom siden dette begynte. Jeg skyver jo alle fra meg! Mye svimmel, vondt i hodet og lett for gråte!

Har blitt tatt masse prøver av, men det spekuleres i om jeg er utslitt. Jeg er 20 år... det er for tidlig synes jeg... Har jobbet fullt (og vel så det) i 1 1/2 år.

Hva tror dere, er jeg utbrent?

Evt. hvor lang tid tar det før jeg kan begynne å jobbe igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest kitylosut

Jeg tror du er utbrent.

Jobbet selv langt over 100% i noen perioder. I tillegg til hjem, mann og barn gikk ikke dette. Jeg ble sykmeldt i 2 uker.

Det ble nesten aldri tid til det jeg egentlig hadde lyst til å gjøre i fritiden. Ikke orket jeg det heller. Satt bare rett opp og ned i sofaen med smerter rundt om i kroppen(stressmerter).

Har du mulighet til å jobbe mindre, så kan du se om det hjelper. Eller du kan få halv sykmelding.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Petter Høeg, Allmenpraktiserende Leg

Kjære -lei av å ikke vite. Du har en lengre tid kun vært hjemme noen timer for å sove,og det tyder på at dagene har vært lange og harde.Det vil være normalt at dette fører til utbrenthet når dette pågår over tid.Av dette følger ofte symptomer som tretthet,angst og depresjoner,og er da klare tegn på at du må redusere på tempoet i hverdagen.På tross av dine plager lengter du tilbake til jobb,og muligens er det et tegn på at du er av den svært pliktoppfyllende typen.Det vil i såfall ikke være negativt,men det krever mer ift.å begrense arbeidsmengde,og det å stille opp for andre generelt.Du bør en lengre tid prioritere deg selv,gjøre mest mulig av det du ønsker,og hvis du ønsker/orker å jobbe,synes jeg du bør drøfte en delvis sykemelding med legen din,slik at det også blir enklere å unngå overtid og lenge dager. Utbrenthet er i ferd med å bli den vanligste sykemeldingsårsaken i Norge,og en rekke andre land vi kan sammenligne oss med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...