Gå til innhold

Byttet fra Seroquel til Zyprexa

Anbefalte innlegg

Hei!

Igår byttet jeg fra Seroquel (300mg) til Zyprexa (5mg), fordi jeg ikke kunne ta Seroquel to ganger i døgnet slik man egentlig skal. I tillegg ga Seroquel meg ganske kraftig hjertebank og potte tett nese. (Måtte bruke nesespray hver kveld i to og et halvt år.) Derfor fikk jeg en litt ujevn effekt og i samråd med psykiater ble det bestemt at vi skulle prøve Zyprexa istedet.

Jeg har vært, og er fremdeles, spent på om jeg kommer til å gå veldig opp i vekt av Zyprexa. Jeg har forstått det slik at hvis man er en av dem som ikke tåler medikamentet, så skal man kjenne en sultfølelse fra første pille, men jeg har ikke kjent noen særlig stor sultfølelse. Seroquel ga meg større sultfølelse, faktisk.

Psykiateren sa også at en eventuell vektøkning var doserelatert og 5mg er jo ganske lite. Så jeg krysser fingrene og håper at jeg ikke legger på meg noe særlig fremover. Men jeg skal veie meg hver dag og avlegge rapport til fastlegen når jeg har time om en måneds tid.

:-)

Mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/245939-byttet-fra-seroquel-til-zyprexa/
Del på andre sider

Fortsetter under...

I følge NHD er ikke appetittøning doserelatert.

Jeg ble kjempesulten fra første dag jeg begynte på Zyprexa og la på meg 5 kg på en måned.

Så jeg måtte bytte medisin.

Lykke til

Ja, jeg har fått med meg at NHD har sagt at vektøkningen er doserelatert. Det kan hende at det er gangske ny info og at psykiateren min ikke er oppdatert, for NHD skrev i 2002 at vektøkningen VAR doserelatert. Men som sagt; det er sikkert gjort nye studier angående dette og at de da har funnet ut at vektøkningen ikke er doserelatert.

Jeg har funnet ut at stiller man et spørsmål til ti psykiatere, så kan man få ti forskjellige svar. ;-)

Mvh

Mvh

Nils Håvard Dahl, psykiater

1. Du har gått til en mindre dose. Seoquel 300 tilsvarer Zyprexa 7,5 mg.

2. De som får sterk økning av matlysten og dermed stor vektøkning, får det nesten med en gang (tolk det dog ikke så bokstavelig som fra første tablett). Det er 15-20% som får denne bivirkningen.

3. Denne bivirkningen vet vi nå at er uavhengig av dose.

Ja, kunnskap øker og vi får nye data. Psykiatere som sier noe annet i 2006 er ikke oppdatert.

4. Det er ikke slik at det er en "vektversting"-Zyprexa og at alle de andre er "snille". Zyprexa og Leponex er verst - deretter kommer Seroquel.

1. Du har gått til en mindre dose. Seoquel 300 tilsvarer Zyprexa 7,5 mg.

2. De som får sterk økning av matlysten og dermed stor vektøkning, får det nesten med en gang (tolk det dog ikke så bokstavelig som fra første tablett). Det er 15-20% som får denne bivirkningen.

3. Denne bivirkningen vet vi nå at er uavhengig av dose.

Ja, kunnskap øker og vi får nye data. Psykiatere som sier noe annet i 2006 er ikke oppdatert.

4. Det er ikke slik at det er en "vektversting"-Zyprexa og at alle de andre er "snille". Zyprexa og Leponex er verst - deretter kommer Seroquel.

Ja, jeg husker at du skrev at 300mg Seroquel tilsvarte 7,5mg Zyprexa. Men jeg turte ikke begynne å krangle om det. Det er bare på nett jeg er litt kranglevoren... ;-)

Men kan det ikke være at jeg får bedre effekt av 5mg Zyprexa, enn av 300mg Seroquel i én dose? Jeg tenker på dette med halveringstid. Halveringstiden er jo 33 timer på Zyprexa og bare 7 timer på Seroquel. Det vil jo si at når jeg tok Seroquel'en om kvelden, så var halvparten av medikamentet brutt ned i løpet av mine sju timer med nattesøvn...

Uansett; synes du jeg bør snakke med fastlegen min angående doseringen? Jeg vil heller ta en litt for høy dose enn egentlig nødvendig, enn å ta en litt for liten en...

Mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...