Gå til innhold

NHD: Generelle spm. om Reductil

Anbefalte innlegg

Heisann,

Jeg er en jente i midten av 20 årene som sliter med psykiske problemer (angst og depresjon i 10 år) OG overvekt - og har derfor vurdert slankemedisin. Xenical gav meg bare bivirkninger, og har derfor tenkt endel på Reductil. Jeg går på Cipralex 10 mg/dag.

Jeg har lest en del om kombinasjon av SSRI og Reductil på nettet, og også søkt det opp her på forumet. Likevel føler jeg det er endel jeg ikke finner svar på. Hadde vært kjempefint om du kunne tatt deg tid til å se på dette, da jeg sikkert ikke er den eneste som lurer :-)

Sitatene er hentet fra dine tidligere svar her på forumet.

1. "Reductil er vanskelig å kombinere med mange medisiner i psykiatrien."

På nettet har jeg har lest at dette særlig gjelder SSRI, da dette kan medføre serotoninergt syndrom.

Hvorfor er det ansett som mer risikofylt (ift. serotoninergt syndrom) å kombinere SSRI med Reductil - i forhold til feks. å skulle trappe opp på Cipralex? Er det fordi Reductil er et meget potent SSRI? Sånn intuitivt virker det jo som om man ved opptrapping av Cipralex også ville være i "faresonen" for å utvikle serotoninergt syndrom. Likevel gjøres jo dette både titt og ofte?

2. "Jeg kan ikke svare på spørsmål om kombinasjonen av Reductil og psykofarmaka (medisiner mot psykiske lidelser).Dette fordi det er nesten umulig og uforsvarlig å svare på dette på generell basis.

Det må gjøres en individuell vurdering i hvert enkelt tilfelle"

Kan man, ut ifra dette svaret, forstå det slik at man i visse tilfeller *kan* kombinere? Er det i så fall slik at noen mennesker har en lavere terskel for utvikling av serotoninergt syndrom? Hvordan finner man i så fall ut av dette?

3. Du har tidligere skrevet at Reductil ikke er å anse som et middel mot depresjon eller angst.

Jeg trodde definisjonen på et moderne anti-depressivum/angstmiddel var at det hemmet serotinin reopptak i hjernens reseptorer? Hvorfor er da ikke Reductil en medisin man kan bruke mot depresjon?

Ja, det var i grunnen det jeg lurte på. Håper du har tid :-)

Med vennlig hilsen,

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/245962-nhd-generelle-spm-om-reductil/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...