Gå til innhold

Vin bare sunt?

Gjest veit ikkje heilt eg....

Anbefalte innlegg

Jeg har flere ganger i løpet av det siste året uttrykt ovenfor behandleren min at jeg tror jeg drikke for mye. Forrige time fortalte jeg at jeg hadde drukket meg full 5 av 7 dager. For første gang har jeg til og med skulket jobben for å drikke på dagtid. Men da svarer han at forskning viser at det er sunt å drikke et par glass med vin hver kveld.... Sukk.

Jeg tror faktisk jeg har brukt holdningene hans til å drikke enda mer. Er liksom ikke så farlig å drikke litt hver kveld. Hvem skal jeg stole på? Meg selv eller fagmannen?

Det som er fortvilende er at jeg ikke får gjort en dritt hjemme fordi jeg bare drikker enten foran pc-en eller tv-en. Dessuten er det en del gjenstander som har gått i stykker fordi jeg ikke blir så stødig alltid etter en flaske vin.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/246033-vin-bare-sunt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

ylvali1365381015

dersom du skulker for å drikke på dagtid er det fare på ferde!

vel er det bra med et par glass vin i ny og ne, men det er ikke dermed sunt å drikke daglig. og i et hvert fall ikke om du drikker deg full!

har selv følt på at jeg kanskje drikker vel mye vin. men det dreier seg om helga og ev. rester søndag.

vin har mange helsemessig gunstige virkninger, men alkohol er og blir et løsemiddel som ødelegger indre organer i for store kvanta.

ta mitt råd: hold deg til helge- og fridager!

om du etter en stund kjenner at det fungerer, kan du nyte _litt_ i uka også, men det krever nok at du stadig er bevisst ditt konsum.

tror det er mange som drikker for mye i dag. og er du kvinne kan du legge deg på sinne at vi tåler alkohol mye dårligere enn menn- vi får rett og slett dårligere helse av det.

lykke til! tror du egentlig er bevisst at du har et alkoholproblem, når jeg leser innlegget ditt.det er kun du som kan gjøre noe med det.

:-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/246033-vin-bare-sunt/#findComment-1920710
Del på andre sider

dersom du skulker for å drikke på dagtid er det fare på ferde!

vel er det bra med et par glass vin i ny og ne, men det er ikke dermed sunt å drikke daglig. og i et hvert fall ikke om du drikker deg full!

har selv følt på at jeg kanskje drikker vel mye vin. men det dreier seg om helga og ev. rester søndag.

vin har mange helsemessig gunstige virkninger, men alkohol er og blir et løsemiddel som ødelegger indre organer i for store kvanta.

ta mitt råd: hold deg til helge- og fridager!

om du etter en stund kjenner at det fungerer, kan du nyte _litt_ i uka også, men det krever nok at du stadig er bevisst ditt konsum.

tror det er mange som drikker for mye i dag. og er du kvinne kan du legge deg på sinne at vi tåler alkohol mye dårligere enn menn- vi får rett og slett dårligere helse av det.

lykke til! tror du egentlig er bevisst at du har et alkoholproblem, når jeg leser innlegget ditt.det er kun du som kan gjøre noe med det.

:-)

det der er jeg helt imot.. typisk nordmenn å drikke seg snydens hver helg og på helligdager.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/246033-vin-bare-sunt/#findComment-1920713
Del på andre sider

Annonse

Bytt behandler!

En person som behandler mennesker med psykisk sykdom preiker ikke om at et par glass vin er bra hver kveld!!

Enten har du vært utrolig uheldig ved valg av behandler eller så er dette et useriøst inlegg...

6 måneder uten å drikke hørest umulig ut. Siden jeg drakk første gang da jeg var 15 år har jeg aldri hatt et så langt opphold, og i dag er jeg 28 år.

Men helt til for et års tid siden var det omtrent utenkelig å drikke på en hverdag, spesielt når jeg skulle på jobb dagen derpå. Før drakk jeg bare sammen med andre på fest eller forspill, men nå drikker jeg i skjul. Siden jeg bor i en bygd passer jeg på å handle på ulike butikker, slik at ikke noen av de ansatte skal få mistanker om at jeg er alkis.

Men i vår da jeg spurte behandleren min om det var gale å smådrikke litt hver kveld, så svarte han nei. Han er kjent for å være en dyktig terapeut, så da tenkte jeg "Bra! Da er det ikke noe fare!" Så fortsatte jeg drikkingen. Men det er ikke bra å ha fyllenerver og hodepine i jobben min som består av papirarbeid som krever høy konsentrasjon og mye tenking. Da kan det også være utfordrendes å være blid, hjelpsom og utadvent ovenfor kundene.

Men jeg tror jeg vet hvorfor jeg føler et slikt sug etter å drikke. Jeg synest kveldene er uutholdlige. Har en gnagende smerte hele tiden. Er kjempefrustrert og går hele tiden rundt med en følelse at jeg kommer til å klikek fullstendig snart. Å drikke seg full gir meg liksom en pause.Jeg blir fyllt med ro, mer avslappet og ting er liksom ikke så farlig lengre. Synest det er deilig å bare flyte gjennom kvelden på alkohol.

Jeg har mistanker om at han kanskje drikker mye selv... Har hørt han fortelle noen morsomme historier, der alkohol har vært inne i bildet.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/246033-vin-bare-sunt/#findComment-1920949
Del på andre sider

Du drikker alt for mye og har utviklet et alvorlig alkoholmisbruk.

Du bør legge inn en periode på 6 mnd helt uten alkohol.

Deretter kan du prøve med en alkoholenhet max 3 ggr i uken.

Hei! Jeg har alltid fått høre at tidl. alkoholmisbrukere må holde seg unna alkoholen for all framtid, for ikke å falle tilbake i samme dårlige mønster. Er det feil det altså?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/246033-vin-bare-sunt/#findComment-1921083
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Hei! Jeg har alltid fått høre at tidl. alkoholmisbrukere må holde seg unna alkoholen for all framtid, for ikke å falle tilbake i samme dårlige mønster. Er det feil det altså?

Det er ikke feil. Det er sikkert det beste.

Mitt favorittslagord:

"Det beste må ikke bli det godes fiende".

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/246033-vin-bare-sunt/#findComment-1921217
Del på andre sider

Det er ikke feil. Det er sikkert det beste.

Mitt favorittslagord:

"Det beste må ikke bli det godes fiende".

Pussig at du nevnte det slagordet, for det bruker alltid faren min å si:)

Er mye sant i det. Men jeg tviler bare på at en ex-alkoholiker vil klare å bruke bare litt/moderate mengder alkohol, uten at det sklir ut igjen. Klarer en å holde seg totalavholds så lenge som halvt år, noe som nok krever beinhard jobbing for den det gjelder, mener jeg det ville være dumt å "friste skjebnen" med å begynne å drikke litt igjen. Men dette er kun min mening, jeg har ikke spesielle kunnskaper eller kompetanse om dette altså.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/246033-vin-bare-sunt/#findComment-1921827
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...