Gå til innhold

Fordommer mot rusmisbrukere?

Gjest kunne gjerne flyttet inn i nabohuset mitt

Anbefalte innlegg

Leste et brev i dag til kommunen min som var fra en dame som protesterte mot at kommunen skulle bygge boliger for rusmisbrukere. Hun er en av mange som har protestert. Naboene er livredde, stiller spørsmål om sikkerthetshold og uttaler at de ønsker å føle sge trygge i hjemmet sitt. Jeg reagerte på dette her med avsky, men alle andre ser ut til å ha forståelse for protestene. Er det så mange problemer med å ha rusmisbrukere som nabo?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/246038-fordommer-mot-rusmisbrukere/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ingen fordommer mot rusmisbrukere, men jeg ville helt klart ikke hatt de som nærmeste naboer.

Rusmisbruk og kriminalitet går hånd i hånd.

Så er det dette med barn og rusede personer. Ikke så veldig heldig.

Jeg synest rusmisbukere blir behandlet som spedalske. De bor jo allerede i kommunen fra før, men det er sjeldent en hører det er noe tull med dem. Jeg har selv en søster som er narkoman, men hun har aldri begått kriminelle handlinger for å få tak i amfetamin eller heroin, og hun har aldri plaget andre. Men så er kanskje ikke hun av den verste sorten.

Jeg synest rusmisbukere blir behandlet som spedalske. De bor jo allerede i kommunen fra før, men det er sjeldent en hører det er noe tull med dem. Jeg har selv en søster som er narkoman, men hun har aldri begått kriminelle handlinger for å få tak i amfetamin eller heroin, og hun har aldri plaget andre. Men så er kanskje ikke hun av den verste sorten.

Jeg er enig i at rusmisbrukere ikke blir behandlet spesielt bra. Hverken av kommunene eller av mange privatpersoner.

Men det er disse få råtne eplene som ødelegger.. Som vanlig.

Nå er det sikkert snakk om at kommunen skal lage rehabiliteringshus for rusmisbrukere? Det burde ikke være et så stort problem som feks okkuperte hus.

Nils Håvard Dahl, psykiater

Dessverre har denne damen erfarngsgrunnlaget på sin side. Naboskap til rudmisbrukere gjør svært mange menneskers liv til et Helvete.

Brått fall i boligprisene i området gjør også flytting økonomisk umulig for mange.

Jeg er enig i at rusmisbrukere ikke blir behandlet spesielt bra. Hverken av kommunene eller av mange privatpersoner.

Men det er disse få råtne eplene som ødelegger.. Som vanlig.

Nå er det sikkert snakk om at kommunen skal lage rehabiliteringshus for rusmisbrukere? Det burde ikke være et så stort problem som feks okkuperte hus.

Jeg har bodd i ungdomsboliger hvor endel av naboene var kriminelle. Dealing ble gjort i stort omfang fra naboen min, og under meg var det husbråk hele tiden. Jeg ville ikke ønsket en hard rusmisbruker velkommen som nabo. En alkis går til nød, så lenge den er av den fredlige sorten, og ikke krangeler hele tiden.

Annonse

Er nabo av en. To har allerede blitt kastet ut..

Jeg er blitt tilbudt det meste av narko.. og spurt om å oppbevare tyvgods hos meg..

Ikke koselig i det hele tatt.

Masse bråk og razzia. Og onkelen min som jeg er glad i, er narkoman. Så jeg har ikke stort imot dem som personer. Onkel er snill og god. men har likevel truet meg og min mor med hagle . De blir desperate og gjør desperate ting. det er en kjennsgjerning.

Man kan være glad i, og støtte og snakke, men ALDRI stole på..

Kall det fordommer eller realisme eller hva du vil. Jeg har hatt naboer av slaget og skal love deg at flagget gikk rett til værs da de flyttet.

Det var husbråk og festbråk og dealing og store vemmelige aggressive hunder og knuste flasker og trafikk døgnet rundt og jeg vet ikke hva. Politiet var på besøk til alle tider.

Det er ikke noe særlig å ha rett i synet når man prøver å leve et normalt liv og har 2 små barn i familien. Hvis det er fordomsfullt å ikke ville ha sånt rett i fleisen der vi bor så er jeg fordomsfull.

Kall det fordommer eller realisme eller hva du vil. Jeg har hatt naboer av slaget og skal love deg at flagget gikk rett til værs da de flyttet.

Det var husbråk og festbråk og dealing og store vemmelige aggressive hunder og knuste flasker og trafikk døgnet rundt og jeg vet ikke hva. Politiet var på besøk til alle tider.

Det er ikke noe særlig å ha rett i synet når man prøver å leve et normalt liv og har 2 små barn i familien. Hvis det er fordomsfullt å ikke ville ha sånt rett i fleisen der vi bor så er jeg fordomsfull.

Nei, det har jeg full forståelse for. Jeg har sigøynerer og folk som tar stoff i nabolaget, men har aldri merket noe styr med dem. Men er vel ikke alt jeg får med meg heller...Ble litt paff da et hellekopter landet rett utenfor her en dag. Hva som skjedde da aner jeg ikke....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...