Gå til innhold

Hvor mange kalorier bør man forbrenne om dagen?

Chania1365381020

Anbefalte innlegg

Chania1365381020

Folk sier jo at det er 1200-1600 kalorier man bør spise hver dag, men hvor mange av disse bør man forbrenne bort i løpet av dagen?

Jeg går til og fra skolen (30 min) og veldig ofte skogsturer om ettermiddagene (60 min), er det nok hvis jeg vil beholde vekta, eller kanskje til og med gå ned litt? Jeg tror jeg får i meg rundt 1000 kalorier pr. dag, og jeg spiser sunt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

"Gjennomsnittsdama" forbrenner ca. 2000 kalorier om dagen. Dersom du spiser mange måltider om dagen (slik at du ikke får en forbrenning som går på sparebluss) må du dermed få i deg like mye som du forbrenner.

Å spise 1000 kalorier om dagen er veldig lite. Spesielt når du er så aktiv som du sier du er.

Vi hadde en kostholdsekspert på treninga for en tid siden. Han fortalte at en tommelfinger-regel er at du ikke skal spise mindre enn det du forbrenner i hvilemodus. Det kan du regne ut slik: Du forbrenner 1 kalori pr. time pr. kilo kroppsvekt.

Dvs. at dersom du veier 70 kilo forbrenner du 1 * 70 * 24 (timer pr. døgn) = 1680 dersom du ligger i senga hele dagen. En diett skal ikke være lavere enn dette.

Om du er svært overvektig så fungerer ikke formelen så bra ettersom mye av vekta er fett som ikke forbrenner kalorier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter alle formler og definisjoner så er det altfor lite, med mindre du er veldig liten.

Husk også at kalorier ikke er kalorier. Og at når det gjelder matvarer, så er det energiprosenten av hver enkelt kaloritype som er det aller viktigste. Det hjelper ikke så mye hvis det er minimalt med fett i en matvare, hvis 90% av energien i varen er fett.

"......................................"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

1000 kalorier om dagen er altfor lite. Med mindre du er ekstremt liten, er det mindre enn hva kroppen din forbrenner hvis du bare sitter stille. Avhengig av vekt, alder og aktivitetsnivå skal kvinner ha i seg rundt 2000 kalorier om dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...