Gå til innhold

NHD og ANdre: Bipolar 2

Anbefalte innlegg

Gjest stjernefrukta

Er det ikke sånn at denne diagnosen er svært vanskelig å stille?

Grunnen til at jeg spørr er at jeg har hatt utrolig mange "nede" perioder i mitt korte liv og syntes dette er ganske merkelig. Eller er dette vanlig? Er det noe navn på det?

Min venninnes mor har nettopp fått diagnosen bipolar 2 (etter mange år frem og tilbake med depresjon) og ringte med engang til meg fordi vi har veldig mye de samme opplevelsene og hun hadde fått beskjed å slutte på antidepressivene sine og lurte på om ikke jeg burde gjøre det samme(seff ikke uten å snakke med lege førs).

Har kun gått på ssri noen månder, men det skal visst ikke være bra å gå på antidepressiv hvis man er bipolar.

Hvorfor er det ikke det egentlig? Hun hadde liksom ikke fått noe klart svar.

Og hva er det lithium gjør(hjelper ikke det bare på de oppstemte periodene)? Må man gå på noe i tillegg?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/245876-nhd-og-andre-bipolar-2/
Del på andre sider

Fortsetter under...

litium tar både depresjoner og manier/(oppturer?)

Etter at jeg fikk litium for 3 år siden har jeg aldri vært alvorlig deprimert.

bipolar 2 burde ikke være sååå vanskelig å stille om legen spørr de rette spørsmålene... tror jeg. Men godt mulig de aldri blir stilt...

SSRI virker ofte slik på bipolare: Enten så virker de ikke, og man er like deprimert. Eller så svinger man enda mer. Eller en kan få en alvorlig mani/(opptur)

på meg var det nærmest all of the above, men i litt motsatt rekkefølge.

Nils Håvard Dahl, psykiater

Ved bipolar 2 (gjentatte depresjoner og hypomani) er stemningstabiliserende medikamenter førstevalg. Disse er litium (Lithionit) og Lamictal. Begge virker godt mot bipolare depresjoner.

Antidepressiva, AD, kan brukes i behandling av bipolar depresjon om det skulle være nødvendig i tillegg til stemningsstabiliserende. Ulempen er at AD kan bringe en inn i raske skifter mellom depresjon og ikke depresjon, såkalt rapid cycling.

litium tar både depresjoner og manier/(oppturer?)

Etter at jeg fikk litium for 3 år siden har jeg aldri vært alvorlig deprimert.

bipolar 2 burde ikke være sååå vanskelig å stille om legen spørr de rette spørsmålene... tror jeg. Men godt mulig de aldri blir stilt...

SSRI virker ofte slik på bipolare: Enten så virker de ikke, og man er like deprimert. Eller så svinger man enda mer. Eller en kan få en alvorlig mani/(opptur)

på meg var det nærmest all of the above, men i litt motsatt rekkefølge.

Hei, har nettopp fått resept på litium preparat etter noen forsøk med SSRI som bare gjorde meg til en større grønnsak...Hvilke bivirkninger er de verste med litium? Jeg har gått opp i vekt på AD produkter to ganger og ble "forgiftet" av Orfiril 1000mg.

Vil nødig ta noe som helst lenger og føler meg som en prøvekanin. Men du sier at du har det bra? Kan du jobbe 100%?

Hei, har nettopp fått resept på litium preparat etter noen forsøk med SSRI som bare gjorde meg til en større grønnsak...Hvilke bivirkninger er de verste med litium? Jeg har gått opp i vekt på AD produkter to ganger og ble "forgiftet" av Orfiril 1000mg.

Vil nødig ta noe som helst lenger og føler meg som en prøvekanin. Men du sier at du har det bra? Kan du jobbe 100%?

nei jeg har ikke noen bivirkninger. hadde litt mageknip en gang om dagen første halvåret. Mulig jeg er mere tørst, men tenkte aldri over det før jeg begynte på den.

Tror jeg gjerne kunnet jobbe 100%, det som stopper meg der er døgnrytmen min. Umulig å få 100% stillinger når du er hjelpepleier uansett.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...